וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת טורקיה: "סוריה ורוסיה עושות טיהור אתני בחאלב"

אחמט דאווטאולו גינה בחריפות את המבצע לכיבוש מחדש של השטחים הסמוכים לגבול עם מדינתו, ואמר כי שתי המדינות פועלות כדי להשאיר באזור את תומכי המשטר בלבד. ארדואן על דרישת האו"ם לפתוח את הגבול: "קיבלנו מיליוני פליטים, כמה אתם קיבלתם?"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

ראש ממשלת טורקיה, אחמט דאווטאולו, יצא היום (רביעי) נגד המבצע שפתח צבא המשטר סורי לכיבוש מחדש של העיר חאלב והשטחים הסמוכים לגבול עם טורקיה, בסיוע של תקיפות אוויריות של רוסיה, והאשים את שתי המדינות בביצוע "טיהור אתני". "אחת ממטרות המתקפות האחרונות הוא ביצוע טיהור אתני", אמר דאווטאולו והוסיף: "הטיהור, שנעשה במכוון, נועד להשאיר בסוריה בכלל ובחאלב בפרט רק את תומכי המשטר", הוסיף.

דאווטאולו התייחס לעשרות אלפי הפליטים שנמלטים משטחי הלחימה לעבר הגבול הטורקי, והגיב להאשמות של מדינות המערב על כך שטורקיה לא פותחת בפניהם את הגבול. "כל פליט שאנו מקבלים לשטחנו מסייע לסוריה ולרוסיה במדיניות הטיהור האתני", הדגיש. הוא צין כי בשלב זה נמצאים בגבול 60 אלף פליטים חדשים.

ראש הממשלה שב על ההצהרה הטורקית הפומבית לפיה המדינה פועלת להכנסת הפליטים לשטחה, אך הדגיש כי בשלב זה העדיפות היא להעניק סיוע לפליטים בתוך המחנות הנמצאים בצד הסורי של הגבול. הוא יצא נגד האו"ם והאיחוד האירופי שקראו למדינה לפתוח את גבולותיה לחלוטין, ואמר: "האו"ם הוא דו פרצופי. הוא קורא לטורקיה לפתוח את גבולותיה אך לא מזיז אצבע כדי לפתור את המשבר בסוריה או לעצור את המתקפות של רוסיה, שהובילו לנהירת הפליטים".

עוד כתבות בנושא:
המתקפה בחאלב: יותר מ-500 הרוגים, דיון חשאי במועצת הביטחון
ארגון מורדים סורי: "ניסינו להתנקש באסד בזמן הלוויית אמו"
לקראת פעולה בסוריה? ערב הסעודית פתחה בתרגיל צבאי נרחב

ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו, אנקרה, אוקטובר 2015. רויטרס
"האו"ם לא מזיז אצבע לפתרון המשבר"/רויטרס

גם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן גינה את בקשת האו"ם לפתוח את הגבולות לחלוטין. "המשבר בסוריה הפך למצב של גירוש ורצח עם", אמר. "האו"ם אומר לנו לפתוח את הדלת בפני אלה המתקבצים בגבול, אך למה הוא קיים? מהי התועלת שבו?".

לדברי ארדואן, "קיבלנו לשטחנו שלושה מיליון אזרחים מסוריה ומעיראק, כמה אתם לקחתם? איזו מדינה קיבלה אותם?". הוא הוסיף כי האו"ם סיפק 455 מיליון דולרים לטורקיה כדי שתוכל להתמוד עם משבר הפליטים, אך המדינה בזבזה כבר 10 מיליארד דולרים מאז נכנס הפליט הראשון לגבולותיה ב-2011.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, דצמבר 2015. AP
"קיבלנו שלושה מיליון פליטים, כמה האו"ם לקח?". ארדואן/AP

ארדואן גינה גם את ארצות ברית על תמיכתה בכוחות הכורדים בסוריה (PYD), שלדבריו משתפים פעולה עם המליציה הכורדית במדינתו (PKK). הוא ציין כי אי היכולת של וושינגטון להבין את טבע הארגון הפך את האזור "לבריכת דם". הדברים מגיעים יממה לאחר שטורקיה זימנה את שגריר ארצות הברית במדינה בשל עניין זה. "האם אתם בצד שלנו או בצד של הטרוריסטים מה-PYD וה-PKK?", תהה הנשיא הטורקי.

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב, 24 בנובמבר 2015. רויטרס
"מודאגים מכוונות טורקיה". לברוב/רויטרס

בתוך כך, שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, התייחס היום לדיווחים על הכוונה של טורקיה לפלוש לסוריה, ואמר כי הקואליציה בהובלת ארצות הברית לא תאפשר לה להוציא אל הפועל את תכניותיה. "אנו מודאגים מאוד מהמסרים המגיעים באופן גלוי ודרך ערוצים חשאיים, לפיהם טורקיה מתכננת, או אולי כבר החלה, לתבוע בעלות על אזורים בטורקיה". לדבריו, הקמת מחנות האוהלים בשטח טורקיה עלולות להוות חלק מהתכנית להשתלטות על אותם האזורים.

לברוב שב על האשמותיה של רוסיה לפיהן טורקיה קונה נפט מארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), וציין כי שני הצדדים מנהלים משא ומתן חשאי. "יש סימנים לכך שהנהגת דאעש מקיימת קשרים סודיים על גורמים רשמיים בטורקיה", אמר לברוב. "הם דנים בחלופות תחת המצב הנוכחי, שבו תקיפות מטוסינו הגבילו באופן משמעותי את אפשרויות ההברחה".

פליטים שנמלטו מחאלב צועדים לעבר גבול סוריה טורקיה. AP
פליטים הנמלטים מחאלב בדרכם לסוריה/AP

דבר המגביר עוד יותר את המתח בין רוסיה וטורקיה, הוא פתיחתה של נציגות של הכוחות הכורדים הסורים במוסקבה, על רקע המאמץ של הקרמלין לצרפם לשיחות השלום בין המשטר למורדים שצפויות להתקיים בהמשך החודש. "זהו רגע היסטורי עבור העם הכורדי", אמר מראב שמוייב, יו"ר "האיגוד הבינלאומי של הארגונים הכורדים הציבוריים", המקיים קשרים עם ה-PYD. "רוסיה היא מעצמה ושחקן מרכזי במזרח התיכון. למעשה, הוא לא רק שחקן אלא גם כותב את התסריט".

התור למעבר הגבול בין טורקיה לסוריה התמלא בפליטים הנמלטים מכוחות אסד בחאלב. AP
גבול סוריה-טורקיה/AP

כוחות המשטר, בסיוע של התקיפות האוויריות של רוסיה וכוחות מאיראן ומהחיזבאללה, פתחו במתקפה משמעותית סביב לחאלב. צבא סוריה השתלט מחדש על כמה אזורים במחוז חאלב, והטיל מצור על האזורים שבשליטת המורדים, כולל במזרח העיר חאלב, שם חיים עדיין כ-350 אלף אזרחים. להערכת האו"ם, יותר מ-31 אלף אזרחים, מרביתם הגדול נשים וילדים, נמלטו מהאזור מאז תחילת המתקפה. אתמול הזהיר האו"ם כי מאות אלפי התושבים באזור עשויים להיות תחת מצור ולסבול ממחסור במזון ומצרכים בסיסים.

הערב תדון מועצת הביטחון של האו"ם במצב ההומניטרי בסוריה, ובעיקר בחאלב, בעקבות המתקפה הסורית. הדיון, שיתקיים בדלתיים סגורות, זומן לבקשת ניו זילנד וספרד. "מדובר במצב שמועצת הביטחון לא יכולה להתעלם ממנו", מסר שגריר ניו זילנד באו"ם ג'רארד ון בוהמן. למרות שהמועצה לא צפויה להגיע להחלטה בנושא, בעיקר בשל זכות הווטו ששמורה לרוסיה, המקורבת לשלטון הסורי, הדיונים צפויים להשפיע על השיחות בנושא המשבר בסוריה, שיערכו בהמשך השבוע בגרמניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully