וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין: "להזכירכם, בסמכותי לשלוח חיילים לאוקראינה"

נשיא רוסיה הצהיר במשדר עם אזרחי המדינה שחייליו עדיין לא פועלים במדינה השכנה וקרא לשיח דיפלומטי פורה. גם אדוארד סנודן שלח שאלה מרחוק. 3 בדלנים נהרגו במזרח אוקראינה

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הכחיש הבוקר (חמישי) את הטענה לפיה כוחות רוסיים פועלים בשטח אוקראינה. לדבריו, מדובר ב"שטות גמורה".

עם זאת, הוא הבהיר כי מוסקבה אינה שוללת שימוש בכוח צבאי במזרח אוקראינה. "עליי להזכיר לכם שהפרלמנט העניק לי את הסמכות להפעיל את הצבא באוקראינה. אך אני מקווה שלא ניגרר לזה. כולי תקווה שנוכל לפתור את הנושאים האלה באמצעים דיפלומטיים". מנגד, פוטין אישר בפעם הראשונה כי צבא רוסיה פעל בשטח חצי האי קרים כדי להכין את הקרקע לסיפוחו.

פוטין דיבר ב"פורום מרתוני של שאלות ותשובות", אירוע שנתי במסגרתו אזרחים רשאים להציג לנשיא הרוסי שאלות בענייני היום. בפתח דבריו, תקף פוטין בחריפות את הממשלה הזמנית בקייב, ואמר כי "ההחלטה לשלוח את צבא אוקראינה למזרח המדינה, במקום לנהל משא ומתן עם דוברי הרוסית, היא פשע חמור ביותר".


המשבר באוקראינה - כותרות אחרונות
חיילים נטשו את הקרב, מחוז במולדובה מבקש להסתפח לרוסיה
צבא אוקראינה יצא "למבצע נגד הטרור": השתלט על נמל תעופה
ראש ה-CIA ג'ון ברנן ביקר בחשאי בקייב בסוף השבוע האחרון

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משיב לשאלות הקהל – מוסקבה, 17 באפריל 2014. AP
הנשיא פוטין, הבוקר באולפני הטלוויזיה במוסקבה/AP

המשדר הועבר בשידור חי ממוסקבה, ובמהלכו פוטין הדגיש כי הוא "מתייחס במלוא הרצינות" לפגישה המרובעת הנערכת היום בז'נבה במטרה לשכנע את הממשלה בקייב לנהל מגעים עם הפרו-רוסים במזרח אוקראינה. בפגישה משתתפים שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ועמיתו האמריקני ג'ון קרי, שר החוץ האוקראיני אנדריי דשצ'יטסיה ונציגת האיחוד האירופי קתרין אשטון.

מוקדם יותר הבוקר, הודיעה אוקראינה כי שלושה בדלנים רוסים נהרגו בחילופי אש בעיר מריופול שבמזרח המדינה. שר הפנים ארסאן אבקוב כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי "300 בני אדם הסתערו על בסיס בעיר" וכי אנשי משמר הגבול התעמתו עם הפורעים. בעימותים נעצרו כ-60 בדלנים שהיו חמושים בכלי נשק כבדים.

בתקרית נפרדת בעיר פצ'יולקינו, בפאתי סלוביאנסק, מאות תושבים עצרו טור משוריינים של צבא אוקראינה ואילצו את החיילים להיכנע. כעבור כמה שעות של משא ומתן, הורשו החיילים לשוב לכלי הרכב ולעזוב את המקום, אחרי שאולצו למסור לתושבים את מחסניות הרובים שלהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מסוק קרב מעל חיילים אוקראינים בעיר קרמטורסק. 16 באפריל 2014. AP
חיילים של צבא אוקראינה צופים במסוק של חיל האוויר, אתמול בקרמטורסק/AP

במהלך המשדר, פוטין שוחח גם לראשונה עם אזרחים חדשים של רוסיה - תושבי חצי האי קרים. הוא הודה בפעם הראשונה כי חיילי צבא רוסיה שוהים בקרים, אך אמר כי הם מוצבים בחצי האי "אך ורק כדי לתמוך בכוחות המקומיים". בעניין אחר, הוא הבטיח כי מוסקבה מזרזת את הליך החלפת המטבע בקרים כדי לאפשר לתושבים להשתמש ברובל הרוסי.

אחד ה"אורחים" במשדר היה מדליף מסמכי ה-NSA, אדוארד סנודן, ששיגר שאלה ממקום מחבואו ברוסיה, שהעניקה לו מקלט מדיני בשנה שעברה. סנודן שאל את הנשיא הרוסי לגבי מדיניות המעקב אחרי אזרחי רוסיה, ופוטין השיב כי "אנו לא אוגרים מידע בצורה המונית".

צוות בקרה של נאט"ו במטוס AWACS  יוצא מגרמניה לשמי רומניה בעקבות המתיחות הצבאית באוקראינה. 16 באפריל 2014. רויטרס
מטוסי התרעה אווירית של נאט"ו מתכוננים להמראה בשמי רומניה, אתמול בבסיס גרמני/רויטרס

"לא נפלוש לאלסקה, קר שם מדי"

בסיום המשדר, פנסיונר רוסי שאל את פוטין אם רוסיה תפלוש גם לאלסקה. הנשיא הרוסי השיב בהלצה: "לא, יש לנו מספיק שטח ממילא. ובאלסקה קר מדי".

פוטין גם נשאל מתי תהיה לארצו "גברת ראשונה" חדשה. ולדימיר ולודמילה פוטין הודיעו בשנה שעברה כי הם נפרדים, ולאחרונה נמסר כי השניים השלימו את תהליך הגירושים שלהם. פוטין אמר כי לודמילה "חייבת להינשא שוב לפני שהוא עצמו ירשה לעצמו להתחתן מחדש". "אסייע לה ככל שאוכל", אמר.

דובר לשכת הנשיא, דמיטרי פסקוב, אמר כי הקרמלין קיבל מעל שני מיליון שאלות מאזרחי רוסיה לקראת המשדר. לדבריו, "רבים מאלה שהצליחו ליצור קשר עם לשכת העיתונות של הנשיא הביעו תמיכה במדיניותה של מוסקבה בחצי האי קרים ובאוקרינה בכלל".

פסקוב אמר כי הוא עיין אישית בעשרות אלפי המכתבים והודעות הטקסט שנשלחו ללשכת פוטין, וגילה כי "איש מהאזרחים לא הטיל רבב בנשיא ולדימיר ולדימירוביץ' פוטין. הרוסים מודים לו על הפעולה בקרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully