וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בירושלים מרוצים משרת החוץ החדשה של אירופה

שביעות רצון ממינויה של פדריגה מוגריני האיטלקייה, המוגדרת כאן "מאוזנת", כמחליפתה של אשטון. בחודש שעבר ביקרה באשדוד והזדהתה עם מצוקת התושבים. ראש ממשלת פולין טוסק - נשיא האיחוד

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

מנהיגי אירופה מינו אמש (שבת) את שרת החוץ של איטליה, פדריקה מוגריני, לתפקיד נציבת החוץ של 28 מדינות האיחוד. מוגריני תחליף בחודש אוקטובר את קתרין אשטון הבריטית, ותכהן חמש שנים. ראש ממשלת פולין, דונלד טוסק, מונה לנשיא המועצה האירופית, הגוף המדיני העליון של האיחוד האירופי, ויחליף בחודש דצמבר את הרמן ואן רומפיי.

ואן רומפיי הכריז על המינויים בטוויטר. לדבריו, מוגריני "תהיה הפנים החדשים של האיחוד האירופי". מוגריני, בת 41, ילידת רומא ובתו של מעצב תפאורות עבור במאי קולנוע ידועים, התמחתה בלימודיה האקדמיים בפוליטיקה של האיסלאם, ונחשבת כוכב עולה בפוליטיקה האיטלקית. בעבר כיהנה כשגרירת איטליה בנאט"ו, ומונתה לשרת החוץ של ארצה רק בחודש פברואר, עם הקמת ממשלת השמאל-מרכז של מתיאו רנצי. מינויה לתפקיד הדיפלומטי הבכיר ביותר של האיחוד מעורר ביקורת, בשל טענות לפיהן היא חסרת ניסיון, ובשל הטענה כי עמדותיה כלפי רוסיה רכות מדי.

בחודש יוני נכשל הניסיון הראשון לאשר את מינויה של מוגריני, בשל התנגדותן של כמה ממדינות מזרח אירופה. אמש, אחרי שאושר המינוי, דחתה מוגיריני את טענות מבקריה, ואמרה כי היא מקווה שעברה המשפטי יסייע לה בתפקיד. "אני חושב שיש גם ערך לניסיון שאדם צובר תוך כדי עבודה פוליטית וחברתית", הדגישה.

חדשות נוספות מהעולם
אנשי דאעש ערפו את ראש של חייל לבנוני
ליטא: רוסיה למעשה נמצאת במלחמה עם אירופה כולה
המרד הסקוטי: נפט ונשק גרעיני עומדים להצבעה

הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון עם מחליפתה פדריקה מוגריני. בריסל, 30 באוגוסט 2014. רויטרס
פדריקה מוגריני/רויטרס

בירושלים רואים בחיוב את המינוי, שכן מוגריני נתפשת כמחזיקה בגישה מאוזנת בנושא הישראלי-פלסטיני. בחודש שעבר היא באה לישראל ולרשות הפלסטינית, ובין היתר התלוותה לשר החוץ אביגדור ליברמן בסיור באשדוד. היא ביקרה בדירה שנפגעה מרקטה, וגינתה בחריפות את הירי לעבר ישראל, ואמרה כי חזתה ב"לחץ הפיזי והפסיכולוגי הרב" שבו נתונים התושבים. "כאם, אני מבינה זאת היטב, אך בו זמנית מודאגת מאוד ממספר הקורבנות בעזה", אמרה. היא קראה לישראל להימנע מפגיעה בחפים מפשע בעזה ולחתור להפסקת אש, אך הדגישה באותה נשימה כי לישראל עומדת הזכות להגן על אזרחיה.

מעבר לסוגיה הפלסטינית, השאלה החשובה ביותר מבחינת ישראל היא כיצד תנהג מוגריני בסוגיה האיראנית. קודמתה בתפקיד, קתרין אשטון, לקחה על עצמה תפקיד מוביל בשיחות בין המעצמות לבין הרפובליקה האיסלאמית בנוגע לתכנית הגרעין שלה. בישראל מעריכים כי מוגריני, שאמורה להיפגש בקרוב עם שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, תמשיך בקו שהובילה אשטון, ותשאף להוביל את קבוצת המעצמות בשיחות.

במהלך כהונתה, הפכה אשטון לדמות שנואה במיוחד בירושלים, וזכתה לא פעם להערות מלגלגות מצד בכירים ישראלים. חלק גדול מן הכעס נבע לאו דווקא מעמדותיה של אשטון, אלא מהאופן בו הביעה אותן והתחושה שהיא "אובססיבית" לגבי ישראל. בירושלים מעריכים כי היחסים עם מוגריני יהיו טובים יותר, למרות שמבחינת עמדותיה בנושאים החשובים - איראן, פיתרון שתי המדינות וההתנגדות להתנחלויות - אין הבדל גדול בינה לבין קודמתה בתפקיד.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
פדריקה מוגריני, הרמן ואן רומפיי ודונלד טוסק. בריסל, 30 באוגוסט 2014. EPA, מערכת וואלה! NEWS
מוגריני, ואן רומפיי ודונלד טוסק, אמש בבריסל/מערכת וואלה! NEWS, EPA

מינוי נוסף שאושר אמש הוא זה של דונלד טוסק לנשיא המועצה האירופית. יחד עם מוגריני ועם הנשיא החדש של הנציבות האירופית ז'אן קלוד יונקר, תם בכך סבב המינויים החשוב ביותר בצמרת האיחוד.

טוסק, בן 57, מהמנהיגים הוותיקים באירופה, מכהן כראש ממשלת פולין מאז 2007. בצעירותו הנהיג סטודנטים במאבק נגד המשטר הקומוניסטים ונחשב בן-ברית ותיק של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. מינויו לתפקיד הבכיר משקף את חיזוק מעמדן של מדינות מזרח אירופה בתוך האיחוד ואת הדגש שניתן בתוכו לפעולותיו של רוסיה כלפי אוקראינה.

עם זאת, יש חשש כי עזיבתו של טוסק לבריסל תחליש את ארצו. פרשת האזנות סתר שנחשפה לאחרונה ערערה את מעמדה של ממשלתו אחרי שהצליחה לייצב את הכלכלה בעשור האחרון, ולא ברור אם יש מחליף ראוי לתפוס את ההנהגה במקום טוסק, עם עזיבתו את ורשה בחודש דצמבר.

אמיר תיבון השתתף בהכנת הידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully