וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרד: האם התגלו ציורי הקיר העתיקים ביותר?

לפי בדיקה ראשונית, ציורים שנמצאו במערה ליד מלגה הם בני כ-42,000 שנים - הרבה יותר מהעתיקים ביותר המוכרים. מדובר כנראה בעדות ראשונה ליצירה אמנותית של האדם הניאנדרטלי

תושביה של מערת נרחה, הנמצאת על חוף הקוסטה דל סול בדרום ספרד, סמוך לעיר מלגה, ציירו על קירותיה מה שעשוי להיראות למתבונן הלא-מיומן כמו סליל כפול של DNA, אולם להערכת ארכיאולוגים, מדובר למעשה בציור של כלבי ים - חיה נפוצה באזור, שתושביו הקדמונים ככל הנראה אף ניזונו ממנה. מדובר בציורים ייחודיים שאינם דומים לכל ציורי המערות של האדם הקדמון שהתגלו עד היום, אולם בכך אינה מסתכמת ייחודיותם: לפי מדידה שערכו באחרונה ארכיאולוגים ספרדים, הציורים המעטרים את קירות מערת הנטיפים, שישה במספר, צוירו לפני למעלה מ-42,000 שנים - כלומר, הרבה לפני ציורי הקיר העתיקים ביותר שהיו מוכרים עד היום, שצוירו לפני כ-30,000 שנה במערת שו?ב?ה שבדרום צרפת.

עבודת התארוך שנעשתה מיקמה את גיל הציורים בטווח שבין 42,300 ל-43,500 שנה, אולם הנתונים עדיין טעונים אימות, שכן הבדיקה נערכה רק לסימני פחם שנמצאו בסמוך לציורים. להשלמת המחקר, דרוש עדיין לבצע בדיקה מורכבת יותר, של הפיגמנטים בצבע בציורים עצמם. בדיקה כזו תושלם רק במהלך שנת 2013, ובינתיים ממשיכים לחפש ציורים נוספים במערה, שהתגלתה ב-1959 בידי נערים שצדו עטלפים. החוקרים, עם זאת, מעריכים כי תוצאות התארוך יהיו זהות.

"מדובר ברעידת אדמה ארכיאולוגית", טען ראש צוות החוקרים מאוניברסיטת קורדובה, פרופ' חוסה לואיס זנצ'ידריאן מאוניברסיטת קורדובה, בראיון שהעניק לפני מספר ימים לאתר המדע הפופולרי "The New Scientist". מעבר לגילם של הציורים, יש לכך סיבה נוספת: אם זהו אכן גילם, משמעות הדבר היא כי הם צוירו אלפי שנים לפני שהאדם המודרני בתצורתו הנוכחית הופיע באזור - ולכן מדובר בעצם ביצירות האמנות הראשונות שהתגלו אי-פעם, אותן יצר האדם הניאנדרטלי.

לפי הערכות שונות, האדם הניאנדרטלי חי על כדור הארץ החל מלפני 600-300 אלף שנה ועד לפני כ-30,000 שנה. לפי תיאוריה מרכזית אחת, הוא היה מעין "גרסה מוקדמת" של האדם המודרני הומו ספיינס, שממנו התפתחה הגרסה הנוכחית, הומו ספיינס-ספיינס. לפי תיאוריות אחרות, מדובר במין שהתפתח במקביל לאדם המודרני מאותו "אב קדמון", ונכחד. בדרום ספרד, נמצאו עדויות לקיומן של קהילות ניאנדרתליות עד לפני 37,000 שנה לערך (כמה אלפי שנים לאחר שכבר נעלמו ברוב חלקי אירופה ופינו את מקומם לאדם המודרני) - כך שלפי ההערכות הסבירות, ניאנדרתלים הם אכן אלו שאיכלסו את מערת נרחה בתקופה בה צוירו הציורים.

במשך שנים סברו החוקרים כי האדם הניאנדרטלי לא ניחן ביכולת אמנותית, אולם כמה עצמי אבן מסותתים וכונכיות שנמצאו בשנים האחרונות החלו כבר לערער על התפישה הזו. אולם עד עתה, לא נמצאו ציורי קיר של ממש פרי יצירתו. "הממצאים החדשים הם מרתקים, פוטנציאלית", העריך גם פרופ' פול פטיט מאוניברסיטת שפילד, מומחה לארכיאולוגיה פלאוליתית, בראיון לאתר המדעי. הוא אמנם מזהיר כי ראוי להימנע בינתיים ממסקנות מרחיקות לכת, עד שבדיקת התארוך תאשר סופית את גילם של הציורים, ומוסיף כי גם אם גיל הציורים יאושר, עדיין אין לפסול את האפשרות שהם צוירו בידי האדם המודרני, "שייתכן שחי שם באותה תקופה לצד הניאנדרטלים" - אך גם הוא מודה כי "התיאוריה הזו אפילו יותר היפותטית" מהאפשרות שניאנדרטלים ציירו אותם.

עוד מעולם הארכיאולוגיה:
כשר בהשגחת לאונטיוס: חותם לחם עתיק התגלה בעכו
פסל שיש נדיר של הרקולס נחשף בחפירה ליד עפולה
תגלית: "הומר סימפסון" חי בסקוטלנד לפני 800 שנה
טקסס: אגם התייבש, ונחשפה עיירה מהמאה ה-19

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully