וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות תעופה מפיקות לקחים: "הטייס המתאבד לא היה מתקבל אלינו"

סוכנויות הידיעות ואבי אשכנזי

26.3.2015 / 21:35

מנכ"ל לופטהנזה הבהיר כי טייס המשנה אנדריאס לוביץ היה "מוכן לטוס ב-100%". למרות שכמה חברות מיהרו לרענן את נוהלי הבטיחות בטיסה והנחו שלא להותיר פחות מאדם אחד בתא הטייס. ומה המצב בישראל?

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

אנדריאס לוביץ, טייס המשנה של טיסת ג'רמנווינגס שהתרסקה באלפים הצרפתיים ביום שלישי, היה "מוכן לטוס ב-100%" – כך הבהיר היום (חמישי) קרסטן ספוהר, מנכ"ל לופטהנזה, חברת האם של ג'רמנווינגס. עם זאת, ספוהר הודה כי לוביץ "לקח הפסקה מהאימונים לפני שש שנים. הוא עבר מבדק פסיכולוגי שוב, ונקבע כי הוא כשיר לטוס".

בלופטהנזה סירבו להודות בכשל כלשהו מצד החברה, אולם לפי שעה, לא הצליחו לספק כל הסבר משכנע לנסיבות שהביאו את לוביץ לרסק את מטוס האיירבאס A320 ולגרום למותם של 144 הנוסעים וחמשת אנשי הצוות הנוספים על גבי טיסה 9529. ידידה של לוביץ סיפרה לעיתון "פרנקפורטר צייטונג" כי פרישתו מאימוני הטיס ככל הנראה נבעה מ"שחיקה או דיכאון". לטענתה, "כל העניין היה תגובה פתאומית. זה לא היה יכול להיות מתוכנן".

עוד בוואלה חדשות:
מומחים באולפן וואלה: "כשטייס משתגע, גם אלוהים לא יעזור"
משפחת הישראלי שנהרג: "איך נותנים לטייס כזה להטיס נוסעים?"
התביעה בצרפת: טייס המשנה ריסק בכוונה את המטוס

אנדראס לוביץ, טייס המשנה של טיסת ג'רמנווינגס. פייסבוק, אתר רשמי
"זה לא היה יכול להיות מתוכנן". לוביץ/אתר רשמי, פייסבוק

לוביץ החל את הכשרתו בבית הספר לטיסה של לופטהנזה לפני כשש שנים, כשהיה בן 22. לדברי חבריו, הוא היה מאוד נלהב להתחיל לטוס, וחלקם אף תיאר זאת כ"חלום חייו". בשנת 2009, כאמור, הוא הפסיק את לימודיו למשך שישה חודשים.

מנכ"ל לופטהזנה הבהיר כי "יש לנו ביטחון מלא בטייסים שלנו ובמטוסי החברה. אני בטוח לחלוטין בהליך המיון וההכשרה שלנו, והביטחון הזה לא התערער בעקבות הטרגדיה החריגה הזאת". לפי שעה, החברה אינה מתכננת שינויים בנהלים, אולם כבר הערב נמסר מחברות התעופה "איזיג'ט" הבריטית ו"אייר שאטל" הנורווגית כי העבירו לצוותי האוויר הנחיה חדשה, לפיה לא יוכלו להיות פחות משני אנשי צוות בתא הטייס בכל רגע נתון.

לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר, כל חברות התעופה האמריקניות הכניסו נוהל דומה, אולם מרבית חברות התעופה ברחבי העולם לא הציגו תקנות כאלה. גורמים רבים קוראים כעת לבחינה מחודשת של נוהלי הבטיחות בטיסה, מחשש להישנות מקרה כזה, בעוד צוותי החקירה עומלים על מנת להבין מה היה המניע של לוביץ להתרסקות המכוונת.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
ביתו של טייס המשנה של טיסת ג'רמנווינגס, אנדראס לוביץ – מרץ 2015. אנגראס ליביץ, רויטרס
כוחות משטרה בבית משפחתו של לוביץ/רויטרס, אנגראס ליביץ

גורם בכיר במנהל התעופה האזרחית של ישראל טען כי בחברות התעופה הישראליות, הסיכוי לאירוע דומה הוא נמוך מאוד. עם זאת, הוא הבהיר כי אין כמעט דרך למנוע אירוע שכזה. רז יצחק, חוקר התאונות הראשי של משרד התחבורה, הסביר בשיחה עם וואלה חדשות כי מרבית הטייסים המסחריים הפועלים בחברות התעופה הישראליות הם יוצאי חיל האוויר.

"מדובר בטייסים מנוסים, ותיקים ומבוגרים יותר מאותו טייס, שבסך הכול צבר 200 שעות טיסה והפך לטייס מסחרי", אמר. "אצלנו, הטייסים עוברים סינון קפדני של חיל האוויר. אנחנו מכירים אותם מראש, והמסננת הרבה יותר צפופה כדי למנוע דבר שכזה". יחד עם זאת, הוא הוסיף כי יש מקום לשיפור בחברות התעופה הישראליות בכל הקשור להליכי המעקב הרפואי אחר אנשי צוות אוויר.

המטוסים הישראליים היו בין הראשונים בעולם שהותקנה בהם מערכת דלתות כפולה בתא הטייס, כדי לאפשר לטייסים גישה לאזורים נוספים בתא הטייס, וכדי למנוע מצב שבו טייס ננעל לבדו בתא. "אין ספק שבעולם יצטרכו להפיק לקחים מהאירוע ולבצע חשיבה נוספת", הוסיף יצחק. "אולי יצטרכו להכניס איש צוות שלישי לתא הטייס, כמו דייל שיהיה אחראי למנוע סיטואציה שכזאת. אני מניח שהמערכת הישראלית לא הייתה מאפשרת אירוע שכזה".

מטוס בואינג 747-400 של אל על בשדה התעופה בן גוריון. David Silverman, GettyImages
"המערכת הישראלית לא הייתה מאפשרת אירוע שכזה". טוס אל חברת אלעל/GettyImages, David Silverman

למרות שטייסי לופטהנזה עוברים מבדקים פסיכולוגיים במהלך הכשרתם, הם לא נדרשים לעבור בדיקות עם תום ההכשרה. לכן, בחברה לא קיים רישום עדכני בנוגע למצבם הנפשי של הטייסים. מארי-קלוד דנטאן, פסיכולוגית לשעבר בחברת התעופה "אייר פראנס", סיפרה לרשת "אירופה 1" כי "המבחנים שעוברים המועמדים הם קשים מאוד. מטרת המיון היא לוותר על אלה שקיים בנוגע אליהם ספק כלשהו". עם זאת, היא הודתה כי "אין לה שום הסבר" לכך שלוביץ לא זוהה כבעל הפרעה כלשהי לכאורה.

מנכ"ל החברה הבהיר כי החברה עשתה כל שביכולתה על מנת למנוע מקרים כאלה, והבהיר כי "אף מנגנון ביטחוני בעולם לא היה יכול למנוע" את שאירע. עם זאת, צניחת המניה של החברה בבורסות בשעות האחרונות מבהירה כי רבים איבדו את האמון שהיה להם בחברה הגרמנית, וקשה יהיה להשיבו ללא השינוי הנדרש בנהלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully