וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רגע היסטורי": תרופה לאלצהיימר תוך שנים ספורות?

קבוצת חוקרים בריטית הצליחה למצוא כימיקל שיכול לבלום ניוון מוחי. הניסוי שפורסם אתמול עורר הדים בקהילה המדעית, למרות שהדרך לתרופה עוד ארוכה. "המחקר מהווה אבן דרך"

התגלה הכימיקל הראשון שעשוי למנוע אלצהיימר ומחלות נוספות – כך פורסם אתמול (רביעי) במגזין הרפואי "Science Translational Medicine". עבודה נוספת דרושה על מנת לפתח תרופה שתחולק לחולים, אך בקהילה המדעית מעריכים שתרופה המבוססת על גילוי זה תוכל לטפל במקרים של אלצהיימר, פרקינסון, האנטינגטון ומחלות נוירודגנרטיביות נוספות. בניסוי נצפתה הפעם הראשונה שבה ניוון מוחי נעצר לגמרי, ובכך הוא מהווה ציון דרך משמעותי ומצביע על הפוטנציאל הרב שבתהליך שנבדק.

"ממצא זה יירשם בהיסטוריה כנקודת מפנה בחיפוש אחר תרופות לשליטה ומניעה של אלצהיימר", אמר בראיון לבי-בי-סי פרופסור רוג'ר מוריס מאוניברסיטת "קינג'ס קולג'" בלונדון. הוא הבהיר כי תרופה לא תימצא באופן מיידי, אך עם זאת הודה: "אני נרגש, זו ההוכחה הראשונה בבעל חיים כלשהו שניתן לעכב ניוון מוחי. העולם לא ישתנה מחר, אך המחקר הזה מהווה אבן דרך".

עכבר מעבדה חום. AP
"ההוכחה הראשונה בבעל חיים כלשהו שניתן לעכב ניוון מוחי"/AP

קבוצת המחקר, הממוקמת באוניברסיטת לסטר שבמרכז אנגליה, התמקדה במנגנוני ההגנה הטבעיים בתאי מוח, בניסוי שנערך על עכברים. כשווירוס פורץ לתא מוח הוא מוביל להצטברות של חלבונים ויראליים, והתאים מגיבים על ידי עצירה כמעט מוחלטת של ייצור החלבון על מנת לבלום את התפשטות הווירוס. עם זאת, מחלות נוירודגנרטיביות רבות מביאות לייצור חלבונים פגומים, אשר מפעילים את אותן הגנות, אך עם השלכות הרסניות יותר.

החלבונים הפגומים נשארים ותאי המוח מפסיקים לייצר חלבונים למשך זמן רב, עד שהם לבסוף מרעיבים עצמם למוות. תהליך זה, החוזר על עצמו בנוירונים רבים במוח, יכול לפגום ביכולות תנועה ובזיכרון, ואף לגרום למוות, במחלות מסוימות. התהליך דומה במחלות רבות, ולכן טיפול בו יכול להביא לטיפול במגוון רחב של מחלות.

על מנת שניתן יהיה להשתמש בתרופה על בני אדם, יהיה צורך לנטרל את תופעות הלוואי האלו. עם זאת, המדענים וחברות התרופות רואים בכך נקודת פתיחה משמעותית. דייויד אלסופ, פרופסור למדעי המוח באוניברסיטת לנקסטר, טען כי התוצאות "דרמטיות מאוד ומעודדות בהחלט", אך הזהיר כי יש צורך במחקר נוסף על מנת לראות כיצד ניתן ליישם את הממצאים לטיפול במחלות כאלצהיימר ופרקינסון.

לקריאה נוספת
הבית הלבן ישקיע מאה מיליון דולר במיפוי המוח
מרזים וזוכרים: צום קבוע יפחית סיכון לאלצהיימר?
פרסי המחקרים המשונים: האופרה שמאריכה חיי עכברים

  • עוד באותו נושא:
  • אלצהיימר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully