וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההרוג מאש צה"ל הובא למנוחות: "ראשון לכל דבר בקדושה"

11.11.2011 / 14:28

מאות בני אדם, בהם מפקד אוגדת יהודה ושומרון ומח"ט יהודה, הגיעו ללוות את הרב דן מרצבך בדרכו האחרונה. לא היה נציג מטעם הממשלה. משרד הביטחון: מרצבך יוכר כנפגע פעולות האיבה

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יותם בן-דוד)

מאות בני אדם ליוו בצהריים (שישי) את הרב דן מרצבך, שנהרג הבוקר מירי שביצע חייל בשוגג בדרום הר חברון, בדרכו האחרונה. במהלך מסע ההלוויה, שיצא מבית הכנסת בעתניאל לכיוון בית העלמין הר הזיתים בירושלים, ספד לו בנו נועם: "אבא, היית תמיד ראשון לכל דבר שבקדושה. הייתה בך מסירות לעם ישראל ותמיד אמרת לי שאסור לדבר רע על אף יהודי ושאסור לצער אף יהודי. היום, כשראיתי את הרכב שבו נהרגת, ראיתי את דמך ואיזה דם חם היה לך אבא". במסע ההלוויה השתתפו גם נציגי פיקוד המרכז, ובהם מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף אלוף חגי מרדכי, ומפקד חטיבת יהודה, אלוף-משנה גיא חזות. אף נציג מטעם הממשלה לא הגיע לאירוע. לדברי קרובי המשפחה, "זה לא הזמן לעסוק בחשבונות, אבל זה בהחלט נראה תמוה ומוזר שאחרי שמשרד הביטחון מכיר באירוע כפעולת איבה, ממשלת ישראל לא טורחת לשלוח נציג מטעמה להלוויה". מלשכת ראש הממשלה לא נמסרה תגובה.

עוד בנושא
אחרי תקרית הירי: בעתניאל דורשים תחקיר אמיץ
ישראלי נהרג ו-3 נפצעו מירי צה”ל בדרום הר חברון
גם קרוב משפחת ההרוג בדרום הר חברון נהרג מאש צה”ל

הלווייתו של דן מרצבך, שנהרג מירי בשוגג של צה"ל בדרום הר חברון. עומר מירון
"איזה דם חם היה לך, אבא". ההלוויה, היום/עומר מירון

תא"ל מרדכי כיהן כמפקד חטיבת יהודה, כשקרוב משפחתו של מרצבך, יהודה, נורה בשוגג ממארב של חיילי יחידת "מגלן" ואיבד את חייו במרץ 2003. אביו של ההרוג, ברוך בן יוסף, נלחם במשך השנים האחרונות על כך שמרדכי לא יקודם, והוא פגש בו במקום תקרית הירי, ואף קרא לעברו "רוצח". מאוחר יותר הגיע בן ברוך לביתו של מרצבך. "מאז שנודע לי על מינויו למפקד האוגדה, אנו מנסים לעורר את הציבור. ברור לי שלא מרדכי נתן הבוקר את ההוראה לפתוח באש, אבל מפקד נותן אווירה מסוימת, 'רוח המפקד', ומפקד כמו חגי מרדכי שנתן את ההוראה לירות בבני לא יכול לדעתי לכהן בתפקיד של מפקד האוגדה". בן יוסף, עורך דין במקצועו, סיפר כי לאחרונה פגש במרצבך בנסיבות מקצועיות. "בסוכות האחרון שוחחנו ארוכות והוא התעניין בצוואה עבורו. כנראה שהנשמה שלו הרגישה שמשהו עומד לקרות. הוא היה אדם צנוע, איש חסד והוא ייחסר לנו מאוד".

(צילום: באדיבות הצלה יהודה ושומרון)

בתוך כך, משרד הביטחון הודיע בצהריים לנציגי המוסד לביטוח לאומי כי החליט להכיר במרצבך כנפגע אירוע איבה. ההודעה נמסרה לנציגי הביטוח הלאומי על מנת לאפשר מתן סיוע מיידי למשפחות ההרוג ולמשפחות הפצועים בתקרית. משמעות ההכרה היא כי ההרוג יוכר כחלל פעולות איבה, ומשפחתו תקבל סיוע מגורמי רווחה בביטוח הלאומי, וכן סיוע בהוצאות שונות על חשבון המדינה.

"דורשים תחקיר אמיץ"

רב היישוב עתניאל, בני קלמנזון, ביקר בטרם מסע ההלוויה בבית משפחת מרצבך. קלמנזון אמר כי "אני רוצה לקוות, לטובת מערך היחסים השוטף עם צה"ל, כי הצבא יבצע תחקיר אמיץ ושקוף. זו משפחה שסופגת בפעם השנייה הרוג כתוצאה מאש כוחותינו. איננו רוצים שיעשו לינץ' בחייל ואנו מרחמים עליו. ברור לנו שהחייל שביצע את הירי הוא מסכן, ואיננו מחפשים נקמה, אך עם זאת אנו נבקש מצה"ל שהאירוע ייחקר בצורה אמיצה, אחרת ייווצרו כאן תחושות קשות".

הרב דן מרצבך, שהותיר אחריו אישה, חמישה ילדים ו-10 נכדים, היה הבוקר בדרכו לתפילה במערת המכפלה. סמוך לשעה 5:30 התקבל דיווח על ידי תצפית של צה"ל וכן על ידי רכז ביטחון באחד היישובים באזור, על רכב מסוג פיז'ו שנוסע בצורה חשודה. ככל הנראה, נוסעי הרכב לא הבחינו במחסום והמשיכו לנסוע. בעקבות כך פתח הכוח באש לעבר הרכב. הרב מרצבך נפצע אנושות מהירי ומת כעבור זמן קצר בבית החולים הדסה עין כרם. אישה נוספת שישבה ברכב נפצעה באורח בינוני ואדם נוסף נפצע באורח קל. במקביל, חייל צה"ל נפגע באירוע באורח קל, ככל הנראה מפגיעת רכב פלסטיני שעבר במקום.

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

בהכנת הידיעה השתתפה טל שלו, כתבתנו המדינית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully