וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדות ממאהל הפליטים בבודפשט: "משפחות ישנות על שמיכה, קרטון או בטון"

2.9.2015 / 16:20

משבר המהגרים באירופה רק הולך וגובר. 23 אלף מהגרים הגיעו ליוון רק בשבוע שעבר. אלפי מהגרים עדיין תקועים בבודפשט ולא מורשים לעלות לרכבות. יהודית לונוי-שגב, ישראלית שמתנדבת בארגוני הסיוע לפליטים, מספרת על כך בריאיון לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: נועה לוי

אלפי מהגרים צובאים על תחנת הרכבת בבודפשט, הונגריה, אחרי שאתמול אסרה עליהם הממשלה להיכנס לתחנה כדי לנסוע לגרמניה. התמונות של אלפי המהגרים בבודפשט הועברו היום (רביעי) בכל העולם. לאחר שרשויות הונגריה מנעו מהמהגרים כניסה לתחנות עד שישלימו את הליך בקשת המקלט שלהם במדינה, מאות מהגרים הפגינו מול תחנת הרכבת "בודפשט מזרח" הבוקר ופצחו בקריאות "חופש חופש", כשהם דורשים לתת להם לעלות על רכבות לגרמניה.

יותר מ-2,000 מהגרים, כולל משפחות עם ילדים, המתינו בכיכר ליד התחנה בחום המהביל. דובר הממשלה זולטן קובאץ' חזר על דבריו מאתמול והבהיר שלא יתאפשר למהגרים לעלות על רכבות לפני שיירשמו בהונגריה ויסדירו את בקשות הוויזות שלהם בתחומה. "בשטח האיחוד האירופי, מהגרים בלתי חוקיים יכולים לטייל אך ורק עם מסמכים בתוקף, לפי תקנות האיחוד", אמר קובאץ'. "כרטיס לרכבת לא מוחק את התקנות הללו".

עוד על גל ההגירה לאירופה:
"לא עומדים בנטל": הונגריה תגרש משטחה מהגרי עבודה
צונאמי המהגרים שמאיים להטביע את אירופה
40 מהגרים נחנקו למוות בתא מטען של ספינה בדרך לאיטליה

יהודית לונוי-שגב, ישראלית שמתנדבת בארגוני הסיוע לפליטים, סיפרה בריאיון לאולפן וואלה! NEWS כי המראות של אותם פליטים הם קשים מאוד. "במקרה הטוב משפחות שלמות ישנות על שמיכה, אוהל או על קרטון", ציינה. "יש שם גם אנשים שישנים פשוט על הבטון. יש משפחות שמחכות בטרנזיטים, בתחנות המעבר, ימים ויש כאלה שמחכות אפילו שבועות. כשמגיעה משפחה עם שני ילדים בני שנתיים וארבע, ואין לי שמיכה לתת להם, ואני חוזרת אחר כך לישון במיטה החמה שלי - זה קשה".

מהגרים בתחנת רכבת תחתית בבודפשט, הונגריה, 1 בספטמבר 2015. רויטרס
מהגרים בתחנת רכבת תחתית בבודפשט/רויטרס

בחודשים האחרונים הוקמו בעיר ארגוני סיוע פרטיים שמבשלים אוכל חם ומחלקים אותו ברכבות לפליטים. לונוי-שגב מתנדבת בשעות הערב בחדר הרפואי של אחד מאותם ארגונים. היא סיפרה כי היא מגיעה לשם בכל ערב אחרי שעות העבודה והיא ונשארת במקום עד שהיא קורסת. "הם אנשים מאוד נחמדים, פיזית רובם בסדר, אבל הם פגועים נפשית. הם עשו דרך ארוכה, אפילו ברגל. הם מודים לנו על העזרה, אני מקבלת הכרת תודה גדולה מאוד אפילו על מריחת משחה על העקיצות". לונוי-שגב הוסיפה כי מרבית ההונגרים אינם אוהבים את המהגרים: "הונגריה באמת אינה יכולה להתמודד עם בעיית המהגרים. זו בעיה של האיחוד האירופי כולו, אבל זה לא עניין פוליטי. בתור בני אדם אנחנו מחויבים לסייע לאדם בחולשתו, בלי דת ובלי לאום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
איילן, ילד כורדי בן שלוש מסוריה, שטבע למוות בעת שניסה להגר עם משפחתו לאירופה וגופתו נמצאה על החוף בטורקיה, ספטמבר 2015. רויטרס
הילד איילן שטבע בעת ניסיון להגר לאירופה וגופתו נמצאה על החוף בטורקיה/רויטרס

בתוך כך אלפי מהגרים נוספים נחתו הלילה והבוקר בחופי יוון. שתי ספינות שנשאו 4,200 בני אדם הפליגו מהאי לסבוס לפיראוס בפאתי אתונה כדי להתמודד עם אינפלציית המהגרים שמגיעים דרך טורקיה לשטח האיחוד האירופי.

לפי הסוכנות לאבטחת גבולות האיחוד האירופי "פרונטקס", 23 אלף מהגרים הגיעו ליוון רק בשבוע שעבר – עלייה של 50% לעומת השבוע שלפניו. העיתון היווני "קאתימריני" פרסם ש-17,500 מהגרים נרשמו בשבוע שעבר רק באי לסבוס. יותר מ-160 אלף מהגרים הגיעו ליוון בשמונת החודשים הראשונים ב-2015. במקביל, ממשיכים להגיע דיווחים על אסונות של המהגרים. הבוקר דווח שלפחות 11 מהגרים סורים מתו אחרי ששתי סירות טבעו עם היציאה מטורקיה לעבר האי קוס.

הרשויות ביוון טוענות שאין ביכלתן להתמודד עם זרם כה גדול של מהגרים, וכך טוענות גם הרשויות בהונגריה. ארגוני הגירה ופליטים דורשים מהן לעשות יותר.

מהגרים ישנים בבלגרד, ספטמבר 2015. AP
מהגרים ישנים במתחם אוהלים בבלגרד, בדרך הארוכה שלהם צפונה/AP

ואולם, לא הכול שחור. בגרמניה יש גל גובר של רבבות מתנדבים ותורמים למהגרים, שחלקם ערכו מסיבות לכבוד הגעתם לשכונות במקומות שונים. יש אמנם גם גילויי שנאה וגזענות, אבל לפי סקר טרי, 60% מהציבור הגרמני תומך בקנצלרית אנגלה מרקל שמובילה קו בעד קליטת הפליטים.

באיסלנד החלה שלשום בפייסבוק יוזמה לארח פליטים סורים, יממה אחרי שהממשלה הודיעה שבכוונתה לקלוט 50 פליטים. היוזמה נהייתה ויראלית, ותוך יומיים כ-15 אלף איסלנדים כבר הצטרפו לדף הפייסבוק והביעו רצון לקלוט לבתיהם פליטים, ואף דורשים מהממשלה לקלוט אלפים ולא עשרות בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully