וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב נאום נתניהו: דוח אמריקני חדש חושף את יכולות איראן

28.2.2015 / 9:00

על רקע המו"מ בין ארה"ב לאיראן, המודיעין הלאומי קובע שלטהראן אין מגבלות טכניות לייצר נשק גרעיני ומדובר רק בהחלטה פוליטית. עוד נטען שרוחאני מחפש את תמיכת חמינאי בהמשך השיחות ושבטווח הטילים של איראן נמצאת כל נקודה בדרום-מזרח אירופה

צילום מסך

(נתניהו: איראן מנסה להשמיד אותנו - כמו בימי פרס)

"לאיראן אין מגבלות טכניות לייצר נשק גרעיני ומדובר רק בהחלטה פוליטית" - כך עולה מהדוח השנתי של המודיעין הלאומי האמריקני שפורסם אתמול (שישי) על ידי הוועדה לשירותים מזוינים של הסנאט. מהדוח עולה כי בהינתן ההחלטה, טהראן תוכל לפתוח בהליך מואץ של פיתוח נשק אטומי, אך יש לציין כי גם אם תיפול החלטה כזו היא תתעכב, משום שאיראן החלה בתהליך דילול האורניום המועשר שברשותה לרמה של 20%, בהתאם להסכם ההבנות עם המערב. פרסום הדוח מגיע על רקע המשא ומתן בין ארצות הברית ואיראן על הסכם קבע סביב תכנית הגרעין שלה ונאומו הקרוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס בשבוע הבא.

עוד בוואלה חדשות:
ארה"ב: נאום נתניהו לא יפגע בשיחות הגרעין עם איראן
נחשפה תמונה ראשונה מחייו הבוגרים של ג'ון הג'יהאדיסט
צפו: לולייני קרקס נפלו מגובה 10 מטר ויצאו ללא פגע

הדוח קובע כי טהראן היא איום מתמשך על האינטרסים הלאומיים של ארצות הברית בשל תכנית הגרעין שלה, פיתוח יכולות צבאיות מתקדמות, מדיניות אנטי-ישראלית והתמיכה במשטרו של בשאר אסד בסוריה. עוד העריכו גורמי המודיעין כי יוקרתה של איראן, השפעתה האזורית וניסיונה לבצר את ביטחונה הן אלו שהובילו אותה לשמר את יכולתה לבנות שישה טילים שמסוגלים לשאת נשק גרעיני, אך לא ברור לפי הדוח אם היא בחרה לעשות זאת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד קבע הדוח כי מלאי הטילים שבו מחזיקה איראן מסוגל להגיע כמעט לכל נקודה בדרום-מזרח אירופה, ובמקביל היא מפתחת טילים מתוחכמים יותר לשיפור הטווח והדיוק. עוד נטען כי איראן רוכשת ומפתחת יכולות תעופה וחלל, מוקשים ימיים, צוללות קטנות, סוללות טילי שיוט והגנת חוף, טילים נגד ספינות וכלי טיס בלתי-מאוישים חמושים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדוח התייחס גם לנשיא חסן רוחאני, שנחשב למתון בעיני המערב. לטענת קהילת המודיעין האמריקנית, רוחאני לא סוטה מהמטרות הביטחוניות שהציב לעצמו המשטר במשך שנים ארוכות תוך כדי ניסיונות להשיג השפעה בחו"ל. במקביל, הוא ממשיך לבקש תמיכה מהמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי כדי להמשיך בדיאלוג עם המערב והוא מנסה להשיג הקלות בסנקציות שהוטלו על המדינה.

נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, ינואר 2015. AP
מנסה להשיג השפעה בחו"ל. נשיא איראן חסן רוחאני/AP

כמו כן, הדוח התייחס גם ליחסי החוץ של המדינה וטען כי טהראן מחזקת את קשריה עם המשטרים בסוריה ובעיראק כדי לשמור על האינטרסים של השיעים במדינות אלו ולקזז את השפעתה של וושינגטון. הלחימה הגוברת במזרח התיכון בין סונים לשיעים, בעיקר באזורים שבהם פועל ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), גרמה לה להשקיע יותר משאבים ולשלוח יועצים לאזורים שונים, בהם סוריה.

לפי הדוח, איראן מייחסת חשיבות גדולה לתחום הסייבר ורואה בו כלי מתקפה א-סימטרי נגד יריבים פוליטיים ואמצעי מתוחכם לאיסוף מודיעין. הדוח נמנע מלהזכיר מפורשות את איראן כמי שביצעה מתקפות סייבר, אך קבע כי גורמים איראניים היו מעורבים התקפות סייבר על מוסדות פיננסיים בארצות הברית ב-2013 ובמתקפת סייבר על חברת קזינו בלאס וגאס בשנת 2014.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully