וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המאבק של משפחת לי זיתוני עלול לעורר אנטישמיות"

ארנון בן-דרור, פריז

11.2.2012 / 0:02

בראיון לוואלה! חדשות מסביר ראש הקהילה היהודית בצרפת מדוע מנע מקרוביה של זיתוני להכנס לארוחת ערב בה סעד גם סרקוזי: "לבטח היו מניפים כרזות והורסים את האירוע"

ראש הקהילה היהודית בצרפת, רישאר פרסקייה, השיב אתמול (שישי) לביקורת שהוטחה כלפיו לאחר שלא התיר לאביה ולבן זוגה של לי זיתוני, ששוהים בימים אלה במדינה, להיכנס לארוחת הערב המסורתית של ארגון הגג של המוסדות היהודיים, הקרי"פ (CRIF).

האב, איציק זיתוני, וחברה של המנוחה, רועי פלד, הגיעו לפני כשבוע לצרפת וביקשו להשמיע את קולם בפני הנשיא ניקולא סרקוזי שנכח בארוחה, אך נותרו מחוץ לאולם. באותה העת הבהיר הנשיא כי צרפת לא מסגירה את אזרחיה וכי הוא לא ייסוג מן העיקרון הזה גם במקרה של דורסי לי זיתוני. יחד עם זאת, הוא הביע את סלידתו העזה מן המעשה, והדגיש כי על המשפחה או על ישראל להגיש תלונה בצרפת, כדי שמערכת המשפט הצרפתית תוכל להביא את הפושעים לצדק.

רישאר פרסקייה עם סרקוזי ופרנסואה הולנד. רויטרס, רויטרס
"לא ברור לי מה קרוביה של לי זיתוני רוצים". פרסקייה בסעודת הקרי"פ, בין הנשיא סרקוזי/רויטרס, רויטרס

בבוקר יום האירוע השיב ראש הקרי"פ, רישאר פרסקייה, למכתב ששלחו לו בני המשפחה, בו טענו כי נטש אותם וכי הוא פוגם במאבקם. פרסקייה הבהיר להם כי לא יוכל להזמינם לארוחה, ועל סירובו זה חטף קיתונות של ביקורת הן מצד המשפחה והן מצד גורמים שונים בקהילה היהודית. הבוקר, בעקבות ההד התקשורתי שעוררה אי-הזמנתם של קרובי זיתוני, החליט פרסקייה לנסוע לישראל כדי לנסות ולסיים את הפרשה הזאת בהגשת תלונה בצרפת על-ידי המשפחה או על ידי ישראל הרשמית.

"צרפת לא תסגיר איש מאזרחיה"

"אין שום סיכוי שהאנשים האלה יוסגרו לישראל, והסברתי את זה למשפחה כבר כשפגשתי אותם בתל-אביב בדצמבר", אמר היום פרסקייה לוואלה! חדשות כשהוא נרגש ופגוע. "אמרתי להם שמה שנעשה לילדה הזאת הוא נורא, אבל אנחנו חיים במדינה שבה החוק אומר שאזרח צרפתי לא יוסגר. וגם אם החוק ישונה, הוא לא יופעל רטרואקטיבית, ככה שלא ברור לי מה הם רוצים. ראיתי הרבה תגובות מוזרות של אנשים בחיי, אבל זו ההתנהגות המוזרה ביותר שחוויתי. אין בזה שום הגיון", הוסיף.

לדברי פרסקייה, דבר הגעת קרוביה של זיתוני לצרפת נודע לו במקרה, והמשפחה לא פנתה אליו בשום בקשה להשתתף בארוחה. "כמה ימים לפני הארוחה קיבלתי שיחה למשרד שלי מערוץ טלוויזיה צרפתי שמבקש את האישור שלי לצלם בתוך ארוחת הערב את משפחת זיתוני. אמרתי להם שאני לא יודע על בואם, ושהם אפילו לא פנו אלי", הסביר פרסקייה.

"הנשיא הוא ראש הזרוע המבצעת, וזו בכלל בעיה משפטית. אין לו מה לעשות עם זה. האם ביבי יכול לשנות החלטה של בית המשפט הישראלי?", תהה פרסקיה. "זו אכן טרגדיה, אבל טרגדיה משפחתית פנימית, בניגוד למקרה של גלעד שליט, שהיה טרגדיה לאומית", הוסיף. בני משפחת שליט, אגב, השתתפו בארוחת הערב ופגשו את נשיא צרפת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"התנהגותם יכולה להוביל לאנטישמיות בצרפת"

פרסקייה הוסיף כי קרוביה של זיתוני "רצו לבוא וללחוץ את הנשיא, ולבטח היו הורסים את ארוחת הערב, כשהיו קוראים 'צדק ללי', מרימים כרזה עם תמונתה או כל מעשה מסוג זה. אני מכיר את החבר רועי, הוא בחור מאוד אקטיבי, והוא לא היה נמנע מפעולות כאלה – אז אני לא יכול לקחת את האחריות הזאת על עצמי", הוסיף פרסקייה.

"ההתנהגות שלהם יכולה להוביל לאנטישמיות בצרפת", הזהיר פרסקייה. "אתה מבין איך זה ייתפש כאן אם המדינה תפר את החוק רק בגלל שמשפחה ישראלית, יהודית, לוחצת עלינו? אתה יכול לתאר את התגובה שתהיה לזה בצרפת? בלתי אפשרי אפילו לחשוב על זה, אבל נגיד וצרפת תציית למשפחה ותשנה את החוק ואפילו רטרואקטיבית, ותסגיר אותם באופן לא חוקי למעשה, רק כי הישראלים לוחצים אותם - זה אומר שצרפת איננה מדינה עצמאית", הסביר.

פרסקייה מדגיש כי "אם היה קיים ולו הסיכוי הקטן ביותר להסגרתם, הייתי מנסה את זה, אבל, כאמור, לא קיים שום סיכוי כזה. דיברתי עם כולם, וכולם אמרו לי שאין שום אפשרות כזאת".

מטה לי זיתוני: "פרסקייה הוא מיעוט בקהילתו"

ממטה לי זיתוני נמסר בתגובה: "אנו המומים מדבריו של רישאר פרסקייה. אמירותיו חסרות הרגישות והמתקפה האישית כנגד בן זוגה של לי מעידות על שיבוש חמור בשיקול דעתו ובהבנתו את הסיטואציה הקשה בה אנו נמצאים.

"ביום ראשון השבוע הגיעו אביה ובן זוגה של לי לפריז בכדי להשתתף בכנס תמיכה במאבק המשפחה שאירגנו מנהיגים יהודים בכירים במרכז הקהילתי של יהודי פריז. במהלך הכנס, שמר פרסקייה בחר להיעדר ממנו בהפגנתיות, נשאלנו האם נהיה נוכחים בארוחת הערב השנתית של הקרי"פ. ענינו כי היינו מעוניינים להשתתף אך טרם קיבלנו הזמנה רשמית מהארגון.

"בתגובה, הודיע לנו סגנו של פרסקייה שהוא נעלב כי לא הודענו לו על הגעתנו לפריז, אינו מעוניין כלל להיפגש עם המשפחה ושאין בכוונתו לאפשר הזמנתנו לאירוע בו השתתף הנשיא בשל בטחונו כי נשבש את החגיגה לרגל חזרת גלעד שליט. למחרת הוא אף הורה לפרסם זאת בכלי התקשורת הצרפתיים - צעד מיותר שרק העצים עימות שכלל לא רצינו בו. בעקבות זאת, שלחנו אליו מכתב אישי שמבהיר את טוהר כוונותינו והכבוד שאנו רוחשים לקהילה היהודית בצרפת.

"אנו מתרשמים שפרסקייה נמצא במיעוט בקהילתו וכי המוטיבציות שלו לצאת כנגד מהלך ההסגרה אינן ענייניות, אנו מאמינים כי רוב יהודי צרפת, כמו שני שלישים מחברי הכנסת שחתמו על מכתב הפניה לסרקוזי, סבורים כי יש למצות את כל המהלכים המשפטיים, הדיפלומטיים והפוליטיים לבדיקת סוגיית ההסגרה. במהלך השבוע בו שהינו בפריז, פנו אלינו כמה חברי האסיפה הלאומית של צרפת שהביעו נכונות לבחון תיקון לחוק הצרפתי, שיעניק סמכות נקודתית לנשיא להסגיר עבריינים שהודו למדינות בהם בוצע הפשע, במקרים מיוחדים בו עלולים להיפגע יחסי החוץ של צרפת.

"אנו רואים בנשיא סרקוזי ידיד של ישראל ואדם מוסרי ביותר ומקווים לפגוש אותו בקרוב ולהציג בפניו את העניין באופן אישי וישיר".

עוד בנושא
"ישראל טרם ביקשה מצרפת לעצור את דורסי זיתוני"
דורסי לי זיתוני: לא מוכנים לעמוד לדין בישראל
ברוני לאמה של לי זיתוני: "שותפה לדרישתך לצדק"

(עדכון ראשון: 20:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully