וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג יהודי צרפת: נהירה לישראל - כניעה לחרדה

ארנון בן-דרור, פריז

30.3.2012 / 8:00

בריאיון לוואלה! חדשות, מזהיר רישאר פרסקייה מפני קריאות נמהרות להגירה מצרפת: "אסור לטרור לנצח". הוא מבהיר: "יהודי צרפת אינם נתונים בסכנה - אך גם אסור לעצום עיניים"

"אם נעזוב את המדינה הזאת, נפסיד את הקרב מול האיסלם הקיצוני, שאנחנו חלק חשוב ממנו", מצהיר רישאר פרסקייה, ראש הקהילה היהודית בצרפת. בריאיון לוואלה! חדשות, כשבוע אחרי הרצח בטולוז, אומר פרסקייה - ראש ה-CRIF, ארגון הגג של יהודי צרפת - כי במדינה יש אג'נדה חזקה של אסלאם פונדמנטליסטי, המסוכן לשלום העולם כולו. הוא מזהיר מפני הכללות ואומר כי מרבית המוסלמים הם אנשים שרק רוצים לחיות את חייהם בשלווה, אך מתריע כי אסור לעצום עיניים בפני הסכנות המתעצמות.

אמש נקבר בטולוז המחבל מוחמד מראח. פרסקייה אומר כי אחרי הפיגוע שעשה מראח, ליהודי צרפת יש תפקיד חשוב להבהיר את הסיכון שניצב מול החברה הצרפתית. "לפעמים יש לצרפתים קושי להאמין בזה, ואנחנו לא יכולים להרשות לאנשים ההם לנצח", אומר פרסקייה. עם זאת, הוא מכיר בעבודה שיש היום פחד בקהילה היהודית, שעשוי להוביל את יהודי צרפת להגירה ממנה. "יכול מאוד להיות שתהיה עלייה בכמות היהודים שתעזוב לישראל", הוא מודה. ואכן, רק לפני כמה ימים, הוכה תלמיד יהודי בבית ספר בפריז, חרף השמירה הקפדנית שהוצבה במקום. "הורים מפחדים שהביטחון בבתי הספר לא מספק ויחששו לילדיהם. אך גם אם חלק מהיהודים יעזבו את צרפת, לא יהיה גל מסיבי של עלייה לישראל".

רישאר פרסקיה, ראש הקהילה היהודית בצרפת (CRIF). AP
רישאר פרסקייה, ראש ארגון הגג של יהודי צרפת/AP

פרסקייה מביע שביעות רצון מהתנהלות הממשלה בפריז ומהאופן שבו הגיב הציבור לפיגוע בטולוז. לדבריו, הקהילה היהודית צריכה לשאוב מכך עידוד. "אם לא הייתה תגובה כלשהי מכלל החברה האזרחית בצרפת, הייתי אומר לך שליהודים אין כאן מה לעשות. אבל הייתה תגובה אדירה, גם בממשלה וגם בחברה. גם בארה"ב היו יהודים שהותקפו, ואף אחד לא חשב שהיהודים צריכים לעזוב את המדינה".

אג'נדה של חרדה

פרסקייה מגיב בזעם לקריאות שנשמעו בישראל, לפיהן על יהודי צרפת לעזוב את המדינה ולעלות מיד לארץ. במיוחד, הכעיסו אותו דבריו של חבר הכנסת יעקב כ"ץ, יו"ר האיחוד הלאומי, שקרא ליהודי צרפת לעזוב את ביתם לישראל, דברים שהזכירו לו את מה שאמר ב-2004 אריאל שרון, ושעוררו הדים שליליים בצרפת.

"מה ששרון אמר, כשביקש מיהודי צרפת לעזוב, לא היה הדבר הכי חכם שהוא עשה בחייו, וגם לא האמירה הנכונה ביותר שלו", מבהיר פרסקייה. "זה היה לגמרי לא ראוי. גם אנשים גדולים עושים טעויות לפעמים, אבל שרון התנצל על כך מאוחר יותר".

פרסקייה אומר כי ח"כ כ"ץ מונע מאינטרסים מקומיים, וכי דבריו מעידים על בורות באשר לאורח חייהם של יהודי צרפת. "כ"ץ הוא לא אריאל שרון, הם בכלל לא באותה קטגוריה", מבהיר פרסקייה, "ולכן אני פחות מודאג ממנו. אני חושב שהוא לא מכיר את החברה היהודית בצרפת, ואני חושב שיש לו את האג'נדה שלו. אנשים לא יעזבו את צרפת רק כי יעקב כ"ץ אמר. אם אני הייתי אומר שבגלל פיגועי הטרור בישראל צריך לעזוב אותה - היו צוחקים עליי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

בראש מורם

אחרי הפיגוע בטולוז, פרסקייה מתאר את תחושת הקהילה היהודית כקשה ביותר. עם זאת, הוא מדגיש כי הפתרון אינו טמון בוויתור - אלא במלחמה עיקשת נגד האסלאם הקיצוני. "הקהילה חטפה שוק וצרפת כולה חטפה שוק, אבל אסור לנו להיכנע לרוצח". לדבריו, הפחד ניכר בעיקר אצל ההורים, שנדרשים לשלוח את ילדיהם לבית הספר מדי בוקר. "צריך לעשות הכל כדי לשפר את הביטחון בבתי הספר, בכיתות, בבתי התפילה ובבתי הכנסת, אבל זה לא אומר שהיהודים, באופן כללי, נמצאים בסכנה בצרפת".

מארין לה פן, יו"ר מפלגת החזית הלאומית בצרפת. מרץ, 2012. רויטרס
קהל חדש של מצביעים עומדים בפתח? מארין לה פן/רויטרס

כחודש לפני הסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות, קשה להתעלם מההשפעה שיש למסע הרציחות של מוחמד מראח על סדר היום הלאומי, ונושאי הביטחון וההגירה הפכו לשחקנים המרכזיים בזירה. מארין לה-פן, מנהיגת מפלגת "החזית הלאומית" של הימין הקיצוני, שהקמפיין שלה גם כך התמקד בנושאים אלה, צפויה להרוויח בגדול מהחרדה שפשתה בציבור. לה פן מתבטאת ללא הרף נגד חולשתה של הממשלה בטיפול באסלאם הקיצוני, ונגד מדיניות ההגירה - המתירנית מדי, כלשונה - של צרפת. בכינוס בחירות לפני מספר ימים, אמרה לה-פן כי "יש אזורים שלמים שנשלטים על-ידי האסלאם הקיצוני", בעיקר בפרברים.

הימין קורץ לכל

פרסקייה, ראש הקהילה היהודית בצרפת, מסכים עם כמה מהקביעות שמשמיעה לה-פן. הוא מודה כי גם הוא חושש מאוד מהתגברות ההשפעה הפוליטית והחברתית של אותם זרמים וכוחות. "זה נכון, בשכונות מסוימות ובאזורים מסוימים יש להם המון השפעה. זה המצב. באופן אישי, אני חושב שצריכים להיות מאוד זהירים וספקניים עם מדיניות שמאפשרת למדינות כמו קטאר לסייע לצרפת לשפר את התנאים בפרברים", הוא פוסק, בהתייחסו לכספים שמעבירות מדינות המפרץ כדי לפתח שכונות המאכלסות מוסלמים. "הרי לקטאר יש את האג'נדה שלה, והאג'נדה הזאת היא בבסיסה איסלמית".

"אני מפחד מעליית האיסלאם הפונדמנטליסטי בכל עולם, לא רק בצרפת", אומר פרסקייה. "אני רואה אותם צוברים עוד ועוד כוח פוליטי והשפעה, וזה באמת מאוד מפחיד אותי. אנחנו חייבים להילחם נגד זה".

הלוויתו בטולוז של המחבל מוחמד מראח, בחלקה המוסלמית של בית העלמין בעיר. מרץ 2012. רויטרס
הסיפור רחוק מלהסתיים. קברו הטרי של מראח, ביום חמישי בטולוז/רויטרס

פרסקייה מטיל ספק רב באשר ליכולותיו של הנשיא סרקוזי להוציא לפועל את החוקים החדשים שעליהם דיבר בכנסי בחירות בימים האחרונים, ולמשל, חוקים שיאפשרו לעצור ולהעמיד לדין את מי שגולש לאתרים של ארגוני טרור. "בין החלטה לבין יישום יש פער גדול", מבהיר פרסקייה.

גם הקשחת תנאי ההגירה לצרפת אינה פתרון לדעתו. "אני חושב שזה לא יפתור את הבעיה. מראח נולד בצרפת, והוא אזרח צרפתי", הוא מזכיר. "גם חוקי ההגירה הנוקשים ביותר לא היו מונעים את הרצח הזה. הבעיה היא שיש מוסלמים צעירים, שנולדו בצרפת ועוברים אינדוקטרינציה על-ידי האסלאם הקיצוני. הם נהפכים למכונות הרג".

בין פתיחות לזהירות

ראש הקהילה היהודית מקפיד לשבח בדבריו את התנהלותן של משפחות הנרצחים בימים שלאחר הטרגדיה בטולוז. "בתקופה הנוראה הזו, המשפחות הפגינו רמה מעוררת הערכה של גדלות רוח. גם שר החוץ הצרפתי, שפגש אותן והעביר לצדן שעות רבות, התרשם מאוד מכך. הכבוד והיכולת של בני המשפחה, למרות הצער הכל-כך עמוק שבו הם שרויים, צריכים להוות דוגמה לקהילה היהודית הצרפתית כולה".

לסיכום, אומר פרסקיה כי "לא צריך לבלבל בין אסלאם פונדמנטליסטי וטרוריסטי עם המוסלמים עצמם - ציבור רחב, שרוב רובו רוצה פשוט לחיות בצרפת בחופשיות ובפשטות באמונתו. אנחנו לא צריכים להגיב בהגזמה. אסור לנו לשים את כולם באותו הסל, אך יש גם בעיות. אסור גם להיות עיוורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully