וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מחסל פוטין את יריביו הפוליטיים, אחד אחרי השני

זיו אבירם

19.7.2013 / 0:19

אלכסיי נבלני נכלא בגין "גניבת עמלות מחוטבי עצים". הוא לא היה הראשון – וכנראה גם לא האחרון. מאז שעלה פוטין לשלטון מצאו עצמם אלה שפצו את פיהם במאסר, בגלות – או בקבר

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

(הפגנות ברוסיה לאחר מתן גזר הדין במשפטו של נבלני)

השופט סרגיי בלינוב הקריא אתמול (חמישי) את גזר הדין נגד אלכסיי נבלני במהירות וללא שמץ של רגש. "בית המשפט, לאחר שבחן את התיק, הגיע למסקנה שנבלני היה אחראי לפשע ולגניבה בממדים גדולים", אמר השופט – מבלי שהרים כמעט את פניו מההחלטה ששלחה לחמש שנים את המנהיג הלא רשמי של האופוזיציה ברוסיה, שהעז לצאת נגד סמכותו הבלתי מעורערת של הנשיא ולדימיר פוטין. פיוטר אופיצרוב, שהוגדר שותף לפשע, נשלח לארבע שנות מאסר.

נבלני בן ה-37, עורך דין ובעל בלוג פופולרי ממוסקבה שהוביל בשנים האחרונות את המאבק בשחיתות השלטונית בארצו, הורשע בכך ששלשל לכיסו עמלות שגבה הממשל המקומי מחוטבי עצים. רק השבוע הודיע כי יתמודד בבחירות לראשות עיריית מוסקבה, אולם הוא ייאלץ לשמר את השאיפות הפוליטיות מאחורי סורג ובריח, בערך עד למועד שבו פוטין יסיים את כהונתו השלישית כנשיא. רעייתו של נבלני, יוליה נבלניה, אמרה לאחר מתן גזר הדין כי הקרן נגד שחיתות תמשיך בפעולות נגד מפלגת "רוסיה המאוחדת" של פוטין. "אם מישהו קיווה שהחקירות של אלכסיי ייפסקו, הוא טועה", התחייבה, "אנחנו ננצח". האומנם?

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. AP
ראשון היה גוסינסקי. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין/AP

מאסרו של נבלני, שצפוי לערער על גזר הדין, מצטרף לשורה ארוכה של יריבים פוליטיים שהרהיבו עוז ופצו פה נגד הנעשה בקרמלין. עם היבחרו של פוטין בשנת 2000 הוא החל לבלום כל גורם שהפריע בדרכו – מהאוליגרכים בעלי ההשפעה, דרך פעילים פוליטיים ועד התקשורת הסוררת שלא יישרה קו עם המשטר. חלקם נשלחו אל מאחורי הסורגים, אחרים נאלצו להיפרד מרוסיה ולחפש בית אחר – והיו גם כמה שסיימו את חייהם בדרך מסתורית.

הטריד את הרשויות גם לאחר המוות

ראשון היה ולדימיר גוסינקי, מנהל תחנת NTV שמתחה ביקורת על השלטון ואף לעגה לפוטין בתחילת דרכו. כבר ביוני 2000 הוא הואשם בהונאה לאחר שסירב לתת לקרמלין דריסת רגל בתחנה. זמן קצר אחר כך הוא ברח מהמדינה. הבא בתור היה איש העסקים בוריס ברזובסקי, אזרח ישראלי לשעבר, שהתנגד למדיניות הרוסית בצ'צ'ניה. גם הוא מצא את דרכו אל מחוץ לרוסיה ואף זכה במקלט מדיני בבריטניה. בחודש מרץ האחרון נמצא ברזובסקי מת בחדר האמבטיה בביתו. המשטרה בבריטניה טענה אז כי הראיות שנאספו לא הצביעו כי מישהו היה מעורב במותו, ובדיקה פתולוגית העלתה כי סיים את חייו בתלייה.

יריב פוליטי נוסף שסיים את חייו בטרם עת הוא סרגיי מגניצקי, שנעצר ב-2008 בחשד שסייע להעלמת מסים בשווי 17.4 מיליון דולרים, אחרי שחשף באינטרנט פרשת שחיתות שכללה גניבה של למעלה מ-200 מיליון דולרים, ובה היו מעורבים לטענתו פקידי מס רוסים. הוא מת בבית המעצר במוסקבה ב-2009 לאחר הידרדרות מתמשכת במצבו הרפואי. אולם כמו בחייו, גם במותו הוא לא הפסיק להטריד את הרשויות. החודש הוא הורשע בהעלמת מס, בהכרעת הדין הראשונה בהיסטוריה של רוסיה שבה נמצא אדם מת אשם.

איש האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני בדיון בבית המשפט שבו נשלח לחמש שנות מאסר. 18 ביולי 2013. רויטרס
מפגינים בסנט פטרסבורג מוחים על גזר הדין של נבלני/רויטרס

גם העיתונאים ברוסיה לא רוו מנחת בשנות כהונתו של פוטין. ב-2006 הייתה זו אנה פוליטקובסקיה, מבכירי העיתונאים ברוסיה שהביעה את מחאתה על מדיניות הממשלה, ונורתה למוות מחוץ לביתה בבירה. פוטין דווקא הגדיר את השפעתה הפוליטית "זניחה". ארבעה עיתונאים נוספים שעבדו לצדה מתו גם הם בנסיבות מסתוריות מאז שנת 2000.

אולם גדול האויבים של פוטין היה מיכאיל חודרוקובסקי, מנהל ענקית הנפט "יוקוס" שהאשים את פוטין בהעלמת עין ממעשי שחיתות. הוא נשלח למאסר עד 2014, אולם ייתכן כי לקראת שחרורו יואשם שוב בעבירות שונות. היום אמר חודרוקובסקי מתא הכלא כי גזר הדין של נבלני היה צפוי ובלתי נמנע: "ברוסיה זה דבר שבשגרה להאשים יריבים פוליטיים של המשטר בעבירות פליליות, עוד מימי הטרור של סטלין ומתקופת חרושצ'וב (מנהיג ברית המועצות בתקופת המלחמה הקרה). אכיפת החוק ומערכת המשפט אצלנו נהגו לראות ביריבים הפוליטיים פושעים ואפשרו למנהיגי המדינה לטעון בצביעות שאין אצלנו אסירים פוליטיים".

"כדאי שתתחיל להאמין"

אז למה בעצם נשלח נבלני לחמש שנים בכלא, דבר שעשוי להפוך אותו לקדוש מעונה בקרב מתנגדיו של הנשיא הרוסי? ככל הנראה, הממשל ברוסיה מעוניין להבהיר פעם נוספת לכל מי שיחליט להשמיע בריש גלי את דעותיו: הממשלה לא מפחדת – לא מהמערב שהביע היום את אכזבתו מההחלטה, וגם לא מכלי התקשורת שמנסים לאיים על כיסאו. סגן ראש הממשלה לשעבר ואיש האופוזיציה בוריס נמצוב שהיה בבית המשפט אמר לרויטרס כי בפסיקת בית המשפט, "פוטין הודיע לכל העולם שהוא דיקטטור ששולח את יריביו הפוליטיים לכלא". איש אופוזיציה אחר, ולדימיר ריזקוב, הסביר כי מדובר ב"שיטה שנועדה להפחיד את האופוזיציה כולה ולהראות כי אם אתה מתנגד בגלוי לרשויות, אתה צפוי להישלח לכלא על עבירות מפוברקות".

הפגנת מחאה למען שחרור חברות להקת "פוסי ריוט", ורשה בירת פולין, 17 באוגוסט 2012. רויטרס
הפגנת הזדהות עם חברות להקת "פוסי ריוט" בפולין, אוגוסט 2012/רויטרס

החוקה ברוסיה אומנם מעניקה לכאורה לבית המשפט עצמאות שיפוטית מלאה, אולם קשה להתעלם מהחירות המוגבלת ביותר שממנה נהנים מתנגדיו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. בימים אלה ממש מתנהל משפטם של קבוצת פעילים שהשתתפו במחאה בחודש מאי, כאשר בבית הסוהר עדיין מרצות את עונשן חברות להקת "פוסי ריוט" שהעזו לשיר "שיר הלל" שנוי במחלוקת והורשעו בחוליגניזם.

רק לפני שלושה חודשים שוחח נבלני עם עיתונאי ה"טיים" סיימון שוסטר, והסביר מדוע לא יהיה חופשי עוד זמן רב: "אם אתה לא מאמין שנזרוק אותך לכלא, כדאי שתתחיל להאמין", אמר. "זו העמדה של פוטין".

(עדכון ראשון: 22:34)

איש האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני בדיון בבית המשפט שבו נשלח לחמש שנות מאסר. 18 ביולי 2013. רויטרס
"פוטין הודיע לכל העולם שהוא דיקטטור". מפגינה בעד נבלני במוסקבה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully