וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפך בבחירות בשבדיה: הימין הקיצוני בדרך לממשלה?

מפלגת השלטון נחלה תבוסה, אולם גם קואליציית השמאל המובילה לא השיגה את רוב המושבים בפרלמנט, ותיאלץ לשתף פעולה עם יריבותיה. בימין הקיצוני חגגו: "לא תוכלו להתעלם מאתנו"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

ראש ממשלת שבדיה, פרדריק ריינפלדט, הודיע הלילה (שני) על התפטרותו לאחר שקואליציית המרכז-ימין שעמד בראש נחלה מפלה קשה בבחירות לפרלמנט בשטוקהולם, לטובת האופוזיציה, בהובלת הסוציאל-דמוקרטים. ריינפלדט הודיע לתומכיו, לאחר פרסום התוצאות מספירת יותר מ-90% מקולות המצביעים, כי הוא יעזוב את תפקידו כמנהיג מפלגת המתונים השבדית.

הסוציאל-דמוקרטים, בהובלת סטפן לופבן, זכו ב-43.7% מהקולות, מה שככל הנראה מבטיח ללופבן את ראשות הממשלה. רשימתו של ראש הממשלה היוצא זכתה ב-39.4% בלבד, אולם ההפתעה הגדולה ביותר נרשמה עם 13% תמיכה במפלגת הימין הקיצוני "הדמוקרטים", שיותר מהכפילה את כוחה מאז הבחירות האחרונות בשנת 2010.

עוד כותרות מהעולם בוואלה! חדשות:
המלכה אליזבת לסקוטים: "חשבו על עתידכם"
ליבריה: הנשיאה פיטרה בכירים שסירבו לשוב בשל האבולה
יהודי צרפת: מספר התקריות האנטישמיות הוכפל השנה

מנהיג מפלגת הימין הקיצוני בשבדיה ג'ימי אקסון חוגג את תוצאות הבחירות. רויטרס
"מאזן הכוחות בידינו". אקסון, הלילה/רויטרס

הקואליציה של לופבן, הכוללת גם את מפלגת הירוקים וכמה מפלגות שמאל נוספות, זכתה ב-160 מושבים בפרלמנט – מעט פחות מ-175 המנדטים הנחוצים על מנת להבטיח רוב בבית הנבחרים. כעת, לא ברור כיצד תורכב הקואליציה, ונדמה שמפלגת השלטון החדשה תיאלץ לשתף פעולה עם אחת מיריבותיה.

הסוציאל-דמוקרטים, כמו גם המתונים, הבטיחו לפני הבחירות שלא לשתף פעולה עם הימין הקיצוני בממשלה, אולם מנהיג המפלגה הדמוקרטית, ג'ימי אקסון, מיהר לחגוג הלילה עם תומכיו: "חבריי השבדים, חברי המפלגה, אנחנו כעת המפלגה השלישית בגודלה בשבדיה!".

אקסון עוד הצהיר כי המפלגה, המתנגדת נחרצות למתן זכויות למהגרים ותומכת בצמצום מדינת הרווחה, השיגה את מטרתה ויש לה את הכוח "להמליך" את השלטון במדינה הסקנדינבית, עם 47 המושבים להם זכתה. "אינכם יכולים להימנע מלקחת אותנו בחשבון אם אתם רוצים לנהל את המדינה", הוסיף אקסון במסר למנהיגי המפלגות הגדולות, "מאזן הכוחות בידינו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
תומכי המפלגה הדמוקרטית בשבדיה חוגגים את תוצאות הבחירות, שטוקהולם. רויטרס
תומכי מפלגת הימין הקיצוני חוגגים, הלילה בשטוקהולם/רויטרס

המרכז-שמאל קיווה לחבל הצלה ממפלגת "היוזמה הפמיניסטית", אולם זו זכתה ב-3.2% מקולות הבוחרים, ולא עברה את אחוז החסימה הנדרש.

על רקע מחלוקת קשה במדינה בנוגע למדיניות הכלכלית שלה וחשש מפני עלייה בשיעורי האבטלה ואי-השוויון, ריינפלדט מזהיר כי עליית הימין מצביעה על ערעור מעמדה של שבדיה כ"מעצמה הומניטרית". כלכלת המדינה נחשבת לחזקות באירופה, ושבדיה זכתה להערכה רבה בקהילה הבינלאומית בשל הממשל היציב והמדיניות הנוחה בנוגע להגירה, אולם הקואליציה החלשה שעלתה מאיימת על תדמית זו.

שר האוצר, אנדרס בורג, אמר: "זה ברור שמנקודת מבט רחבה, מדובר ברגע קשה עבור שבדיה. עברנו מאחת מהממשלות החזקות באירופה לממשלה חלשה, עם חוסר ודאות ברור לגבי המדיניות הכלכלית". מדד חוסר השוויון בשבדיה הוא כעת הגדל בקצב המהיר ביותר בקרב מדינות ה-OECD, עם קבלת מהגרים רבים ושיעור אבטלה של כ-8%, המייצג בעיקר את אותם מהגרים.

המהומות בשבדיה מתפשטות: חלום ההגירה עלה באש?

מספר מבקשי המקלט המגיעים ממדינות כמו סוריה צפוי להגיע במהלך השנה ל-80 אלף, ואפילו ראש הממשלה היוצא הבהיר כי המהגרים מכבידים על משאבי המדינה – נתונים ששיחקו לידי הימין הקיצוני בבחירות.

תומכי המפלגה הדמוקרטית בשבדיה חוגגים את תוצאות הבחירות, שטוקהולם. רויטרס
תומכי המפלגה הדמוקרטית בשבדיה חוגגים את תוצאות הבחירות, שטוקהולם/רויטרס
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully