וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיל גרעיני בריטי שוגר בשוגג לארה"ב - אך הממשלה לא דיווחה לפרלמנט

22.1.2017 / 16:28

הטיימס הלונדוני דיווח כי השיגור הכושל בוצע לחופי פלורידה ביוני, שבועות לפני הצבעה גורלית בפרלמנט על השקעה של מיליארדים בבניית צוללות גרעיניות חדשות. ראש הממשלה מיי התחמקה: "יש לי אמון מוחלט בטילים"

צילום: BBC, עריכה: יוסי אלטר

ניסוי שערכה בריטניה בטיל גרעיני ללא ראש קרב כשל בחודש יוני האחרון, כשהוא שוגר בכיוון ההפוך לעבר שטחה היבשתי של ארצות הברית מחופיה של פלורידה, ולא אל אפריקה כמתוכנן – כך דיווח היום (ראשון) הסאנדיי טיימס. בעקבות הדיווח, שהתבסס על גורם בכיר בצי, עלו תהיות מדוע ראש הממשלה תרזה מיי לא חשפה את האירוע בטרם הצבעה בפרלמנט על רכישת צוללות גרעיניות חדשות.

לפי הדיווח, היה זה ניסוי ראשון בטיל גרעיני בריטי זה ארבע שנים והוא אירע זמן קצר לפני שמיי הפכה לראש הממשלה בעקבות משאל העם באותו חודש על עזיבתה של בריטניה את האיחוד האירופי. מיי השמיטה את הדיווח כשהיא שכנעה את הפרלמנט להקצות 40 מיליארד ליש"ט על צוללות "טרידנט" חדשות בנאומה הנרחב הראשון בחודש יולי האחרון.

עוד ידיעות מהעולם
מיי תהיה המנהיגה הראשונה שפוגשת את טראמפ: "לא אפחד להעיר לו"
חדרי VIP ובריכת שחייה: הקרמלין מקים לפוטין מרפאה פרטית חשאית
המבצע האחרון של אובמה: מאה לוחמי אל-קאעדה חוסלו בסוריה

צוללת אמריקנית משגרת טיל גרעיני מדגם טרידנט, 1989. AP
הטיל היה אמור להיות משוגר לכיוון אפריקה. ניסוי ב"טרידנט", 1989/AP

מיי נשאלה בנושא ארבע פעמים שונות במהלך ריאיון עם רשתBBC שפורסם היום, אולם היא סירבה לענות ישירות אם היא ידעה על הניסוי הכושל בטרם ההצבעה בפרלמנט. "יש לי אמון מוחלט בטילי ה'טרידנט' שלנו. כשנשאתי את הנאום בפרלמנט דנו אם צריך או לא חדש את הטילים, אם אנחנו צריכים להחזיק בהם", אמרה. "הניסויים הללו מתקיימים כל הזמן, כחלק מההרתעה הגרעינית שלנו".

לפי הטיימס, מאז תחילת המאה הנוכחית נערכו חמישה ניסויים בלבד מאחר שכל אחד מהם עולה 17 מיליון ליש"ט. אחרי יותר מחמש שעות של דיונים, הפרלמנט אשרר ביולי את ההחלטה שהתקבלה כבר ב-2007 על החלפת מערכת ההרתעה, שכוללת בניית ארבע צוללות חדשות. עם זאת, יותר ממאה מבין 650 חברי הפרלמנט התנגדו לכך, כשנציגי המפלגה הלאומית הסקוטית וחלק מהלייבור שבאופוזיציה טענן כי אין צורך בטילים הללו מאחר שהם אינם יעילים נגד טרור וכי ניתן להשקיע בצורה נבונה יותר את המשאבים.

מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין קרא היום לדיון בדיווח, אולם בהצהרה משותפת של לשכתה של מיי ושל משרד ההגנה נמסר רק כי אכן התקיים ניסוי שכזה ביוני, מבלי לפרט את תוצאותיו. "אנחנו לא מפרטים בנושא פעילות הצוללות בשל שיקולים ביטחוניים ברורים", נמסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully