וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ברומניה סוחרים בעצמות של יהודים?

אייל דץ

29.6.2009 / 14:24

על פי עדות שהגיעה לארגון יהודי, סטודנטים לרפואה שלומדים באוניברסיטה בעיר יאסי שברומניה קונים עצמות וגולגלות אנושיות לשם מחקר מקבר אחים יהודי מתקופת השואה

ארגון יהודי בודק חשד לפיו סטודנטים לרפואה ברומניה קנו עצמות מקבר אחים יהודי על מנת להשתמש בהם למחקר. תחילת הפרשה לפני כחודשיים, אז התקבלה במחלקת בתי העלמין במשרדי מרכז רבני אירופה הודעת דואר אלקטרוני ובה עדות שנכתבה במקורה על ידי יהודי אמריקאי שעבר להתגורר לפני כחצי שנה בעיר יאסי (Iasi) ברומניה. על פי העדות, סטודנטים לרפואה אשר לומדים באוניברסיטה בעיר סיפרו לכותב כי הם קונים עצמות וגולגלות אנושיות לשם מחקר מקבר אחים יהודי מתקופת השואה שנמצא בעיירה פודו-אילואיי (Podu Iloaiei) הסמוכה ליאסי.

עוד נכתב בדוא"ל כי לשאלתו "האם אין זה נחשב למעשה בזוי?" ענו לו הסטודנטים "לא, כי אנו לוקחים רק מהעצמות של היהודים בקבר האחים". לפי דבריהם, עלותה של עצם כזו היא 40 דולר, את הסכום הם משלמים לעובדי בית העלמין, ותמורת סכום זה הם חופרים, מוציאים להם עצם ו"מנקים את העצם בצורה יפה".

העיירה פודו אילואיי נמצאת במחוזה של יאסי במרחק של חצי שעה נסיעה מהעיר. ב-30 ביוני 1941, אחת מ"רכבות המוות" שיצאו מיאסי לאחר "פרעות יאסי" - בהם נרצחו למעלה מ-14,000 מיהודי העיר על ידי חיילים גרמנים בשיתוף אזרחים רומניים - הגיעה לפודו-אלואיי. במהלך הדרך נספו 1,194 קורבנות יהודיים בעקבות החום והצמא. בהגיעם לפודו-אילואיי קבוצות של צוענים ושל איכרים פשטו על הגוויות, כדי לגנוב מהם את שארית הבגדים ואת שיני הזהב. קורבנות אלה נקברו בקבר האחים בעיירה.

"נעלה את הנושא בפני השגריר"

מייד עם הגעתו של האימייל ולאחר שכל הניסיונות ליצור קשר עם כותב האימייל כשלו, פנו נציגי מרכז רבני אירופה למספר סטודנטים יהודים אשר לומדים באוניברסיטה לרפואה במטרה לבדוק את הנושא. אלה אישרו כי ברחבי האוניברסיטה מתנוססות מודעות רבות על ממכר עצמות וגולגלות אנושיות, וזאת בניגוד לאוניברסיטאות רבות בעולם בהן מתבצע הלימוד על חלקים מפלסטיק. עם זאת, לא ידעו להגיד מה מקורן של עצמות אלה.

בתחילת החודש יצאו שני סטודנטים בשליחות מרכז רבני אירופה מיאסי לעיירה פודו אילואיי בכדי לנסות ולחקור את הנושא במקום. בהגיעם למקום התחזו לסטודנטים רומנים וביקשו מהשומרת של קבר האחים לקנות כמה עצמות. בשיחה, שהקלטה ממנה נמצאת במשרדי מרכז רבני אירופה, השומרת איננה מכחישה את דבר ממכר העצמות, ובמהלך כל השיחה היא מפנה אותם לבעלה.

סטודנט יהודי ביאסי אשר נכח בשיחה עם השומרת סיפר כי היה נראה בברור כי היא חוששת ומסתירה משהו. הוא ביקש שלא לחשוף את שמו מחשש להתנכלויות מצד סטודנטים ומצד הנהלת האוניברסיטה עם פרסומה של הפרשה.

הרב אריה גולדברג, סמנכ"ל מרכז רבני אירופה אמר בתגובה לפרשה כי למרכז יש יחסים טובים מאוד עם שגריר רומניה באיחוד האירופי "ואנחנו מתכוננים להעלות בפניו את העניין בימים הקרובים. כמו כן, רתמנו לנושא את הרב נפתלי דייטש, שליח חב"ד בבוקרשט אשר מתכונן להעלות את העניין בפגישה עם מנהיגי הקהילות היהודיות ברומניה השבוע". לדבריו,"אין זה הוגן ואין זה נכון מוסרית לנהוג כך בעצמותיו של איש. זכרונם של אלה שנספו צריך להשמר בצורה נאותה ומכובדת, ומטרתנו לדאוג שאכן כך יהיה."

העיר יאסי ברומניה ידועה במספר הרב של מוסדות להשכלה גבוהה שקיימים בה, בזכותם מהווה העיר מוקד משיכה לאלפי סטודנטים מכל רחבי העולם. בולטת בהם היא האוניברסיטה ללימודי רפואה ורוקחות על שם "Gr. T. Popa". באוניברסיטה לומדים כ-50 סטודנטים יהודים, רובם מישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully