וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כוח מיוחד השתלט מחדש על בית הממשל בדונצק"

נשיא אוקראינה טורצ'ינוב הודיע כי כוחות מיוחדים פינו מפגינים פרו-רוסים מהמקום בו הכריזו על עצמאות מקייב. ארה"ב הזהירה: שולחים משחתת לאזור, נטיל עוד סנקציות על רוסיה

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

אוקראינה נלחמת כדי לבלום את התפוררותה: הנשיא הזמני אלכסנדר טורצ'ינוב הודיע אמש (שני) כי כוחות מיוחדים הצליחו לפנות את המפגינים הפרו-רוסים שצרו בימים האחרונים על בית הממשל המקומי בדונצק שבמזרח המדינה, שם הכריזו מוקדם יותר על עצמאות ועל כוונה לקיים משאל עם על סיפוח לרוסיה. מוקדם יותר אתמול אמר טורצ'ינוב כי "אויביה של אוקראינה מנסים לשחזר את תרחיש סיפוח קרים, אבל לא ניתן לזה לקרות". בנאום ששודר בטלוויזיה האשים טורצ'ינוב "קבוצות בדלניות ששירותי הביטחון הרוסיים מתאמים ביניהן" בניסיונות להעביר את האזור לשליטת מוסקבה.

הקרב על אוקראינה - כותרות אחרונות:
פרו-רוסים במזרח לכדו נשק והכריזו עצמאות
אחרי קרים: פרו-רוסים פלשו למבני ממשל בשלוש ערים
לברוב: "הסנקציות של המערב אינן מכאיבות במיוחד"

מפגינים פרו-רוסים מחוץ לבניין הממשל במחוז דונצק. אוקראינה, 7 באפריל 2014. רויטרס
פונו הלילה? מפגינים פרו-רוסים מחוץ לבית הממשל המקומי בדונצק, אתמול/רויטרס

בוושינגטון הגיבו הערב על הכרזת העצמאות מצד מפגינים פרו-רוסים במזרח אוקראינה, וקראו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין לחדול מניסיונותיו לערער את היציבות באזור. דובר הבית הלבן ג'יי קרני הזהיר כי ארצות הברית "מוכנה להטיל סנקציות נוספות על מגזרים שונים בכלכלת רוסיה אם המצב יסלים".

"יש ראיות המצביעות על כך שהמפגינים מקבלים תשלום על כך והם לא אזרחי אוקראינה", אמר קרני לכתבים, בהתייחסו למחאות בלוהנסק, בחרקוב ובדונצק – במחוז האחרון הכריזו היום המפגינים על עצמאות ודרשו לקיים משאל עם על סיפוחם לרוסיה. "אם רוסיה מתקדמת לתוך מזרח אוקראינה, באופן גלוי או סמוי, מדובר בהסלמה חמורה ביותר", אמר קרני. לדבריו, ההתפתחויות האחרונות בגבול בין שתי המדינות הן "תוצאה של הלחץ הרוסי הגובר על אוקראינה, ואנו רואים זאת בחיילים שמתאספים על הגבול".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מפגינים פרו-רוסים מחוץ לבניין הממשל במחוז דונצק. אוקראינה, 7 באפריל 2014. רויטרס
"אויביה של אוקראינה מנסים לשחזר את תרחיש קרים". מפגינות מחוץ לבית הממשל בדונצק, אתמול/רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי שוחח היום עם עמיתו מרוסיה סרגיי לברוב, והזהיר גם הוא כי המשך הניסיונות מצד רוסיה לערער את המצב באוקראינה יוביל ל"מחיר נוסף" שמוסקבה תיאלץ לשאת בו. בהמשך דווח כי קרי צפוי לפגוש בימים הקרובים דיפלומטים מרוסיה, מאוקראינה ומהאיחוד האירופי בניסיון להרגיע את המתיחות.

דוברת משרד החוץ ג'ן סאקי התייחסה גם היא לנושא, ואמרה כי האירועים בדונצק, בלוהנסק ובחרקוב "לא נראים ספונטניים", אלא "מאורגנים היטב". לדבריה, "הראיות תומכות בכך שלא מדובר במעשים של תושבים מקומיים. על כך מעיד הסיפור של ניסיון ההשתלטות על בית האופרה בחרקוב, כשהבדלנים חשבו שמדובר בעירייה. האם מקומיים היו עושים טעות מהסוג הזה?", תהתה. סאקי ציינה כי קרי הפציר ברשויות ברוסיה להכריז פומבית כי אין להם קשר למעשי הבדלנים בערים אלה. על אף האיומים, היא הבהירה שאין בכוונת וושינגטון להתערב באופן צבאי.

שרי החוץ של ארה"ב ורוסיה, ג'ון קרי, סרגיי לברוב. לונדון, 14 במרץ 2104. רויטרס
חילופי האשמות הדדיים. קרי ועמיתו הרוסי לברוב, בחודש שעבר בלונדון/רויטרס

יחד עם זאת, כאות סולידריות כלפי אוקראינה ושכנותיה במזרח אירופה, הפנטגון הודיע אמש כי ישלח משחתת נוספת לים השחור על מנת לחזק את ההגנה על בעלות הברית. "אנחנו מצפים כי המשחתת תגיע לאזור תוך שבוע", אמר הקולונל סטיבן וורן. משחתת אחרת שנשלחה לים השחור עם החרפת המשבר בין רוסיה לאוקראינה שבה בחודש שעבר לארצות הברית.

רוסיה מצדה קראה היום לקייב להפסיק להאשים אותה בערעור היציבות במזרח ובדרום מזרח אוקראינה. "הפסיקו להאשים את רוסיה בכל צרותיה של אוקראינה", נמסר ממשרד החוץ של רוסיה. קודם לכן כינס ראש הממשלה הזמני של אוקראינה ארסני יאצניוק ישיבת חירום שבה האשים את מוסקבה בהסתת המפגינים.

מפגינים פרו-רוסים מחוץ למשרדי שירות הביטחון בלוהנסק, מזרח אוקראינה, 7 באפריל 2014. רויטרס
מפגינים פרו-רוסים מחוץ למטה שירות הביטחון בלוהנסק, אתמול/רויטרס

שר החוץ לברוב שוחח בטלפון עם עמיתו מאוקראינה, אנדרי דשיצה, וקרא לו שלא להשתמש בכוח נגד במפגינים הפרו-רוסים. בהודעת משרד החוץ במוסקבה נאמר כי לברוב "הדגיש את הצורך לכבד את שאיפות התושבים ואת ההכרח שלא לנקוט כוח בתגובה לדרישות החוקיות של המפגינים להגן על שפתם, על תרבותם ועל זכויותיהם הסוציו-אקונומיות".

בצהריים, לאחר מצור בן שלושה ימים, הכריז על עצמו הפרלמנט המקומי בדונצק כגוף הלגיטימי היחיד באזור עד לקיומו של משאל עם. המחוקקים קראו לפוטין לשגר לאזור "כוח לשמירת השלום", ואמרו: "ללא תמיכתך, יהיה לנו קשה לעמוד מול החונטה בקייב". במחוז לוהנסק הסמוך מפגינים פרו-רוסים לכדו את מאגר הנשק של כוחות הביטחון וחילקו את הרובים לחבריהם. המשטרה הציבה מחסומים בכבישים הראשיים לשני המחוזות, ושלחה קצינים בכירים לאזור להעריך את המצב. קריאות העצמאות במזרח אוקראינה, כמו גם הרג של קצין אוקראיני בחצי האי קרים הבוקר, החריפו עוד יותר את המתיחות השוררת בין מוסקבה לקייב, פחות מחודש אחרי שפוטין הכריז על סיפוחו של חצי האי קרים. האוכלוסייה במזרח אוקראינה היא בעלת קשרים לשוניים, תרבותיים והיסטוריים לרוסיה. מצדו השני של הגבול מרוכזים עשרות אלפי חיילים רוסים.

בהכנת הידיעה השתתפה נטשה מוזגוביה

(עדכון ראשון: 23:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully