וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכרעה על חודו של קול: הסקוטים יוצאים לקלפיות

4.2 מיליון בעלי זכות בחירה יכריעו אם להיפרד מבריטניה. למה הסקוטים רוצים עצמאות, ומה יקרה ביום שאחרי? כל מה שצריך לדעת, לקראת אחד מרגעיה המכוננים של הממלכה המאוחדת

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

עוד שעות בודדות יצאו מיליוני סקוטים לקלפיות להצביע במשאל העם ההיסטורי בנוגע לעתידה של הממלכה המאוחדת. המרוץ צמוד מתמיד, וכנראה שההצבעה תוכרע על חודו של קול. לפי סקר אחרון שפורסם אמש (רביעי), התמיכה בעצמאות עומדת על לא פחות ולא יותר מ-49%.

בימים האחרונים, שני הצדדים העלו הילוך והשקיעו מאמצים כבירים בשכנוע כ-600 אלף הקולות המתנדנדים לסמן את התשובה הנכונה בכרטיסי ההצבעה. הפוליטיקאים מלונדון יצאו למסע שכנועים קדחתני בסקוטלנד הצפונית, וכל פינה באדינבורו הבירה הפכה לחלק מהקמפיין בעד ונגד.

עוד בוואלה! חדשות - סקוטלנד בדרך לעצמאות?
מחר משאל העם בסקוטלנד: שני המחנות בקרב מאסף
קמרון לסקוטים: "אם תעזבו את בריטניה, זה יהיה לנצח"
המלכה אליזבת לסקוטים: "חשבו על עתידכם"

תומכי עצמאות סקוטלנד בכיכר ג'ורג' בגלזגו. רויטרס
מפגינים בכיכר ג'ורג' בגלזגו, אמש/רויטרס

רגע לפני ש-307 שנות איחוד מגיעות לקיצן – או שלא – הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על משאל העם בסקוטלנד, למה הוא כל כך מעניין ברחבי העולם, ומה יקרה ביום שאחרי. האם "נתעורר ביום שישי בבוקר, ליומה הראשון של מדינה טובה יותר", כפי שכתב המשורר הלאומי של סקוטלנד רוברט ברנס, וציטט ראש הממשלה הסקוטי אלכס סלמונד? בכל מקרה, כפי שהבהיר ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, אחרי קבלת עצמאות "אין דרך חזרה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מי יחליט על עתידה של סקוטלנד?

4.2 מיליון בעלי זכות בחירה יוכלו להטיל את קולם מרגע פתיחת הקלפיות, והם יתבקשו לסמן "כן" או "לא" בכרטיסי ההצבעה, עליהם שאלה אחת פשוטה: "האם על סקוטלנד להיות מדינה עצמאית?". לפי תקנות חדשות, גיל ההצבעה שונה, כך שכל תושב סקוטלנד מגיל 16 יוכל להצביע.

כל אזרח בריטי או אזרח של האיחוד האירופי שמתגורר בשטחים הסקוטיים זוכה לזכות הצבעה, אולם לתושבי החלקים האחרים של בריטניה – אנגליה, וויילס, צפון אירלנד והאיים – אין דרך להשפיע על מאזן הקולות. כמו כן, סקוטים המתגוררים מחוץ למדינה לא יזכו להטיל את הצבעתם.

משכימי הקום יוכלו להגיע לקלפי כבר בשעה 6:00 (שעון מקומי), ולמרות שמדגמים ותוצאות ראשוניות צפויות להתפרסם במהלך היום ולקראת שעות הערב, התוצאות הרשמיות יפורסמו רק ביום שישי בבוקר. קול בודד יכול להכריע את ההצבעה, אולם בתקנות למשאל העם בסקוטלנד, שאושרו בפרלמנט הבריטי ב-2003, מפורטת כמעט כל סוגיה, מלבד ההליך במצב של תיקו מוחלט, אשר אפשרי, לפחות ברמה התיאורטית.

מה הקשר בין סקוטלנד ואנגליה?

שתי הממלכות השכנות חולקות היסטוריה משותפת ענפה, ששורשיה המודרניים חוזרים לשנת 1603, אז מלכת אנגליה אליזבת (הראשונה) הלכה לעולמה ולא הותירה אחריה יורש. המלך ג'יימס השישי, בנה של מארי, מלכת הסקוטים, קיבל לידיו את שני בתי המלוכה.

בשנת 1707 חתמו האנגלים והסקוטים, יחד עם וויילס הזעירה, על הסכם שהפך אותם רשמית לממלכה המאוחדת. הסקוטים המשיכו לשמר את תרבותם ומורשתם הייחודית, אולם היו תחת שלטונה הבלעדי של לונדון.

ראש ממשלת סקוטלנד אלכס סלמונד בסיור מוטס בשמי אדינבורו. רויטרס
סלמונד מסייר בשמי אדינבורו, שלשום/רויטרס

בשנת 1999 הוקם הפרלמנט הסקוטי, וכך זכו תושבי הממלכה הצפונית לסמכויות חדשות בנוגע לענייני פנים, חינוך ותרבות. בכך, לאומנים סקוטים רבים זכו במעט נחת – אך זה לא מספיק עבור אלה שעדיין רואים באנגליה יריבתם מדרום.

למה כן?

הרגשות ההיסטוריים של הסקוטים מובילים את הדרך לקמפיין ה"כן". רבים בסקוטלנד, כמו במדינות הרבות ש"נהנו" משלטונה של האימפריה הבריטית במאות הקודמות, מקווים לזכות בצדק היסטורי, ולהתחיל מחדש כמדינה עצמאית.

בעשרות השנים האחרונות, חילוקי הדעות בין אדינבורו ללונדון בנוגע למדיניות הכלכלית ומדיניות הפנים הלכו והחריפו. הסקוטים טוענים כי מצבם יהיה הרבה יותר טוב בלי אנגליה ו-וויילס, בזכות עתודות הנפט בים הצפוני, והניהול היעיל יותר של שוק האנרגיה שמבטיח סלמונד. כמו כן, הסקוטים מעוניינים בריבונות נרחבת בענייני מיסוי, שעלו לכותרות בממלכה בשנים האחרונות.

למה לא?

כסף, כסף, כסף. כלכלנים רבים בבריטניה ובאירופה הזהירו מפני ערעור מעמדה של לונדון כבירה פיננסית עולמית, ומפני "טלטלה" בסקוטלנד, שתיוותר ללא גיבוי ממשאבי הענק של בריטניה. שער הלירה הבריטית צנח ביום שני לאחר פרסום סקר מחמיא במיוחד לתומכי העצמאות, והעלה חשש כבד בסיטי, הרובע הכלכלי של לונדון, אם התחזית העגומה תתגשם.

קטלונים תומכים בעצמאות סקוטלנד, ברצלונה. רויטרס
אירופה חוששת. קטלונים בהפגנת תמיכה בעצמאות סקוטלנד בברצלונה, היום/רויטרס

גם יכולות ההגנה הבריטיות עומדות על הכף. בשטח סקוטלנד נמצאים כמה נכסים מרכזיים של הצבא הבריטי, בראשם צי הצוללות הגרעיניות "טריידנט". הסקוטים הבהירו כי לאחר העצמאות "לא נסכים לנוכחות נשק גרעיני בשטחנו".

גם מהצד הסקוטי הטיעונים נגד נערמים – אדינבורו תיאלץ להצטרף מחדש לארגונים בינלאומיים כמו נאט"ו והאיחוד האירופי, אשר עלולים לא להיות שמחים לחלוטין לקבלה. "כן" סקוטי פותח את הדלת לדרישות הבדלנים הקטלונים בספרד, למשל – צעד שמדריד תרצה להימנע ממנו בכל מחיר.

איך תיראה הממלכה המאוחדת ביום שאחרי?

לכל אלה שהספיקו להתבלבל מה"כן" ומה"לא", דבר אחד בטוח – בריטניה לא תיראה אותו הדבר לאחר ההצבעה, תהיה תוצאתה אשר תהיה. כחלק מהמאמצים לשכנע את הסקוטים להצביע "לא", חתמו שלושת מנהיגי המפלגות הגדולות בווסטמינסטר על אמנה, לפיה יובטחו לסקוטלנד סמכויות נרחבות, בעיקר בענייני מיסוי – אם זו תישאר חלק מהממלכה, כמובן.

למרות ההבטחות ל"טלטלה" והתחזיות השחורות מצד הכלכלנים והפרו-בריטים, חשוב לזכור כי גם אירלנד נפרדה מבריטניה לפני מאה, והצליחה לבנות מוסדות מדינה, ואף לשמור על קשר קרוב עם הממלכה המאוחדת.

בתוך סערת השכנועים, נדמה שממשלתו של סלמונד שכחה לתכנן קדימה. אם העצמאות תעבור, בריטניה וסקוטלנד, שתהפוך למדינה הצעירה בעולם, צפויות להיכנס ל-18 חודשים של משא ומתן בנוגע לחלוקת מאגרי הנפט בים הצפוני, שיותר מ-90% מהם נמצאים במים הטריטוריאליים של סקוטלנד, כמו גם בנוגע לבסיסי צבא אסטרטגיים בסקוטלנד וחברות סקוטית באיחוד האירופי.

הסוגיה שבאופן מפתיע תפסה את לב הדיון בימים האחרונים נגעה למטבע הסקוטי העתידי. סקוטלנד הצהירה כי תמשיך להשתמש בלירה הבריטית – אולם לונדון מיהרה לדחות אפשרות כזו. אפשרות אחרת היא הצטרפות לגוש האירו, אולם אחת מהסיבות המרכזיות לעצמאות היא שליטה מוגברת במערכת הכלכלית – אשר תסורס במידה רבה על ידי הבנק האירופי המרכזי.

ראש ממשלת סקוטלנד אלכס סלמונד בקמפיין למען עצמאות. רויטרס
סלמונד מציג לראווה עוגות אישיות עם כיתוב "כן"/רויטרס

גם היום התעוררו הסקוטים לבוקר חדש, ככל הנראה עם יותר שאלות מתשובות – אולם רבות מהן יובהרו עד הערב. "כן" היסטורי עשוי לסלול את הדרך לעצמאות של מחוזות בדלנים נוספים באירופה, ואילו "לא" עשוי להביא משאל עם נוסף – שמועדו לא ידוע.

(עדכון ראשון: 23:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully