וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קייב אישרה: אוטונומיה לבדלנים, הסכם עם אירופה

10 חודשים אחרי פרוץ המשבר המדמם, העניק הפרלמנט באוקראינה מעמד מיוחד לדונייצק וללוהנסק. במקביל, אושר ההסכם ההיסטורי עם האיחוד האירופי. מוסקבה: נתגבר כוחותינו בקרים

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי

הפרלמנט באוקראינה אישר חוק המעניק אוטונומיה רבה יותר לבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה וכן חנינה למורדים שנאסרו, וזאת במטרה להביא לפיוס באזור אחרי עשרה חודשים של מהומות אלימות וקרבות מדממים. החוק, שהגיש הנשיא פטרו פורושנקו בהמשך להפסקת האש שחתמו הצדדים לפני כשבוע וחצי, יעניק לדונייצק וללוהנסק מעמד מיוחד למשך שלוש שנים. כמו כן, קייב תשקם תשתיות שנהרסו ותספק סיוע כלכלי לאזורים שנפגעו קשות בשל הלחימה המתמשכת.

משבר רוסיה-אוקראינה - כותרות קודמות:
"פוטין רוצה למחוק את אוקראינה ולהחזיר את ברה"מ"
רוסיה: מתנגדים לצירוף אוקראינה לברית נאט"ו
הפסקת האש מחזיקה? הבדלנים החזירו שבויים לקייב

נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו מציג את ההסכם ההיסטורי לשיתוף פעולה עם האיחוד האירופי אחרי שחתם עליו. קייב, 16 בספטמבר 2014. רויטרס
נשיא אוקראינה פורושנקו אחרי החתימה על ההסכם עם האיחוד, היום בקייב/רויטרס

בדונייצק ובלוהנסק – שני מחוזות הנקראים יחדיו דונבאס – חיים כשבעה מיליון בני אדם, שהם כשישית מאוכלוסיית אוקראינה. האזור אחראי על כמעט רבע מהייצוא ומהתעשיות הצבאיות של אוקראינה. הוא עשיר במכרות פחם ויש בו תעשיית מתכת ענפה – עמודי תווך בכלכלת האזור זה עשורים רבים. בין ההסכמות שהושגו ביום שישי שעבר גם קיומן של בחירות בחלק מהמחוזות במזרח אוקראינה ב-7 בדצמבר, היתר להשתמש בשפה הרוסית במוסדות חינוך ממשלתיים והסמכת הרשויות המקומיות למנות שופטים ותובעים.

מנגד, הבדלנים נדרשים כעת לפנות מבני ממשל בערים שונות במזרח אוקראינה שעליהם השתלטו בחודשים האחרונים, לוותר על כלי הנשק שברשותם ולשחרר אסירים מקרב כוחות הביטחון של אוקראינה. ואולם, חלק ניכר מהמורדים דורשים עצמאות מלאה מקייב והקמה של מדינה ששמה "נובורוסיה", שם שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ציין בכמה מנאומיו בעת האחרונה. מפקד המורדים אלכסנדר זחרצ'נקו אמר היום לסוכנות הידיעות ריה נובוסטי כי הנהגת הבדלנים תבחן את צעדיה הבאים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם שר ההגנה סרגיי שויגו. נובמבר 2013. AP
שר ההגנה הרוסי שויגו/AP

שעה קלה אחרי החתימה על ההסכם נשמעו רוחות חיוביות הרבה פחות מכיוון מוסקבה. שר ההגנה של רוסיה סרגיי שויגו אמר כי ארצו צריכה להגדיל את נוכחותה הצבאית בחצי האי קרים. "זוהי אחת העדיפויות העיקריות שלנו", צוטט שויגו בסוכנות הידיעות איטר-טאס. "המצב באוקראינה הסלים באופן קיצוני ונוכחות של צבא זר התגברה בקרבה המידית של גבולותינו", הוא הוסיף, בהתייחסו לתרגיל של נאט"ו המתקיים באזור.

חיילים אוקראינים באזור קרמטורסק. 15 בספטמבר 2014. רויטרס
חיילים אוקראינים ליד קרמטורסק שבמזרח המדינה, אתמול/רויטרס

במקביל לאישור החוק הנוגע לאוטונומיה במזרח, אשרר היום הפרלמנט בקייב גם את ההסכם ההיסטורי לשיתוף פעולה מדיני וכלכלי עם האיחוד האירופי. באותו זמן אישר גם הפרלמנט האירופי בשטרסבורג שבצרפת את ההסכם. החלק הנוגע לסחר החופשי בין הצדדים נדחה ל-2016 במסגרת המשא ומתן שנוהל עם מוסקבה בשבוע שעבר. מדובר הסכם שדחה בנובמבר 2013 הנשיא לשעבר ויקטור ינוקוביץ', בצעד שהוביל להדחתו, לחודשים ארוכים של לחימה ולסיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה.

לפי נתונים של האו"ם, לפחות 3,000 בני אדם נהרגו בחודשים האחרונים במזרח אוקראינה ויותר מ-300 אלף נעקרו מבתיהם. רק הלילה נהרגו שלושה בני אדם בהפצצות בדונייצק, העיר הגדולה ביותר שכבשו הבדלנים. נוסף על כך, נמסר כי שלושה אנשי כוחות הביטחון נהרגו שם גם כן ביממה האחרונה. היום דווח על הפצצות כבדות בשדה התעופה של דונייצק, שבידי צבא אוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully