וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקומה לימין בנורבגיה, שנתיים אחרי הטבח באוסלו

רויטרס

9.9.2013 / 15:02

ראש הממשלה סטולטנברג צפוי לאבד את תפקידו, ואילו מפלגת הימין הקיצוני - שהרוצח אנדרס בריוויק נמנה בעבר על שורותיה - צפויה להשתתף לראשונה בהרכבת הממשלה

מפלגות הימין בנורבגיה צפויות להשיג רוב משמעותי בבחירות לפרלמנט המתקיימות היום (שני) במדינה, ולהדיח מתפקידו את ראש הממשלה המכהן ינס סטולטנברג.

אלה הבחירות הראשונות הנערכות בנורבגיה מאז הטבח באוסלו ב-22 ביולי 2011, בו נרצחו 77 בני אדם בידי המחבל אנדרס בריוויק. מרביתם הנרצחים היו צעירים ששהו במחנה קיץ של מפלגת ה"לייבור" באי יוטיוה. כמה מהם מתמודדים היום על מושבים בפרלמנט.

מפלגת "הקידמה", שבריוויק נמנה בעבר על שורותיה, צפויה להשתתף בהרכבת הממשלה, בפעם הראשונה מאז שהוקמה לפני 40 שנה.

3.5 מיליון אזרחים בנורבגיה מצביעים בבחירות, וכמעט 850 אלף מהם כבר פקדו את קלפיות במסגרת ההצבעה המוקדמת. חלק מהקלפיות הוצבו בכפרים נידחים בחוג הקוטב הצפוני ואחרות הועמדו בחנויות איקאה.

ינס סטולטנברג, ראש ממשלת נורבגיה ויו"ר מפלגת העבודה. flickr, Creative Commons
צפוי לעזוב את הלשכה. ראש הממשלה, ינס סטולטנברג, משוחח עם חיילים/Creative Commons, flickr

אחד המצביעים שמיהרו לקלפי כבר אמש היה יו"ר מפלגת הלייבור, ינס סטולטנברג, ראש הממשלה מאז 2005 ומנהיג קואליציית המרכז-שמאל. הוא הביע "אופטימיות זהירה" ביחס לסיכוייו להישאר במערכת הפוליטית, ואמר: "לא יהיה קל לנצח בבחירות, אך זה עדיין אפשרי".

הסקרים חוזים כי ראש הממשלה הבאה תהיה מנהיגת מפלגת השמרנים, ארנה סולברג. היא אמרה הבוקר כי "המצב נראה טוב מאוד", ולדבריה היא סקרנית לגלות מה יהיה אחוז ההצבעה. "אנחנו זקוקים למנדט גדול מהעם כדי להקים ממשלה יציבה ככל שאפשר", אמרה.

ארנה סולברג, יו"ר המפלגה השמרנית בפרלמנט של נורבגיה. flickr, Creative Commons
ראש הממשלה הבאה - לפי הסקרים לפחות. מנהיגת השמרנים, ארנה סטולברג/Creative Commons, flickr

סטולנטברג כיהן בתפקיד שמונה שנים, תקופה ארוכה יחסית עבור ראשי ממשלה בנורבגיה. הוא נהנה מזינוק ניכר בתמיכה בו ובמפלגתו אחרי הטבח באוסלו, אך כעבור שנה הוטחה ביקורת אישית בו ובמשטרה על הכישלון המודיעיני ועל העיכוב בלכידת הרוצח. התקשורת הנורבגית מציינת גם "עייפות כללית" מהשלטון של מפלגת הלייבור ורצון גובר לממשלה חדשה ורעננה.

בריוויק, בן 34, נמנה עד שנת 2006 על שורות מפלגת "הקידמה", שבשעתו נחשבה לתנועת ימין קיצוני. אחרי הטבח המפלגה עשתה מאמץ ניכר כדי להתנער ממסריו הקיצוניים של המחבל, וזכתה בהדרגה לתמיכה גוברת. היא מיתנה את עמדותיה האנטי-מוסלמיות וסילקה משורותיה חברים שהתבטאו באופן קיצוני. כעת - כמו יתר המפלגות - גם היא מתמקדת במצעה בנושאי בריאות, חינוך, מיסוי ובנושא הטיפול במאגרי הנפט העצומים של נורבגיה. עמדותיה הקיצוניות-יותר של המפלגה עדיין מתבטאות בדרישה לסגור את שערי המדינה למהגרים ובהגדלת התקציב למשטרה.

סיב ינסן, יו"ר מפלגת "הקדמה" בפרלמנט של נורבגיה. flickr / Kjetil Ree, Creative Commons
סיב ינסן, מנהיגת מפלגת "הקידמה". מתנערת מבריוויק/Creative Commons, flickr / Kjetil Ree

מנהיגת המפלגה, סיב ינסן, נחשבת לפופולרית בציבור, והסקרים צופים ל"קידמה" כ-15% מהקולות. בעבר הזהירה ינסן מפני "איסלאמיזציה שמתנגבת בדלת האחורית", והושוותה למי ש"משווקת את מסריו של בריוויק". אך ינסן נמנעה מהעיסוק בנושא והצליחה לזכות בתמיכת הצעירים. היא צפויה להצטרף למפלגה השמרנית כחברה הזוטרה בקואליציית ימין-מרכז, שתיתמך מבחוץ על-ידי המפלגה הליברלית.

וגארד וננסלנד, בן 29, הוא אחד מניצולי הטבח באוסלו, והמתמודדים הצעירים לפרלמנט מטעם מפלגת הלייבור. "מפחיד אותי שמפלגת ה'קידמה' תהיה בשלטון", אמר לסוכנות הידיעות אי-פי. "חלק מהדמויות הבכירות במפלגה עדיין מתבטאות באופן קשה מאוד נגד מהגרים. זה יוצר סביבה מאוד עוינת".

לפי נתוני הממשלה, המהגרים מהווים כ-12% מכלל האוכלוסייה בנורבגיה. מרביתם מגיעים מפולין או משבדיה. רק 13% מכלל המהגרים מצהירים על עצמם כמוסלמים.

לקריאה נוספת:
אנדרס בריוויק שפוי ונידון למאסר של 21 שנים
בדנמרק, ניסה הימין הקיצוני למרק את מצפונו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully