וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

200 אלף נמלטו מאימת דאעש בסוריה: "נואשים לעזרה"

130 אלף מהנמלטים הגיעו לטורקיה, שסגרה את מרבית מעברי הגבול. זהו גל הפליטים הגדול ביותר מאז החלה מלחמת האזרחים לפני שלוש שנים וחצי. עיראק מתנגדת לשליחת כוחות קרקעיים לשטחה

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

200 אלף בני אדם נמלטו בארבעת הימים האחרונים מאזור העיר עין אל-ערב שבצפון סוריה, בשל התקדמות לוחמי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) – כך מסר אתמול (שני) הארגון הסורי לזכויות אדם. על פי נתוני סוכנות הפליטים של האו"ם, 130 אלף מהם ברחו לטורקיה השכנה מאז יום שישי, שמצדה השאירה רק שניים מתוך תשעה מעברי הגבול שלה עם סוריה פתוחים בשל זרם הפליטים העצום.

זהו גל הפליטים הגדול ביותר מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה לפני שלוש שנים וחצי. יחד עם זאת, הכוחות הכורדים הפועלים באזור הצליחו לעצור את התקדמות דאעש, שכבש שטחים גדולים במדינה ובעיראק השכנה, לעבר העיר.

נציגת סוכנות הפליטים בטורקיה, קרול בצ'לור, אמרה לרשת BBC כי מספר הפליטים הגדול שחצה את הגבול בין המדינות בימים האחרונים עלול ליצור לחץ על המדינה המארחת, שכבר מארחת בשטחה כמיליון פליטים סורים. בצ'לור הפצירה באנקרה לסייע לזרם הפליטים: "המצב מחמיר, אנשים נואשים לעזרה". היא הוסיפה כי יש צורך במזון, במצעים ובבגדים חמים בעיקר עבור ילדים.

סגן ראש ממשלת טורקיה, נורמן קורטולמוס, אמרי כי טורקיה מוכנה ל"תרחיש הגרוע ביותר" – זרם של מאות אלפי פליטים נוספים. "אני מקווה שאנו לא עומדים בפני גל פליטים חדש גדול אפילו יותר, אבל אם אנו כן, אז כבר נקטנו את הצעדים הנדרשים", הסביר קורטולמוס.

המאבק בארגון "המדינה האיסלאמית" - כל הכותרות
שיתוף הפעולה המפתיע בין אובמה לנסראללה
קרי וזריף שוחחו על דאעש בפגישה אינטימית בניו יורק
דעאש פרסם סרט בן שעה: אילץ סורים לחפור קבריהם

פליטים כורדים נמלטים מצפון סוריה לטורקיה מאימת דאעש, 19 בספטמבר 2014. רויטרס
פליטים סורים מגיעים לגבול עם טורקיה, בשבת/רויטרס
חיילים טורקים מפקחים על פליטים כורדים שחוצים את הגבול מסוריה למדינה מאימת דאעש, 20 בספטמבר 2014. AP
חיילים טורקים מפקחים על פליטים כורדים שחוצים את הגבול מסוריה למדינה מאימת דאעש, בשבת/AP

דובר מטעם המיליציה הכורדית בסוריה, "יחידות ההגנה של העם", הצהיר מוקדם יותר כי עלה בידי הכוחות הכורדיים לבלום את השעיטה של לוחמי "המדינה האיסלאמית" אל עין אל-ערב (קובאני, בכורדית) הסמוכה לגבול עם טורקיה. "יש עדיין קרבות עזים בשטח, אבל ההתקדמות לעבר קואבני נעצרה מאז הלילה", אמר רדור חליל. הוא הוסיף כי מאות לוחמים כורדים מטורקיה הגיעו לעיר על מנת לסייע במאבק. זוהי ההתקפה השנייה של הארגון הסוני הקיצוני על העיר מאז חודש יוני, אז ביצע מתקפה רחבה ברחבי צפון עיראק ובצפון-מזרח סוריה. בחודש יולי הצליחו הכוחות הכורדים בקובאני לסכל את הניסיון לכבוש את העיר.

גורם כורדי בכיר בעיר סיפר כי הכוחות "נלחמת בנחישות" בלוחמי דאעש. "בכל רגע ובכל שנייה ביום יש קרבות בלתי נפסקים מחוץ לעיר", אמר אידריס נאסן, שהוסיף כי הלוחמים הכורדים סובלים מנחיתות מול לוחמי "המדינה האיסלאמית" המצוידים היטב. "הם הביאו נשק מעיראק ומא-רקה. יש להם טנקים, נ"ט ותתחים".

אנשי דאעש בבסיס חיל האוויר הסורי "טבקה" שנכבש במחוז רקה – אוגוסט 2014. AP
לוחם דאעש בבסיס חיל האוויר בסוריה שנכבש על ידי הארגון באוגוסט/AP

ארצות הברית, שתוקפת את מטרות הארגון בעיראק מאז תחילת חודש אוגוסט, כבר הודיעה כי היא לא תהסס לתקוף את יעדי הארגון גם בסוריה וייתכן שההתקדמות המהירה של "המדינה האיסלאמית" בצפון סוריה תזרז את ההחלטה של וושינגטון. עם זאת, צרפת שללה היום השתתפות במתקפה אווירית בסוריה, על אף שחברה לארה"ב בהפצצותיה האוויריות בעיראק.

מוקדם יותר אתמול דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית כי ראש ממשלת עיראק, חיידר אל-עבאדי, מתנגד לשליחת כוחות קרקעיים ממדינות זרות למדינתו על מנת להילחם בדאעש. אל-עבאדי אמר את הדברים במהלך פגישה עם עם שר ההגנה של אוסטרליה, דייויד ג'ונסטון, שהסכימה להשתתף במערכה האווירית נגד "המדינה האיסלאמית".

ראש הממשלה המיועד של עיראק, חיידר אל-עבאדי, 11 באוגוסט 2014. רויטרס
מתנגד לשליחות כוחות קרקעיים לעיראק. ראש הממשלה חיידר אל-עבדאי/רויטרס

במקביל, גורם כורדי בכיר בעיראק דיווח כי מדינות מערביות, בהן ארה"ב, החלו לאמן את לוחמי המיליציה הכורדית, הפשמרגה, במסגרת המאמץ העולמי להילחם בדאעש. מנהל המשרד לפיקוח על כוחות הביטחון הכורדיים, הלגרד היקמט, אמר כי בין המדינות הנוספות היו צרפת, איטליה וגרמניה והן לימדו את הלוחמים להשתמש במכונות ירייה, במרגמות, ברקטות וברובוטים לנטרול מוקשים שקיבלו ממדינות המערב.

כמו כן, מפקד בכיר בצבא עיראק מסר כי 40 חיילים נהרגו ו-68 אחרים נחטפו במתקפה של לוחמי דאעש בעיירה סיג'יר, שבמערב עיראק. תת-אלוף רשיד פליח אמר כי החיילים נלקחו ככל הנראה לעיר פלוג'ה, הנמצאת בשליטת דאעש מאז תחילת השנה. במקביל, גורם צבאי בכיר אחר מסר כי 700 חיילים נסוגו מהאזור בשל הקרבות העזים.

(עדכון ראשון: 20:44)

עשן מיתמר לאחר קרבות בין כוחות הביטחון של עיראק לבין דאעש, במערב עיראק, 20 בספטמבר 2014. רויטרס
עשן מיתמר לאחר קרבות בין כוחות הביטחון של עיראק לבין דאעש, במחוז דיאלא במערב עיראק, בשבת/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully