וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש ופוטין: אסור שאיראן תשיג נשק גרעיני

רויטרס

24.2.2005 / 21:36

מנהיגי ארה"ב ורוסיה, שנועדו בסלובקיה, החליטו על הרחבת שיתוף הפעולה בפיקוח על מתקני גרעין בעולם. שתי המעצמות חתמו גם על הסכם לבקרה על הפצת טילי נ"מ

ארה"ב ורוסיה הסכימו היום על כך שאסור שיהיה לאיראן ולקוריאה הצפונית נשק גרעיני. כך הודיעו הערב נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, ועמיתו הרוסי, ולדימיר פוטין, בתום פגישתם בבירת סלובקיה, ברטיסלאבה.

השניים הודיעו על החלטתם להדק את התיאום הביטחוני בענייני הגרעין ולפעול יחד כדי לחלוק מידע על שיפור השמירה על מתקני הגרעין בעולם. בהצהרה משותפת שמסרו, אמרו השניים כי מטרת ההסכמה הינה "להתמודד עם איומי הטרור המתפתחים". פוטין אמר, כי על שתי המדינות "לנטרל כל ניסיון של מחבלים להשיג נשק להשמדה המונית". בוש אמר, כי הדיאלוג היה "בונה וחשוב מאוד".

עם זאת, על הפגישה העיבו חילוקי הדעות של שני המנהיגים בסוגיית הדמוקרטיה ברוסיה. בוש מתח ביקורת על השלטון ברוסיה, ובפרט על חופש העיתונות בה. פוטין אמר, כי אסור שהוויכוח בעניין יפגע את היחסים עם וושינגטון. הוא אמר שרוסיה בחרה בדמוקרטיה בחירה סופית שאין ממנה חזרה, אך טען שיש לקחת בחשבון את ההיסטוריה של המדינה וניסיונה להשתקם לאחר עשורים של שלטון קומוניסטי. פוטין טען, שמתנגדיו עשירים מתומכיו, ולכן יכולים להשפיע ביתר קלות על דעת הקהל. הפסגה עם פוטין חתמה את ביקורו של בוש באירופה.

לצד זאת, חתמו המעצמות על הסכם לבקרה על הפצת טילי נ"מ מתניידים. טילים כגון אלה נחשבים ל"סחורה חמה" בקרב ארגוני טרור וארגוני גרילה בעולם, ומהווים איום גם על התעופה האזרחית. לאחרונה הובעה דאגה בוושינגטון ממכירת טילים כאלה לסוריה. בישראל חששו שטילים אלה יגיעו לידי החיזבאללה.

על ההסכם חתמו שר ההגנה של רוסיה, סרגיי איוואנוב, ושרת החוץ של ארה"ב, קונדוליסה רייס. איוואנוב אמר, כי ההסכם לא מגביל או אוסר על סחר בטילי כתף. "הצדדים הסכימו רק לעדכן זה את זה על מכירות נשק מסוג זה, לאור העובדה שארה"ב ורוסיה הן המדינות היחידות אשר מייצרות נשק כזה", אמר איוואנוב. "המדינות יעשו את המירב כדי לעודד את בעלות בריתן ומדינות הלוויין שלהן לנקוט צעדים נגד הפצת טילי נ"מ מתניידים".

איוואנוב ורייס נמצאים כעת בברטיסלאבה, בירת סלובקיה, כחלק ממשלחותיהם של נשיאי רוסיה וארה"ב. "(ההסכם) מהווה דוגמא למה שיכולות ארה"ב ורוסיה להשיג כאשר הן עובדות במשותף על נושאים חיוניים כגון זה", נאמר במסמך מטעם מחלקת המדינה האמריקאית.

מתקני טילי נ"מ מתניידים, הידועים גם בכינוי MANPADS, אינם זקוקים לכני שיגור. הם קלים להפעלה ולהסוואה, ותכונות אלה הופכות אותם לאטרקטיביים עבור קבוצות העוסקות בלוחמת גרילה או בפעילות טרור.

בחודשיים האחרונים הביעו ישראל וארה"ב דאגה לאור עיסקת הטילים המתוכננת בין רוסיה לסוריה. קשריה של רוסיה עם סוריה עלולים להעיב על שיחות הנשיאים בוש ופוטין, הנפגשים היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully