וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי קרים הכריעו: כ-97% בעד הסיפוח לרוסיה

משאל העם בקרים העניק רוב מוחלט לפרישת חצי האי מאוקראינה. במערב שותקים, אך מגבשים בינתיים חזית תקיפה כלפי מוסקבה, ופוטין עשוי להתוודע בקרוב למושג חדש: חרטה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

96.77% מתושבי חצי האי קרים הצביעו בעד סיפוחו לרוסיה, כך הודיע הבוקר (שני) ראש ועדת הבחירות, לאחר קולותיהם של כל המשתתפים במשאל העם. ארצות הברית הצהירה כי לא תכיר במשאל העם והשלכותיו, שמהוות ניצחון מוחץ לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, וגם יפן מיהרה לשחרר הצהרה רשמית לפיה היא אינה מכירה בתוצאות הנחרצות.

פוטין אמר אמש לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, כי משאל העם לגיטימי. בשיחת טלפון שערכו השניים, הביע הנשיא הרוסי חשש מכשלונה של קייב לפעול למיגור האלימות נגד אוכלוסיית דוברי הרוסית באוקראינה. בהודעה מהקרמלין נמסר: "פוטין הדגיש את חוסר היכולת וחוסר הרצון של הרשויות באוקראינה לפעול נגד אירועי האלימות של קבוצות רדיקליות ולאומנים קיצוניים, אשר מערערות את היציבות וגורמות לפחד בקרב האזרחים".

על פניו, בקרמלין צפצפו על כל העולם, והתוכנית לסיפוח חצי האי קרים דוהרת במלוא הקיטור. עוד לפני שהתושבים יצאו הבוקר להצביע במשאל העם, דגלי רוסיה כבר התנופפו מעל בנייני הממשל בסבסטופול.

הרייטינג של ולדימיר פוטין זינק לשיא של שלוש שנים: 71.6% תמיכה, על פי נתוני המרכז הכלל-רוסי לחקר דעת הקהל. וכיצד ניתן לחשוב אחרת? ברוסיה נחסמו השבוע כמה אתרי אינטרנט עצמאיים וכלי תקשורת של האופוזיציה, בהם הבלוג הפופולרי של אלכסיי נבאלני וזה של גארי קספרוב. אם עשרות אלפי אנשים צעדו ביום שבת במרכז מוסקבה בהפגנה נגד מלחמה, ובקושי נותרו כלי תקשורת לדווח על זה, כמה רוסים כבר יידעו מכך.

הטטרים, אוכלוסייה מוסלמית מקומית שכבר חוותה את היד הקשה של שליט רוסי – סטאלין - עם גירושם מחצי האי קרים למרכז אסיה ב-1944, מעדיפים להחרים את משאל העם. לא מעט אוקראינים, מיעוט נוסף בקרים, פשוט מפחדים. הממשל המקומי בקרים כבר אישר, הלכה למעשה, את סיפוחו של חצי האי לפדרציה הרוסית; הפרלמנט בקרים פנה רשמית לפוטין, בבקשה לפתוח בהליכי הסיפוח. כל מה שחסר הוא האות לפתיחת החגיגות.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. סוצ'י, 15 במרץ 2014. GettyImages
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בסוף השבוע בסוצ'י/GettyImages

מאז שהשתלטו "חמושים לא מזוהים" על קרים, מוסקבה סיפקה שלל הסברים מדוע אין שום בעיה במשאל העם הזה, ומדוע רוסיה מתכוונת "לכבד את רצונם של תושבי קרים". השגריר הרוסי באו"ם, ויטלי צ'ורקין, הזכיר את זכות העמים להגדרה עצמית; שר החוץ לברוב העלה מהארכיון תקדימים היסטוריים לסיפוח שטחים למדינה מסוימת בעקבות משאל עם. "אם שותפינו במערב אומרים שקוסובו זה סיפור ייחודי, נאמר אנו שקרים זה מקרה עוד יותר ייחודי", אמר לברוב אחרי פגישתו הכושלת עם שר החוץ קרי ביום שישי. "זה מקרה שחשוב יותר בשביל רוסיה מאשר שהיו איי קומורה בשביל צרפת או איי פוקלנד בשביל בריטניה".

לקריאה נוספת
רוסיה הטילה וטו בהצבעה במועצת הביטחון
גרמניה מזהירה מסיפוח קרים: "זו קטסטרופה"
כך חונק פוטין את כלי התקשורת המתנגדים למרותו

מוסלמים טטרים מתפללים במסגד בעיר בחצ'יסראי. חצי האי קרים, אוקראינה, 14 במרץ 2014. רויטרס
מוסלמי טטרי מתפלל במסגד בעיר בחצ'יסראי, בסוף השבוע/רויטרס

ומה לגבי העובדה שמשאל העם נערך תחת איומי נשק, כפי שטוענים שוב ושוב נציגי ממשלת אוקראינה החדשה? לברוב מסביר בפשטות שהעובדה שהכול רגוע בקרים בינתיים, נובעת דווקא מכך ש"גדודי ההגנה העצמית" התארגנו באזור, מתוך נחישות למנוע חזרה על מה שקרה בכיכר העצמאות בקייב. לרוסיה, הבטיח לברוב, אין שום כוונות לפלוש לדרום-מזרח אוקראינה.

על כך, השיב שר החוץ ג?ון קרי, כולם היו רוצים לראות גם מעשים, ובעיקר "תנועה של אנשים בכיוון ההפוך", כלומר חזרה של החיילים הרוסים לבסיסיהם. קרי אינו מאיים על רוסיה במפורש, אבל להפרת החוק הבינלאומי יהיו השלכות, הדגיש.

שרי החוץ של ארה"ב ורוסיה, ג'ון קרי, סרגיי לברוב. לונדון, 14 במרץ 2104. רויטרס
פרצופים חמוצים. קרי ולברוב בפגישתם בלונדון ביום שישי/רויטרס

כרגיל, פוטין מכתיב בינתיים את כללי המשחק: קרי מודה שעמיתו הרוסי לברוב לא היה מוסמך לנהל משא ומתן לגבי גורלו של חצי האי עד שיתקבלו תוצאות משאל העם. כפי שאמר ראש ממשלת אוקראינה, ארסני יאצניוק, בביקורו בבית הלבן ובאו"ם, התוצאות ידועות מראש.

על פי יאצניוק, מדובר לא רק במאבק אוקראיני על החופש והריבונות, אלא בלא פחות מאשר איום על יציבות העולם. אוקראינה, הזכיר, ויתרה על הנשק הגרעיני שלה - תמורת הבטחה חתומה שעצמאותה וריבונותה תישמר. "היום אנחנו מבקשים הגנה", אמר במועצה האטלנטית בוושינגטון. "אם לא נקבל אותה, על איזה משטר לאי-הפצת נשק גרעיני יהיה אפשר לדבר?".

קוזאקים מאבטחים את משאל העם מחוץ לבניין הממשל המקומי בעיר סימפרופול. חצי האי קרים, 16 במרץ 2014. AP
קוזאקים מחוץ לבית הממשל המקומי בסימפרופרול, חצי האי קרים, אתמול/AP

ומה יעשה פוטין אחרי משאל העם? אם יתקדם עם סיפוח מהיר של חצי האי, סביר להניח שארה"ב והאיחוד האירופי ימהרו גם בהטלת סנקציות. זה נכון, אירופה תלויה בגז הרוסי, וארה"ב לא תוכל לסייע לאירופה בגז טבעי בזמן הקרוב. אך אפילו איומים בסנקציות בעקבות המשבר גרמו לתחזיות קודרות לגבי הכלכלה הרוסית, הצופות לה צמיחה של אחוז אחד בלבד בשנה הקרובה.

אפשרות נוספת העומדת בפני פוטין, היא למשוך זמן, ולהחזיק את קרים במעין לימבו, במקום לספח את חצי האי באופן מיידי. אך יש בכך סיכון: תוצאות משאל העם, הצפויות להצביע על רוב אדיר בעד סיפוח, ישמשו כלי להפעלת לחץ על הממשלה הזמנית בקייב, כדי לקרוא לה לפעול.

שיא ארה"ב ברק אובמה וראש הממשלה של אוקראינה, ארסאן יאצניוק. הבית הלבן, 12 במרץ 2104. רויטרס
הנשיא אובמה ורה"מ של אוקראינה, יאצניוק, בשבוע שעבר בבית הלבן/רויטרס

פוטין אולי יצליח לבלום את הסנקציות, ויוכל להמשיך להשפיע על המצב באוקראינה בדרכים אחרות - החל מתעמולה וכלה באיומי סגירת ברז הגז. ראש ממשלת קרים, סרגיי אקסיונוב, שזכה לתפקיד בעזרת אותם "חמושים לא מזוהים" למרות שמפלגתו תפסה רק 3% מהמושבים בפרלמנט המקומי, אמר שהוא משוכנע ש-80% מהתושבים ישתתפו במשאל העם. הוא קרא להם "לעשות את הבחירה הנכונה", שתגרום לצאצאיהם להיות גאים בהם. לדבריו, הוא משוכנע שהבחירה תהיה בסיפוחה של קרים לרוסיה.

אותו אקסיונוב פלט לאחרונה שקרים יכולה להצטרף לרוסיה כבר בשבוע הבא, אך תהליך האינטגרציה עשוי לארוך שנה לפחות. ומה תעשה ממשלת אוקראינה? האם בכוונתה להעניש את חצי האי הסורר? ראש הממשלה יאצניוק הבטיח ש"נעשה כל מה שאנו יכולים כדי להמשיך לספק מים, חשמל, מוצרי מזון לאזרחים שלנו".

נציג ועדת הבחירות בקלפי בעיר בחצ'יסראי, חצי האי קרים. 16 במרץ 2014. רויטרס
נציג ועדת הבחירות בקלפי בעיר בחצ'יסראי, קרים, אתמול/רויטרס

באשר לסנקציות של המערב, שר החוץ הרוסי לברוב הזהיר ש"שותפינו יודעים שזה יהיה צעד שאינו מועיל". על כך, דיוויד קרמר, בכיר לשעבר בממשל האמריקני, וכיום נשיא הארגון "פרידום האוס" התומך בהטלת סנקציות קשות על רוסיה, אומר ש"אולי תהיה לזה השפעה על העסקים (המערביים), אך זה לא הזמן לעסקים כרגיל עם רוסיה".

(עדכון ראשון: 20:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully