וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיאום עם רוסיה דועך: נושאת המטוסים המגיעה לסוריה תיפגע בצה"ל

21.10.2016 / 7:55

הנושאת "אדמירל קוזנצוב", ששולח פוטין לקרבות בחאלב ותגיע בתוך שבוע, תגביל את הפעילות החשאית באזור. היחלשות שיתוף הפעולה עם מוסקבה, ששיאה בניסיון הסורי ליירט מטוסים של חיל האוויר, מחזקת את השחקנים המרכזיים באזור - חיזבאללה ואיראן

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: שר ההגנה של רוסיה מצהיר על הפסקת התקיפות בסוריה לקראת ההפוגה)

הגעת נושאת המטוסים הרוסית "אדמירל קוזנצוב" למזרח התיכון כדי לסייע בלחימה נגד המורדים בסוריה צפויה להשפיע רבות על פעילות חיל הים וחיל האוויר הישראליים באזור. גורמים במערכת הביטחון וקצינים בכירים בצה"ל מעריכים כי נוכחות נושאת המטוסים, שנצפתה שלשום (רביעי) בנורבגיה כחלק מצי ימי גדול הנמצא בדרכו לסוריה, תיצור מגבלות ותקשה על הפעילות החשאית והגלויה של צה"ל מול סוריה ולבנון.

לפי הערכות, "אדמירל קוזנצוב" תגיע לחופי סוריה בתוך שבוע אם לא יהיו עיכובים. היא תפגע, בין היתר, בסיורי ספינות טילים, בהפעלת כלי טיס בלתי מאוישים ובהטסת מסוקי סיור מהים. יחד עם כלי שיט נוספים שיתלוו אליה, נושאת המטוסים תפעיל סיורים ימיים ואוויריים, מכ"מים מתקדמים להגנה וציוד לוחמה אלקטרונית. כל אלה ישפרו משמעותית את יכולות הגילוי והזיהוי של הכוח הרוסי.

אורכה של נושאת המטוסים הרוסית מגיע ל-300 מטרים ורוחבה יותר מ-70 מטרים. ביכולתה לשאת עשרות מטוסי קרב ומסוקים ועל סיפונה ישנם כ-2,000 אנשי צוות. בעבר הפליגה "אדמירל קוזנצוב" בים התיכון כמה פעמים במהלך אימונים ולשם הפגנת כוח.

עוד בנושא:
רוסיה מאיימת: מסוגלים להגיב בכוח אם ארה"ב תטיל סנקציות
בריטניה וארה"ב: נשקול סנקציות על רוסיה עקב ההפצצות בחאלב
עין לסוריה צופייה: הגדוד שמפענח לצה"ל את הלחימה בגולן

הצי הצפוני של חיל הים הרוסי, ובו נושאת המטוסים אדמירל קוזנצוב ושייטת פיוטר הגדול, לחופי נורבגיה. 19 באוקטובר 2016. רויטרס
נושאת המטוסים "אדמירל קוזנצוב" בסמוך לחופי נורבגיה, השבוע/רויטרס

בחודשים האחרונים מקיימים צה"ל וצבא רוסיה מנגנון לתיאום פעולותיהם, בעקבות הסכמה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. בתחילת דרכו מנגנון התיאום הוכיח את עצמו, אך שיתוף הפעולה דעך עם הכרזת מוסקבה על עמידתה לצדו של נשיא סוריה בשאר אסד. ההצהרה, שהגיעה לאחר שנים שבהן לא נקטו הקרמלין עמדה רשמית וברורה, הייתה אמירה ברורה לגבי מטרת הצבא הרוסי באזור – להגן על משטר אסד ולהפעיל כוח במידה הדרושה. באופן ברור, ההגנה על אסד מספקת מטריית הגנה באופן עקיף גם לחיזבאללה, הפועל על אדמת סוריה נגד המורדים, וגם לאיראן התומכת בנשיא הסורי כלכלית וצבאית.

בשטח ניתן היה לאתר כמה סימנים להיחלשות מנגנון התיאום הישראלי-רוסי בעת האחרונה. הסימן הראשון והמובהק ביותר הוא חדירת כלי הטיס הבלתי מאויש הרוסי לישראל, שהסתיים בניסיון יירוט לא מוצלח ולחזרתו לסוריה באין מפריע. אירוע נוסף התרחש לפני כחודש, אז שיגרו סוללות הגנה אווירית של הצבא הסורי טילים לעבר מטוסי קרב ישראליים, שחזרו ללא פגע ממבצע לתקיפת יעדים בסוריה בתגובה לנפילת פצצות מרגמה ברמת הגולן. בעקבות הניסיון ליירט את מטוסי חיל האוויר, הבינו במערכת הביטחון כי המרחב האווירי בסוריה השתנה – וכי צבאו של אסד צבר ביטחון עקב התמיכה הרוסית בו.

חייל של צבא סוריה בשכונת ג'ובאר שבמזרח דמשק. אוקטובר 2013. AP
צברו ביטחון עקב נוכחות רוסיה. כוח של צבא סוריה בדמשק/AP

כפי הנראה, לאחר הבחירות לנשיאות ארצות הברית יתקבלו החלטות שישפיע שישפיעו על האזור, בבית הלבן ובקרמלין כאחד. ישראל אמנם אינה נמצאת בראש מעייניה של רוסיה, אך היא בהחלט מתפרשת בעיני מוסקבה כנציגה של ארצות הברית באזור. לפיכך, צה"ל יידרש בתקופה זו להפעיל את כוחותיו בשיקול דעת, במקצועיות ובזהירות רבה. מטרותיו יהיו איסוף מודיעין וסיכול כוונות לפעול נגד ישראל באופן ישיר או להבריח אמצעי לחימה מסוריה לחיזבאללה שבלבנון.

גורמים במערכת הביטחון טוענים כי שר הביטחון אביגדור ליברמן נחשב גורם מייצב בסוגיה זו עקב היכרותו העמוקה עם המשטר ברוסיה, וכן בשל האופן שבו הוא מתכנן את האסטרטגיה הישראלית. עם זאת, בשום תחזית ביטחונית מלפני כמה שנים לא ציפה המודיעין בצה"ל לנוכחות רוסית כה גדולה בחצר האחורית של ישראל. בשל כך, בעוד רוסיה מגבירה עוד ועוד את נוכחותה בסוריה כדי להישאר בה לתקופה ארוכה, ובעוד צבא אסד מתחמש ומתוגבר במערכות הגנה מהמתקדמות בעולם, מבינים במערכת הביטחון כי יש לחשב מסלול מחדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully