וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תצלומי הלוויין חשפו: נושאת המטוסים הרוסית בסוריה היא גרוטאה צפה

6.12.2016 / 10:00

"אדמירל קוזניצוב" עברה מסע מתוקשר עד שהגיעה לאזור, אך רוב מטוסי הקרב שהיו על סיפונה מוצבים כעת בבסיס אווירי בסוריה ולא יוצאים לגיחות ממנה. שני מטוסים שניסו לנחות עליה התרסקו, אחד מהם רק אתמול

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש ויוסי אלטר

מסעה של נושאת המטוסים הרוסית אל חופיה של סוריה לווה במבט חרד של מדינות המערב, שעקבו בדאגה אחרי הכוח הימי הגדול ביותר ששלחה מוסקבה מאז המלחמה הקרה. "אדמירל קוזניצוב", נושאת המטוסים היחידה בצי הרוסי, עברה בחודש שעבר כברת דרך ארוכה מבסיסה באוקיינוס הארקטי הקפוא ועד לים התיכון החמים, אך זו הייתה בעיקר לצורכי תעמולה.

מלכתחילה היו מומחים צבאיים רבים שהטילו ספק בצורך של מוסקבה לגרור את כלי השיט העצום והמיושן אל הזירה הסורית. רוסיה פרסה כלי טיס רבים בסוריה מאז ספטמבר אשתקד במטרה לסייע לשליט בשאר אסד לשרוד בשלטון, ותקיפותיהם יעילות הרבה יותר מטילי השיוט שמשגרת ספינות הקרב הנלוות לנושאת המטוסים. משרד ההגנה הרוסי אמנם פרסם סרטון ב-15 בנובמבר שבו נראים מטוסי קרב מדגם Su-33 יוצאים מ"קוזניצוב" לגיחות בסוריה, אך מאז נראה שנושאת המטוסים משמשת בעיקר להפגנת שרירים של הקרמלין.

לקריאה נוספת בנושא
אחרי הגעת נושאת המטוסים לסוריה: רוסיה ואסד פתחו במתקפה נרחבת
התיאום עם רוסיה דועך: נושאת המטוסים המגיעה לסוריה תיפגע בצה"ל

מטוסי קרב רוסיים שהיו על נושאת המטוסים שהגיעה לחופי סוריה ומוצבים בבסיס בלטקיה, נובמבר 2016. IHS Jane, צילום מסך
מטוסי הקרב המוצבים בבסיס בלטקיה/צילום מסך, IHS Jane

בתמונת לוויין שהושגה על ידי חברת המודיעין האזרחי ג'יינס IHS נראה כי רבים ממטוסי הקרב שנפרסו על נושאת המטוסים מוצבים בכלל בבסיס חמימים בלטקיה, המתקן המרכזי שמשמש את חיל האוויר הרוסי. התמונה, שצולמה ב-20 בנובמבר ופורסמה בשבוע שעבר, מראה שמונה מטוסי קרב מדגם סוחוי Su-33 חונים לצד כלי הטיס הקבועים המשמשים את רוסיה, מדגמים Su-34, Su-35 ו-Su-24.

נושאת המטוסים יכולה לשאת עד 20 מטוסי קרב, וככל הידוע, היו על סיפונה שמונה מטוסי קרב מדגם Su-33 כשיצאה אל חופי סוריה, כמו גם לפחות ארבעה מטוסי קרב חדישים מדגם מיג-KR29. שניים מהמטוסים כבר הספיקו להתרסק, אחד מהם רק אתמול.

הצי הצפוני של חיל הים הרוסי, ובו נושאת המטוסים אדמירל קוזנצוב ושייטת פיוטר הגדול, לחופי נורבגיה. 19 באוקטובר 2016. רויטרס
עברה מסע ארוך ויקר. נושאת המטוסים אדמירל קוזניצוב/רויטרס

ב-14 בנובמבר התרסק מיג-KR29 כשניסה לנחות על נושאת המטוסים. במשרד ההגנה תירצו זאת ב"כשל במהלך ניסיון הנחיתה". עם זאת, באתר הרוסי "גזטה" דווח שבוע לאחר מכן כי התקלה נבעה מבעיות באחד מארבעת כבלי העצירה של כלי השיט, מה שאילץ את המטוס לחוג באוויר ובסופו של דבר להתרסק בשל בעיות במנועיו.

בהודעת משרד ההגנה, שפורסמה לאחר ההתרסקות אתמול, יוחסה התאונה לתקלה באותם כבלים, שאמורים לאפשר את נחיתת כלי הטיס על "אדמירל קוזניצוב".

כחודש לאחר הגעתה לחופי סוריה, תרומתה של נושאת המטוסים למערכה הסבוכה שמנהלת מוסקבה עדיין נראית שולית. היא אמנם יצרה אפקט הרתעה בתחילתה, אך ככל שחולף הזמן, כלי השיט האימתני מתגלה יותר כגרוטאה מיושנת ויקרה.

מטוס קרב מדגם סוחוי Su-33 ממריא מנושאת המטוסים של רוסיה אדמירל קוזניצוב, 2012. משרד ההגנה של רוסיה, אתר רשמי
מטוס קרב מדגם Su-33 יוצא מנושאת המטוסים הרוסית, 2012/אתר רשמי, משרד ההגנה של רוסיה

אורכה של נושאת המטוסים הרוסית מגיע ל-300 מטרים ורוחבה יותר מ-70 מטרים והיא נמצאת בשירות מאז שנות ה-80. היא נקראה בעבר גם "ריגה", "ליאוניד ברז'נייב" ו"טבליסי", אך חרף הניסיונות לשדרג אותה היא עדיין נחשבת לכלי שיט מיושן שאינו משתווה לנושאות המטוסים של ארצות הברית ושל מדינות מערביות אחרות.

רוסיה מכרה ב-2004 להודו נושאת מטוסים מיושנת אחרת שהייתה בשורותיה - אדמירל גורשקוב - תמורת 2.35 מיליארדר דולר. עם זאת, העברתה התעכבה במשך שנים רבות בשל תקלות שונות והממשלה בניו דלהי החליטה שמטוסי הקרב מדגם טג'אס, המיוצרים על ידיה, לא ינחתו על נושאת המטוסים בשל הסיפון הקטן שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully