וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פצוע האינתיפאדה בזירת הפיגוע בברצלונה: "הטרור רודף אחרי כל העולם"

אבי אשכנזי, שליח וואלה! NEWS לברצלונה

18.8.2017 / 17:21

המשנה לראש עיריית ירושלים שנפצע במהלך האינתפיאדה הראשונה, שהה במרחק זעום מזירת הפיגוע הקשה בשדרות הרמבלס. "הקטלונים, כמו הירושלמים, נחושים לחזור לשגרה", אמר לוואלה! NEWS. מנהל מסעדה ישראלי טוען: "התרענו זמן רב על אירוע מהסוג הזה"

צלמים זמניים מורשים

מתקפת טרור בספרד | כל העדכונים:

- 14 הרוגים ויותר ממאה פצועים במתקפת טרור בקטלוניה
- 13 מההרוגים - בפיגוע הדריסה בשדרות הרמבלס; יותר ממאה נפצעו
- בפיגוע הדריסה הלילה בעיירה קמברילס נהרגה אישה ונפצעו 6; 5 מחבלים חוסלו
- משטרת קטלוניה: המחבל שנהג ברכב בברצלונה - בין ה-5 שחוסלו בקמברילס
- דיווח: חוליית הטרור מונה 12 מחבלים ממוצא מרוקאי ששבו מסוריה
- ארבעה נעצרו בחשד למעורבות בביצוע הפיגוע בברצלונה
- בין העצורים: מוסא אוקביר, בן 17, שנטען שהתחזה לאחיו
- הרשויות סבורות כי החוליה תכננה להוציא פיגוע שכולל מכלי גז
- משרד החוץ: ישראלי אחד עדיין מוגדר מנותק קשר

בין עשרות הישראלים שהיו אתמול (חמישי) בברצלונה בשדרות הרמבלס בזמן פיגוע הדריסה, היה גם דב קלמנוביץ', המשנה לראש עיריית ירושלים שהיה הפצוע הראשון באינתפאדה הראשונה. קלמנוביץ', העומד בראש ארגון נפגעי פעולות האיבה, ראה כיצד תושבי ברצלונה מתמודדים עם מתקפת הטרור שפקדה את העיר. "הטרור רודף לא אחריי אלא אחרי כל העולם כולו", אמר לוואלה! NEWS. "הייתי במרחק של 10 דקות מהזירה. עמדנו לצאת לסיור ופתאום שמענו אמבולנסים ומסוקים. בהתחלה לא ידעו מה קרה כאן. חשבו שאולי זו תאונת דרכים ואז התברר שזו פעולת טרור של דאעש. כל הלילה היו שמעו את המסוקים כאן באוויר".

ניידות המשטרה והאמבולנסים הרבים החזירו את קלמנוביץ', שהגיע לברצלונה יחד עם משפחתו, לאירועים בארץ ולאירוע שבו הוא עצמו נפצע. "אני כל הזמן באירוע שלי", סיפר. "אני כל היום חי את האירוע ההוא".

מתקפת טרור בקטלוניה | סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:

פיגוע נוסף בספרד: חמישה מחבלים דרסו שבעה בני אדם; צפו בתיעוד
הפיגוע בברצלונה: מצוד אחרי הנהג הדורס; דאעש קיבל אחריות
הישראלים בברצלונה הסתגרו בחנויות: "לא האמנו שזה יקרה לנו כאן"

דב קלמנוביץ', המשנה לראש עיריית ירושלים, אוגוסט 2017. רויטרס
שהה סמוך לזירת הפיגוע. דב קלמנוביץ' בברצלונה, היום/רויטרס
זירת פיגוע הדריסה בברצלונה, ספרד, 18 באוגוסט 2017. אבי אשכנזי
שוטרים ותיירים בשדרות הראמבלס, היום/אבי אשכנזי

ברצלונה, העיר השוקקת והתיירותית ביותר באירופה, הפכה הבוקר לעיר בהפסקה, שרויה בהלם ובפחד. החנויות בכיכר קטלוניה ובשדרות הרמבלס נסגרו. מאות שוטרים, חלקם חמושים ברובים חלקם לבושים בשכפ"צים ונושאים אקדחים בנרתיק חוסמים את הגישה לכלי רכב מכל סוג שהוא לכיכר ולשדרה המפורסמת. רק בשעות אחר הצהריים מרכז העיר נפתח מחדש.

קלמנוביץ' מציין כי למרות הקושי, העם הקטלוני שב לשגרה השמחה שאפיינה את שדרות הרמבלס. "אני מאוד גאה בהם, הם חזרו למקום ממש כמו הירושלמים. אלפים היו עכשיו בעצרת הזיכרון. מטיילים רבים חזרו לשדרה והם מוחאים כפיים. הנחישות חייבת להימשך - והיא תימשך בכל העולם כולו, כי הטרור רודף אחרי כל העולם כולו".

ברצלונה מתייחדת עם הנספים מהפיגוע הקטלני שפקד אותה 18.8.17. אבי אשכנזי
זרים הונחו לזכר ההרוגים במקום הפיגוע. ברצלונה, הבוקר/אבי אשכנזי
הרצל מאיר, בעל מסעדה בברצלונה, אוגוסט 2017. רויטרס
התריע מפני הפיגוע. הרצל מאיר/רויטרס

למרות דבריו של קלמנוביץ', הרצל מאיר, מנהל מסעדת ג'נובה 1911 שבמרכז הרחוב השוקק המתגורר בברצלונה כבר 32 שנה – טוען כי לתושבים ייקח עוד זמן רב עד שיתאוששו מהפיגוע הקשה. "נראה לי שהרחוב לא יחזור לעצמו עוד הרבה זמן" אמר לוואלה! NEWS. "מטבע הדברים אנשים שוכחים אבל זה ייקח זמן. הוא תמיד עמוס ומלא שמחה אבל אף אחד כאן לא רגיל למה לאירועים מהסוג שהתרחש כאן אתמול".

מאיר מציין כי כמפעיל מסעדה יהודית ברחוב, התריע פעמים רבות על האפשרות שיתבצע פיגוע מהסוג הזה ברחוב ההומה. "תמיד הזהרתי שמשהו כזה עלול לקרות", עמא. "מדי בוקר באים לכאן שוטרים לאכול ארוחת בוקר. שאלתי אותם – 'איך אתם יכולים לשבת בשקט ולא לעשות כלום עם הרחוב הזה בזמן מה שקורה באירופה?'. הצעתי להם לשים מחסומים ברחובות והם אמרו שיפעלו בנידון. הם אמרו שרשמו אבל לדעתי לא עשו כאן שום דבר. אוגוסט זה החודש הכי עמוס כאן והיה ברור שמשהו כזה הולך לקרות. לפני שלושה שבועות דיברתי על זה פעם אחרונה עם המשטרה ולא עשו עם זה שום דבר".

אלפים עמדו בדקת דומייה לזכר הקורבנות בסמוך לזירת הפיגוע

משטרת ברצלונה לא לקחה שום סיכון וגייסה את כל כוח האדם שלה כדי ליצור תחושת ביטחון ברחובות העיר. כבר ביציאה משדה התעופה הבינלאומי הוצבו מחסומים והם בודקים דווקא את אלה שמבקשים להגיע ברכב אל שדה התעופה, כנראה בניסיון לחסום את נתיב הבריחה של המעורבים בפיגוע. ככל שמתקרבים לכיכר קטלוניה נראית הנוכחות המשטרתית יותר גבוהה, רכבים משוריינים, מחסומי ברזל ושוטרים חמושים.

השוטרים נראים חשדנים, דרוכים להגיב לכל אדם חשוד. כל אדם שמרים את מצלמת הטלפון שלו לעברם, הם נדרכים ובוחנים אותו, מנסים להבין אם הוא אויב. במקום שבו החל מסע הרצח הניחו העוברים ושבים זרי פרחים בצמוד למזרקה שהפכה לאנדרטה מאולתרת לקורבנות הטבח, הדליקו כמה נרות ואחת אפילו הניחה דובי קטן עם דף נייר ועליו תמונה של עין דומעת. מרבית החנויות והמסעדות סגורות הבוקר. כך גם כל סניפי הרשתות הגדולות - H&M, זארה, פוט לוקר ואחרים - נעלו את השערים. אפילו החנות של אימפריית הכדורגל בארסה השוכנת בכיכר קטלוניה הייתה סגורה.

ביום רגיל הכיכר עמוסה באלפי אנשים. היום במרכז הכיכר עומד שוטר חמוש אל מול שני השערים המשמשים ביום רגיל לצילומים של תיירים. צוותי תקשורת רבים מרחבי העולם נמצאים בשדרה וממלאים אותה לעייפה. לא מעט מבאי הרחוב היו אתמול עדים לפיגוע, אחד מהם מנסה להסביר ולתאר את אשר אירע. צעיר מקומי בשנות ה-20 לחייו מצביע לעבר מעלה הרחוב ומסביר לתיירת מקטאר על מסלולו הקטלני של הרכב הדורס: "הוא נסע שש מאות מטרים על המדרכה כשהוא פוגע באנשים". לשאלתה של האישה היכן הוא נעצר, הוא משיב: "רחוק, רחוק מפה". כשהם מביטים במיקרופון עם הכיתוב בעברית ממהרת התיירת הקטארית לעזוב את המקום בבהלה.

בשעות הצהריים הגיע מלך ספרד פיליפה השישי מלווה בראש הממשלה מריאנו ראחוי לכיכר קטלוניה לקראת דקה דומייה שהוכרזה לזכר 13 הנרצחים בפיגוע בעיר. אלפי אנשים התקבצו בכיכר ומיד לאחר מכן הופרחו עשרות יונים מעל פני הכיכר לקול מחיאות הכפיים של ההמון לשני האישים הבכירים. הכינוס הספונטני התקיים תחת אבטחה כבדה של מאות שוטרים שמקיפים את הכיכר משעות הבוקר. כל זאת, מטרים בודדים מהמקום שבו החל מסע ההרג בשדרות הראמבלס. לאחר הכינוס החלו האלפים שהתכנסו בכיכר לצעוד לאורך נתיב הפיגוע כשהם מלווים בראשת העיר אדה קולאו וזועקים "לא לטרור" ו-"ויוה ספרד".

דקת דומייה בפלאקה דה קטלוניה, יום לאחר פיגוע הדריסה בלאס רמבלאס בברצלונה 18.8.17. רויטרס
מלך ספרד פיליפה השישי וראש הממשלה ראחוי בעצרת לזכר קורבנות הפיגוע, היום/רויטרס
דקת דומייה בפלאקה דה קטלוניה, יום לאחר פיגוע הדריסה בלאס רמבלאס בברצלונה 18.8.17. רויטרס
אלפי בני אדם השתתפו בעצרת בכיכר קטלוניה שבמהלכה עמדו דקת דומייה/רויטרס
פיגוע דריסה בלה רמבלה שבקטלוניה, ספרד, 18 באוגוסט 2017. רויטרס
שוטרים משקיפים על תיירים ואזרחים הצועדים לאורך הראמבלס. ברצלונה, היום/רויטרס
פיגוע דריסה בלה רמבלה שבקטלוניה, ספרד, 18 באוגוסט 2017. רויטרס
שוטר בכניסה לשדרות הראמבלס, היום/רויטרס
מפה המראה את זירת הפיגוע בלה רמבלה ברצלונה, ספרד, 2017. Google Earth
מפה המראה את זירת הפיגוע בלה רמבלה ברצלונה, ספרד, 2017/Google Earth
זירת פיגוע הדריסה בברצלונה, ספרד, 17 באוגוסט 2017. AP
כוחות משטרה בזירת הפיגוע, אמש/AP
זירת הפיגוע בברצלונה. רויטרס
שדרת הראמבלס לאחר הפיגוע, אתמול/רויטרס
זירת פיגוע הדריסה בלה רמבלה ברצלונה, ספרד, 17 באוגוסט 2017. רויטרס
זירת הפיגוע, אתמול/רויטרס

(עדכון ראשון: 13:24)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully