וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קטלוניה לא נכנעת: "מערכה משפטית" לקיום משאל העם

ממשלת קטלוניה הודיעה על השעיית הקמפיין לקידום משאל העם לעצמאות מספרד, לאחר שבית המשפט פסק נגד קיומו. דובר הממשלה הבהיר: "מדובר בצעד זמני בלבד, נפעל להפיכת ההחלטה"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

הפרלמנט המחוזי בקטלוניה הכריז היום (שלישי) על השעיית קמפיין הפרסום הרשמי הקורא למשאל עם לעצמאות מספרד, יום לאחר שבית המשפט החוקתי בספרד חסם את כוונת הקטלונים לערוך הצבעה ב-9 בנובמבר – כך דווח בעיתון "וול סטריט ג'ורנל". עם זאת, הבהיר דובר הממשלה, פרנצ'סק הומס, כי הם יפתחו "במערכה משפטית" על מנת להפוך את ההחלטה.

לדבריו, הקמפיין הושעה על מנת למנוע מצב בו עובדי ציבור יעברו למעשה על החוק אם יתמכו בקמפיין, בניגוד להחלטת בית המשפט, שקבע לפי שעה להשעות את ההחלטה הקטלונית על משאל העם, עד אשר תתקבל החלטה סופית בנוגע להתאמתו לחוקה הספרדית.

עוד בוואלה! חדשות:
נשיא קטלוניה אישר משאל עם לעצמאות ספרד
הפרלמנט אישר משאל עם: "זכותנו לקבוע את עתידנו"
"כמו סקוטלנד": המונים בברצלונה דרשו עצמאות מספרד

נשיא קטלוניה ארתור מאס לאחר חתימת הצו על קיום משאל עם. רויטרס
ארתור מאס/רויטרס

"נקטנו במשנה זהירות", הסביר הומס, "איננו יכולים להשאיר עובדי ציבור עם הגב לקיר". הוא הבהיר כי השעיית הקמפיין "זמנית בלבד", והוסיף כי אזרחים פרטיים עדיין יכולים להביע את עמדתם בנוגע למשאל העם בכל צורה שיבחרו.

מנהיגי המחוז הבדלני עדיין מתכוונים לערוך את משאל העם במועדו, ומתכוננים לפעול בזירה המשפטית על מנת להטות את הכף לקראת הקביעה הסופית של בית המשפט – שיכולה להינתן עד עוד חמישה חודשים. "אתמול, שום דבר לא הסתיים, ואנחנו נחושים להמשיך הלאה", אמר הומס.

אנטוניו טורס דל מורל, מומחה לדין חוקתי בספרד, הסביר לרשת "אל-מנאר" כי "יש לפעול במהירות. אם בית המשפט יקבע כי קיום משאל העם אינו עובר על החוקה הספרדית רק אחרי ה-9 בנובמבר, זה רק יחמיר את המצב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מאות אלפי קטלונים צעדו בעד עצמאות מספרד ב"יום קטלוניה". ברצלונה, 11 בספטמבר 2014. רויטרס
הפגנות ענק בברצלונה בקריאה לעצמאות/רויטרס

הממשלה הקטלונית הציגה שלשום קמפיין פרסום לקידום משאל העם, לאחר שהנשיא ארתור מאס חתם על צו המורה על קיומו. אולם בית המשפט החוקתי קבע אתמול, בעקבות בקשת הממשלה במדריד, כי משאל העם עובר על הסעיף בחוקה לפיו כל משאל עם בנוגע לריבונות ייערך בהשתתפות כל אזרחי המדינה.

ההחלטה על השעיית הקמפיין באה לאחר איום מצד "המפלגה העממית" הספרדית, המתנגדת לעצמאות, שטענה כי תגיש תלונה נגד הנשיא מאס בגין שימוש לרעה בכספי מסים. מנהיגת ענף המפלגה בקטלוניה, אליסיה סאנצ'ז-קמאצ'ו, אמרה כי אם הקמפיין ימשיך, "כל המסים שאנחנו משלמים ילכו למימון פעילות שאינה חוקית".

עם זאת, אזרחים התומכים בעצמאות הצהירו כי הם ימשיכו לקדם את משאל העם. הערב נערכו עצרות קטנות ברחבי קטלוניה, ופעילי ארגון "האסיפה הלאומית הקטלונית" אף מתכנן לעבור בין בתי האזרחים ולעודד אותם לתמוך במשאל העם.

התנועה הלאומית בקטלוניה ותיקה, ונשענת בשנים האחרונות בעיקר על תלונותיהם של האזרחים כי הממשלה המרכזית אינה משקיעה במחוז באופן פרופורציונלי למסים שנגבים ממנו, כמו גם ביקורת על מדיניות השפה והחינוך שנקבעת על ידי מדריד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully