וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקרבת לגרעין: אירן התקינה 2,800 סרכזות בפורדו

יוסי מלמן

25.10.2012 / 17:09

במתקן שליד קום פועלות בשלב זה 800 סרכזות,אך ההתקנה החדשה תשפר את כושר ההעשרה של אירן, כפי שהתריע נתניהו באו”ם. ברק, מנגד, שגה בהערכתו

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ'

אירן השלימה בחודשיים האחרונים את התקנת כל הסרכזות (צנטריפוגות) באתר להעשרת אורניום בפורדו, שליד העיר קום. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה היום (חמישי) ממטה הסוכנות לאנרגיה אטומית (סבא"א) בווינה, כי מאז הדו"ח האחרון שחובר בעניינה באוגוסט, הוסיפה אירן להתקין עוד כ-700 סרכזות וכעת, בסך הכול, ישנן באתר כ-2,800 סרכזות.

האולם התת-קרקעי, בעומק של כ-70 מטרים, שבו מותקנות הסרכזות נבנה כדי להכיל עד 3,000 מהן. עם זאת, יש להדגיש כי באתר פועלות בשלב זה רק כ-800 סרכזות, והשאר - לרבות החדשות שהותקנו או שמא הנוספות שהותקנו - עדיין לא מעשירות אורניום. 800 הסרכזות הפועלות מעשירות אורניום לרמה של 20%, בעוד כדי לייצר את החומר הבקיע לנשק גרעיני על אירן להעשיר כ-250 קילוגרמים של אורניום בדרגה של 20% לרמה של 93%.

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
2,800 סרכזות, מהן 800 פועלות. המתקן בפורדו/רויטרס

העשרה זו, אם וכאשר תבצע אותה אירן, משמעותה אחת: בכוונתה להרכיב פצצה. התהליך האמור - מ-20% ל-93% - אמור להימשך כמה שבועות, לכל המאוחר חודשיים, אם כי הדבר תלוי גם במספר הסרכזות שיעשו זאת וביעילות סיבובי הלהבים שלהן. לאירן יש עתה "רק" כ-140 קילוגרמים של אורניום בדרגה של 20%, ולכן בקצה ההעשרה הנוכחי היא תגיע לכמות הנדרשת של 250 קילוגרמים תוך שלושה עד ארבעה חודשים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

נתניהו צדק בהערכותיו, אך שר הביטחון שלו שוגה

הערכות אלה לגבי לוחות הזמנים של אירן עולות בקנה אחד עם הדברים שאמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק לפני כחודש, לפיהם אירן תוכל כבר באביב, או לכל היותר בקיץ, להגיע למצב שתהיה לה הכמות הדרושה של החומר שניתן להשתמש בו כחומר בקיע לפצצה. למעשה, השלמת הרכבתן של הסרכזות בפורדו מייתרת לחלוטין את טענת שר הביטחון, אהוד ברק, על כך שיש לפעול נגד אירן לפני שהיא תגיע ל"מרחב החסינות". אירן למעשה נהנית ממרחב החסינות עתה, ועוד קודם לכן, מרגע שהחלה להתקין את הסרכזות בפורדו.

האמת היא שלישראל אין פצצות חודרות בונקרים שמסוגלות לחדור לעומק של 70 מטרים, ואין לה גם מטוסים שיכולים לשאת את הפצצות האלה, שכל אחת מהן במשקל של 14 טונות. ארצות הברית, לעומתה, שוקדת בימים אלה על פיתוח פצצות כאלה, כשכבר היום מחזיק ברשותו הצבא האמריקאי פצצות שבכוחן לחדור בונקר בעומק של 50 עד 60 מטרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully