וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך הפך הציצי לנשק פוליטי באוקראינה

מחאה נוקבת או תועבה? תרגיל מבריק או סתם אקסהיביציוניזם? מה שבטוח, מאז התחילו להפגין טופלס, מצליחות נשות קבוצת Femen למשוך הרבה יותר תשומת לב למטרות הפמיניסטיות שהן מקדמות

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: דורון שטיין; קריינות: אביב אברמוביץ')

השבוע הן עשו זאת שוב. קבוצת נשים - מצודדות למדי, יש לומר - התייצבו על מדרגות משרד רישום הנישואים בקייב, בירת אוקראינה, והפגינו במחאה על תוכנית רדיו בניו זילנד, שהבטיחה לזוכה בשעשועון "פרס" בדמות טיול לאוקראינה, שבמהלכו תינתן לו האפשרות לבחור כלה, מאחת הסוכנויות במדינה המציעות נשים לנישואים.

נשות ארגון Femen מפגינות חשופות חזה בקייב, אוקראינה. רויטרס
"אוקראינה אינה בורדל". על מדרגות משרד רישום הנישואים בקייב, ביום רביעי השבוע/רויטרס

"אוקראינה אינה בית זונות", נכתב בשלטים שהניפו הנשים הזועמות. "נשים אוקראיניות אינן סחורה". אבל כנראה שלא הייתם קוראים עכשיו על ההפגנה הצנועה הזו (תשע נשים היו שם בסך הכל), אלמלא פרט אחד קטן, שבזכותו הופיעו תמונות המפגינות בכלי תקשורת בכל העולם - הן היו חשופות חזה. התעלול הכי עתיק בספר עבד שוב.

זו לא הפעם הראשונה שהן עושות את זה (וכנראה גם לא האחרונה). בחודשים האחרונים חזרו נשות קבוצת Femen על התרגיל הזה כמה פעמים, ובכל פעם מחדש הצליחו למשוך תשומת לב עולמית למטרות שהם מבקשות לקדם: חלקן מתבקשות, כמו מיגור תופעת הסחר בנשים ותיירות הסקס במדינה, וקידום שוויון זכויות לנשים, אך גם נושאים כמו חופש העיתונות ואפילו קיצוצים בסובסידיות המים כבר הצליחו לגרום להן להתפשט.

נשות ארגון Femen מפגינות חשופות חזה בקייב, אוקראינה. רויטרס
בהפגנה נגד ינוקוביץ' הן חשפו גם את הישבן - כדי להמחיש איך "הנשיא מחרבן עלינו"/רויטרס

לפני כשלושה שבועות, היה יעד המחאה חשופת החזה לא פחות מאשר הנשיא, ויקטור ינוקוביץ'. הן דרשו את הדחתו, אחר הערה סקסיסטית שלו בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שם הזמין את המשקיעים "לבוא לאוקראינה באביב, כשהנשים מתחילות לפשוט את בגדיהן". אז, כמו בעוד כמה מקרים, זה הסתיים במרדף מעט מקאברי של שוטרים אחר נשים ערומות בכיכר העיר, ומעצרן של כמה מהן.

"הפגנה רגועה - אבל אפקטיבית"

בתנועה חברות כ-300 נשים מאזור קייב. קשה להאמין, אבל לטענתן, הרעיון להתחיל להפגין בעירום חלקי עלה אצלן לגמרי במקרה. ב-2009, קיימו הפגנה נגד סחר בנשים, וציירו כתובות על גבותיהן החשופים. אלא שצלם שנכח במקום צילם אותן מהזווית הלא נכונה, ותמונתן, חשופות חזה, פורסמה. "פתאום הבנו, שכך אנחנו מושכות תשומת לב מקסימלית", הסבירה החודש מנהיגת הקבוצה, אנה גוטסול, לסוכנות הידיעות הצרפתית. "זו עדיין הפגנה רגועה - אבל אפקטיבית. אין לנו כסף רב, אבל יש לנו את הגוף שלנו, המוח שלנו והיצירתיות שלנו. קודם הם מסתכלים לנו על השדיים - ואז על השלטים".

נשות ארגון Femen מפגינות חשופות חזה בקייב, אוקראינה. רויטרס
למשימה הזו התנדבו כל השוטרים בתחנה/רויטרס

יש לציין כי לעתים קרובות, השלטים לא פחות מזעזעים מהרעיון הכללי. למשל, באוקטובר האחרון, בעת ביקורו בקייב של ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין, נשאו המפגינות שלט: "לא נזדיין עם הגמדים מהקרמלין".

מטבע הדברים, לא כולם סבורים שמדובר בשיטת מחאה מוצלחת - אפילו פמיניסטיות מושבעות. "הן ניצלו לרעה את טקטיקת ההתפשטות", אומרת המשוררת, הסופרת והפילוסופית האוקראינית הנחשבת אוקסנה זבוז'קו, הידועה בעיקר בעבודותיה בנושא המין והמגדר. "אם נוקטים שוב ושוב בשיטת הסטריפטיז, בסוף מאבדים קשר עין עם המסר הפוליטי".

נשות ארגון Femen מפגינות חשופות חזה בקייב, אוקראינה. רויטרס
מרדף חם בכיכר העיר/רויטרס

אחרים טוענים כי מדובר למעשה בפרויקט ממוסחר, שכן המפגינות מקבלות מימון מסוים מספונסורים. נשות Femen מכחישות זאת בתוקף, ומבהירות שהכספים המתקבלים מהספונסורים אינם עולים על 700 אירו לחודש, ומשמשים לתפעול שוטף. "אנחנו באמת חותרות לפתור בעיות", אומרת פעילה נוספת, סאשה שבצ'נקו. לדבריה, היעד הבא הוא הקמת מפלגה פוליטית. יהיה מעניין לצפות בתעמולת הבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully