וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזית נדירה: הפגנת ענק בהונגריה נגד אמירה אנטישמית

רויטרס

3.12.2012 / 9:16

נציגי מפלגת השלטון והמפלגה הסוציאליסטית התקהלו מול הפרלמנט בבודפשט והפגינו נגד חבר המפלגה הלאומנית, שקרא "לערוך רשימה של יהודים מסוכנים"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

כ-10,000 בני אדם הפגינו אמש (ראשון) בבודפשט נגד מפלגת הימין הקיצוני יו?ב?יק, במחאה על אמירות אנטישמיות של נציג הסיעה, מרטון גיונגיושי, שקרא "להכין רשימה של היהודים בהונגריה". בשל הגינויים הנרחבים לדבריו, גיונגיושי התנצל בשבוע שעבר על דבריו, אך סירב להתפטר ממשרתו. ההפגנה נערכה מחוץ למשכן הפרלמנט בבירת הונגריה, בהשתתפות נציגים מהממשלה ומהאופוזיציה, במפגן נדיר של אחדות במדינה השסועה.

אנטל רוגן, יו"ר מפלגת השלטון הימנית פידס ("מפלגת האזרחים") אמר לקהל כי "לא נוכל להרשות לדברים, ששייכים לימים האפלים ביותר של ההיסטוריה, לחזור על עצמם". אטילה מסטרהאזי, יו"ר המפלגה הסוציאליסטית, אמר כי "הפשיזם הוא וירוס", ולדבריו, מפלגת יוביק היא זו שמפיצה את הנגיף. מסטרהאזי קרא לראש הממשלה של הונגריה, ויקטור אורבן, לבוא לפרלמנט ולגנות בפומבי את המפלגה.

הפגנה נגד תנועת הימין הקיצוני בהונגריה. בודפשט, 2 בדצמבר 2012. רויטרס
כ-10,000 איש השתתפו בהפגנה מול משכן הפרלמנט/רויטרס

בשבוע שעבר, הציע גיונגיושי, חבר המפלגה הלאומנית "יוביק", לערוך רשימה של כל היהודים המהווים לטענתו "סיכון לביטחון הלאומי". הוא נימק את ההצעה בטענה כי הרשימה נחוצה בשל "המתיחות הגוברת בעקבות המבצע בעזה", והוסיף כי על הרשימה לכלול גם את חברי הפרלמנט היהודים. מפלגתו לא הצטרפה להצעה.

דבריו של גיונגיושי נאמרו בתגובה לדברי בכיר במשרד החוץ ההונגרי שאמר כי הונגריה תומכת בפתרון בדרכי שלום לעימות הישראלי-פלסטיני, כמתווה שיועיל גם לישראלים ממוצא הונגרי, ליהודים בהונגריה ולפלסטינים בהונגריה. גיונגיושי, שאחראי על מחלקת החוץ במפלגה הלאומנית הקיצונית, אמר לפרלמנט: "אני יודע איך אנשים רבים עם מוצא הונגרי חיים בישראל וכיצד יהודים רבים מישראל חיים בהונגריה. אני חושב שקונפליקט כזה יוצר את המועד למנות את האנשים ממוצא יהודי שחיים פה, בייחוד בפרלמנט ההונגרי ובממשלה ההונגרית, שמהווים סיכון לאומי להונגריה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הפגנה נגד תנועת הימין הקיצוני בהונגריה. בודפשט, 2 בדצמבר 2012. רויטרס
יו"ר מפלגת השלטון: "לא נתיר להשיב פרקים מההיסטוריה האפלה"/רויטרס

ממשלת הונגריה גינתה בשבוע שעבר את דבריו של גיונגיושי. "הממשלה דוחה מכל תוקף קולות קיצוניים, גזעניים ואנטישמיים מכל סוג ועושה הכל כדי לדכא כאלה קולות", מסר דובר הממשלה. גם דובר הפרלמנט חבר מפלגת השלטון "פידס" גינה את הדברים, וקרא להגביר את הפיקוח על "התנהגות שכזו" בבית המחוקקים.

מפלגת יוביק עלתה בשנים האחרונות מקצה הקשת הפוליטית למרכז הבמה, כשהיא משווקת מסר לאומני קיצוני. המפלגה ניצלה את התפיסה הגזענית הרווחת במזרח-אירופה נגד הצוענים, הרואה בהם גנבים שמתחמקים מעבודה וחיים על קצבאות ממשלתיות. המצע של "יוביק" מבוסס על רעיון נוסף לפיו הונגריה נשלטת על ידי יהודים מושחתים, וחבריה אף כינו את בודפשט "יודאפשט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully