וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפקחים: לסדאם לא היה נשק להשמדה המונית

7.10.2004 / 0:05

ראש צוות הפקחים של ארה"ב בעיראק פירסם הלילה דו"ח הקובע כי כבר אחרי מלחמת המפרץ הראשונה נהרסו מצבורי הנשק של עיראק. עוד נטען: בכיר באו"ם קיבל שוחד מסדאם

ראש צוותי הפקחים של ארה"ב בעיראק, צ'ארלס דולפר, פירסם הלילה דו"ח הקובע כי ערב המלחמה בעיראק לא היה בידי סדאם חוסיין נשק להשמדה המונית.

צוות הפקחים בראשותו הגיע למסקנה כי כבר אחרי מלחמת המפרץ הראשונה נהרסו מצבורי הנשק להשמדה המונית שהיו לעיראק, וכי לא נשאר כמעט דבר מאתרי הפיתוח של הנשק הגרעיני. בדו"ח נטען כי "קרסו תוכניותיו של סדאם לייצר נשק גרעיני, כימי וביולוגי".

לפי הדו"ח, היעד שהציב לעצמו סדאם היה לבטל את העיצומים שהוטלו על עיראק, ולכן החליט לדחות כמה מתוכניותיו לפתח נשק להמשדה המונית. עם זאת, נטען כי סדאם לא ויתר על שאיפתו ליצור נשק המוני.

פקיד ממשל גילה, כי במאמץ לחשוף את תוכניות החימוש של עיראק תוחקר סדאם עצמו בידי סוכן של הבולשת הפדרלית. העדות תוגש לבית המשפט, האמור לשפוט אותו בבגדד. סדאם נזהר מאוד בדבריו, וריכז את עדותו במאמץ לפאר את שמו בעיראק. כשנשאל מדוע לא גילה בפומבי כי אין לו נשק להשמדה המונית, הסביר כי מדיניותו בעניין הזה נשענה על עמימות מכוונת.

בקול ישראל דווח, כי הדו"ח מגלה כי בחיפושים אחר הנשק להשמדה המונית בעיראק סוכל ניסיון של חמושים ליצר נשק כימי. בפשיטה של צבא ארה"ב והפקחים בבגדד, נחשף ניסיון ליצר את הרעל הקטלני ריצין ולחמש בו פגזי מרגמה.

בלייר עדיין משוכנע שסדאם תכנן לייצר נשק מסוכן

בדו"ח נטען עוד, כי ראש תוכנית האו"ם "נפט תמורת מזון", בנון סבן, קיבל שוחד ממשטרו של נשיא עיראק המודח. לפי הדיווח, שפרטיו פורסמו בעבר, קיבל סבן היתרים לרכישת נפט ובתמורה קיבלה ממשלת עיראק מיליוני דולרים מתקציב התוכנית. בסוכנות איי.פי דווח, כי ממשלת עיראק השתמשה בכספים כדי לייבא סחורות באופן לא חוקי, ובכלל זה מערכות נשק. מהדו"ח נמחקו שמותיהם של חברות ואנשים אמריקאים ובריטים, שייתכן וחשודים אף הם בפרשת השחיתות.

פקידים בממשל בוש אמרו כי הדו"ח הצביע על המצוקה של עיראק אך גם חשף כי אפילו בקרב החברות של מועצת הביטחון היו מדינות שהפרו את החלטות האו"ם. לדברי הפקידים, סדאם ניצל את הזכיונות שניתנו ליחידים ולחברות למכור נפט לעיראק בתוכנית "נפט תמורת מזון", כדי ליצור דעת קהל התומכת בביטול העיצומים.

ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, משוכנע, גם לאחר פרסום הדו"ח, כי סדאם התכוון לייצר נשק להשמדה המונית, וכי לא התכוון למלא אחר החלטות האו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully