וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במינכן הכריזו על "פריצת דרך" - אך בסוריה מחכים לתוצאות בשטח

ההסכם שנחתם בין המעצמות ל"הפסקת פעולות האיבה" נאחז בעיקר בהשפעה הישירה שיש למדינות הזרות על הצדדים בסוריה. טורקיה: "ההפוגה ההומניטרית לא תיתכן אם רוסיה תמשיך להפציץ". האו"ם: "לא ברור אם ההסכם יוביל לסבב חדש של שיחות שלום"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

עם תחילתה של ועידת מינכן לביטחון, הצהיר שר החוץ של גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר, כי "אנחנו צריכים משהו שיהווה פריצת דרך" בנוגע למגעים הבינלאומיים על המלחמה בסוריה. תשומת הלב הבינלאומית שבה בתקופה האחרונה להתמקד בסוריה, בעיקר על רקע המשבר ההומניטרי החריף באזור חאלב בצפון-מערב המדינה, והקהילה הבינלאומית שרבות מחבריה מעורבות באופן ישיר או עקיף בלחימה בסוריה נדרשה לפתרון.

ההסכם שנחתם הלילה (שישי) במינכן אכן שומר על ניסוח מאופק למדי, ומסמן כיעד המרכזי העברת סיוע הומניטרי לכל האזורים הנצורים, כולל חאלב, מדאיה, ועיירות נוספות שזכו לפחות תשומת לב בינלאומית. "חברות קבוצת התמיכה הבינלאומית לסוריה ישתמשו בהשפעתן על כל הצדדים בשטח, על מנת לפעול יחד ובשיתוף פעולה עם האו"ם, ולאפשר גישה הומניטרית מידית ומתמשכת לכל הנזקקים", צוין בהסכם.

עוד בוואלה! NEWS:
המשבר בסוריה: המעצמות הסכימו על הפסקת מעשי האיבה במדינה
רוסיה: "כניסה קרקעית של כוחות זרים לסוריה תוביל למלחמת עולם"
ארדואן מזהיר: הסבלנות שלנו לגבי סוריה הולכת ואוזלת

דובר הנציבות העליונה של האופוזיציה הסוריה, סאלם אל-מסלט, הגיב להסכם והודה ל"מדינות הידידותיות" שהתאמצו על מנת "להקל על סבלו של העם הסורי". אל-מסלט בירך על ההסכם, אולם הבהיר: "נרצה לראות את ההסכם מיושם בשטח". הוא הוסיף כי "אם נראה יישום בשטח, נתראה בז'נבה", בהתייחסות לשיחות השלום הלאומיות בתיווך האו"ם.

פגישת שרי החוץ לפתרון המשבר בסוריה, מינכן, גרמניה, 11 בפברואר 2016. רויטרס
"הצדדים נמנעו מציפיות היפרבוליות, ובצדק". קרי ולברוב, אתמול במינכן/רויטרס

כוח המשימה ההומניטרי ייפגש שוב במהלך היום, על מנת לקדם את תיאום המאמצים בחזית זו. אותה "קבוצת תמיכה בינלאומית" מורכבת ממדינות רבות המעורבות באופן כזה או אחר בלחימה בסוריה, ולא בכדי נוסח ההסכם קורא להן "להשתמש בהשפעתן" על הצדדים הלוחמים. אמנם המשטר הסורי או נציגי האופוזיציה נעדרים מהמגעים הבינלאומיים הנוכחיים, אולם איראן, עיראק, קטאר, רוסיה, ערב הסעודית, טורקיה וארצות הברית – כולן בעלות השפעה ישירה על הארגונים השונים בשטח – חתומות על ההסכם.

ברמיזה עבה לארגוני המורדים ברחבי סוריה, ההסכם מציין בפירוש כי המשך התוקפנות בשטח לא יתקבל כסיבה למניעת מעבר של ציוד הומניטרי. ואכן, בכל הנוגע ללחימה בשטח, נראה כי הצדדים מנמיכים מראש ציפיות. כפי שציין רוברט טייט, כתב העיתון הבריטי "טלגרף" לענייני המזרח התיכון, "הצדדים נמנעו מציפיות היפרבוליות, ובצדק".

פגישת שרי החוץ לפתרון המשבר בסוריה, מינכן, גרמניה, 11 בפברואר 2016. רויטרס
"המבחן האמיתי הוא אם כל הצדדים ימלאו את ההתחייבויות". שולחן המו"מ במינכן - ללא נציגים סורים/רויטרס

ההסכם נמנע בפירוש משימוש במונח "הפסקת אש", ומתמקד ב"הפסקת פעולות האיבה" תוך שבוע. הסורים, כאמור, אינם חלק מההסכם פורץ הדרך, אך נדרשת הסכמתם המפורשת של המשטר הסורי ושל נציגי האופוזיציה. בעולם מקווים כי ההשפעה הרוסית, האמריקנית והסעודית על הכוחות בשטח תעשה את שלה. נוסח ההסכם לא מתעלם מכך, וקורא למדינות החתומות עליו "להפעיל לחץ" על הכוחות בשטח.

"המבחן האמיתי הוא אם כל הצדדים ימלאו את ההתחייבויות", קרא אתמול שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. אלא שההסכם מציין בפירוש כי הפסקת האש חלה על כל הצדדים – מלבד כל הנוגע למאבק בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), ג'בהת א-נוסרה, או כל ארגון אחר המוגדר על ידי האו"ם ארגון טרור. בכאוס הסורי, שהספיק להיכוות לא פעם ממעורבות חיצונית שנועדה במקור להיאבק בדאעש בלבד, ההסכם משאיר פתח מסוכן.

רוסיה, סוריה ואיראן כבר דרשו לכלול ארגונים נוספים ברשימת הצדדים שניתן להמשיך ולתקוף חרף ההסכם. גם אם הכוחות יישארו נאמנים להסכם וינצרו את האש מלבד במאבק נגד דאעש וג'בהת א-נוסרה, המאבק בארגונים אלה גבה "נזק היקפי" כבד. במקביל, ההסכם קורא לצדדים לקבוע מנגנוני פעולה במקרה של טענות להפרת ההסכם – למשל, תקיפת יעדים שאינם של דאעש – אולם נמנע מלפרט בנושא בשלב זה.

"ארה"ב ושותפותיה ימשיכו לאמן ולצייד את האופוזיציה"

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב כבר הבהיר כי מטוסי חיל האוויר ימשיכו להפציץ מטרות של ארגוני הטרור בסוריה, אולם מדינתו זכתה בחודשים האחרונים לקיתונות של ביקורת על כך שתקיפותיה כלל לא מתמקדות בדאעש – בניגוד להצהרות שמגיעות מהקרמלין במוסקבה. האופוזיציה הסורית, מצדה, דרשה בעבר פעמים רבות את הפסקתן המוחלטת של ההפצצות הרוסיות על מנת לאפשר העברת סיוע הומניטרי, וכתנאי מקדים למגעים מדיניים.

שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושואולו אמר היום כי אם רוסיה לא תפסיק את תקיפותיה האוויריות נגד ארגוני המורדים הוזכים לגיבוי המערב, לא תיתכן ההפוגה ההומניטרית. לדבריו, לטורקיה ולבעלות בריתה אין התנגדות לכך שמוסקבה תמשיך להפציץ מטרות של דאעש ושל ג'בהת א-נוסרה, אולם היא נדרשת לעשות זאת בתיאום עם הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית. מוקדם יותר הבהיר שר החוץ כי ההסכם מהווה "צעד חשוב" לקראת פתרון ההסכם.

חיל האוויר הרוסי בסוריה, אוקטובר 2015. AP
ימשיכו לפעול. בסיס חיל האוויר הרוסי בלטקיה, מערב סוריה/AP

"למרות שלחימה מבודדת ובקנה מידה קטן ככל הנראה תמשיך, ההסכם, באופן עקרוני, יפסיק את השימוש בנשק כבד, כולל טנקים וטילי נ"ט", העריכו כתבי העיתון האמריקני "וושינגטון פוסט". על פי הדיווח שם, "ארצות הברית ושותפותיה ימשיכו לאמן ולצייד את האופוזיציה, כך שהמורדים לא יישארו בעמדת נחיתות אם הסכם הפסקת פעולות האיבה יתמוטט. רוסיה, יש להניח, תמשיך את תמיכתה לממשלה הסורית".

הצדדים החתומים על ההסכם גם מביעים בו את מחויבותם לתהליך שינוי פוליטי, אולם נצמדים באופן עיקש לנוסח החלטת מועצת הביטחון של האו"ם בנושא, שהתקבלה בסוף חודש דצמבר האחרון. הסכמה בנושא, כשרוסיה, טורקיה, ערב הסעודית וארצות הברית מעורבות במגעים, רחוקה מלהיות עניין שכיח.

נציגי האופוזיציה הסורית בוועידה בריאד, 10 בדצמבר 2015. ריאד, צילום מסך
סבב השיחות הקודם נקטע בשל הלחימה. נציגי האופוזיציה הסורית בוועידה בריאד, ערב הסעודית/צילום מסך, ריאד

עם זאת, ההפוגה הזמנית שצפויה להגיע, אם הצדדים אכן יירתמו – וירתמו את בעלי בריתם הנלחמים בשטח – תאפשר לחדש את שיחות השלום, והפעם גם בהשתתפותם של נציגי המשטר והאופוזיציה הסורית. השיחות הלאומיות האחרונות כשלו, בין היתר, בגלל הלחימה שנמשכה בשטח והתגברות ההפצצות של צבא אסד.

השליח המיוחד של מזכ"ל האו"ם לשיחות השלום בסוריה, סטפן די מיסטוריה, מסר היום כי הוא "נלהב מאוד" לחדש את השיחות בז'נבה ב-25 בפברואר, אולם טען כי עדיין לא ברור אם הסכם מינכן אכן יוביל לסבב שיחות חדש. בהודעה רשמית, קרא די מיסטורה למעצמות להגביר את המאמצים במטרה לקדם את תהליך השלום.

שגריר אוסטרליה לשעבר לסוריה, בוב בווקר, הסביר לעיתון הבריטי "גרדיאן" כי "זה משמעותי שהרוסים והאמריקנים הצליחו לזהות את הצורך להמשך תהליך המשא ומתן, למרות שהפעולות הצבאיות של הרוסים לא יצטמצמו לרמה שאליה קיוו האמריקנים. זה בהחלט סימן חיובי לצדדים היריבים, שרוסיה וארצות הברית מבקשות להפחית מהאינטנסיביות של העימות".

עם זאת, בווקר ציין כי שאלת גורלו של הנשיא בשאר אסד נותרה כתמיד בלתי-פתורה, ותהליך השינוי הפוליטי שהבטיחה הקהילה הבינלאומית נותר עמום לחלוטין. "לא נראה לי שהסוגיות האלה באמת נפתרו על ידי הרוסים והאמריקנים בשלב זה", הבהיר.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סוריה בשאר אסד בפגישה במוסקבה, 20 באוקטובר 2015. מרשת RT, רויטרס
גורלו לוטה בערפל. אסד לצדו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין/רויטרס, מרשת RT

השילוב שמבטיח ההסכם בין יישום תהליך של שינוי פוליטי להמשך המאבק בטרור נשמע שאפתני למדי, ובעיקר פתוח לפרשנות מסוכנת בהקשר הסורי. ההסכם גם שולח קריצה למדינות אירופה ולטורקיה, ומדגיש את הקריאה לאפשר את שובם של הפליטים הסורים בסיום המלחמה בסוריה. הנוסח הכללי של ההסכם מעיד על רצון טוב מצד מדינות רבות, אולם על חוסר יכולת של ממש להתקדם באופן יעיל בהתמודדות עם סוגיות רבות שקשורות למשבר הסורי, כשכל כך הרבה אינטרסים מנוגדים נמצאים על השולחן.

(עדכון ראשון: 10:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully