וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק מטרות וסיכון אזרחים: כך תיראה המערכה נגד דאעש

הלילה פתחה ארה"ב במערכה נרחבת נגד "המדינה האיסלאמית" בעיראק, אך על פי מומחים, הסיכוי לחסל את הארגון לחלוטין בתקיפות מהאוויר בלבד קלוש. "התמונה לא תשתנה מהותית". צפו במהדורה

מערכת וואלה!

ארצות הברית תקפה פעמים רבות את האזורים שבשליטת "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בחודש האחרון, וכמעט בכל יום היו כמה גיחות של מטוסי קרב. עם זאת, הלילה (שלישי) החלה לראשונה תקיפת מטרות של דאעש שלא נועדה רק להגן על חיילים אמריקנים ועל מתקנים חיוניים או לסייע לפליטים היזידים, אלא נועדה לפגוע בארגון. אך איך ייראה המשך התקיפה בעיראק? איך אפשר להכות בארגון שנמצא בתנועה? ומה הסיכוי לחסל את דאעש מהאוויר?

על פי המומחים, לפעילי דאעש אין בסיסים צבאיים משלהם, אולם הם השיגו שליטה באזורים גאוגרפים נרחבים. מלבד זאת, תפס דאעש בסיסים של הצבא העיראקי והוא אף מחזיק במתקנים לאחסון נשק ותחמושת. "ארצות הברית צריכה לייצר שליטה אווירית רציפה על האזורים המותקפים דרך יצירת מפקדת שליטה, מודיעין חי בזמן אמת וכוח תקיפה מובילי שכל הזמן מגובה בכוח לוגיסטי", אמר אלוף במיל' ישראל זיו, לשעבר ראש אגף המבצעים בצה"ל. "ארצות הברית לא תצליח לחסל לחלוטין את הארגון מהאוויר, אלא תוכל רק להחליש אותו ולמנוע את התפשטותו".

מטוסי קרב מסוג F/A-18 ממריאים מנושאת המטוסים ג'ורג' וושינגטון במפרץ הפרסי לתקיפת יעדי דאעש בעיראק. 11 באוגוסט 2014. AP
מטוס קרב אמריקני במפרץ הפרסי לקראת תקיפה בעיראק/AP

לדברי פרופ' אייל זיסר, מומחה להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב, אחת הבעיות היא שארצות הברית תידרש לכסות שטח עצום ויהיה לה קשה לפגוע בכל המטרות. "לא ניתן למגר את הארגון מהאוויר, הפצצנו בעזה מהאוויר בכמויות והם עדיין המשיכו לירות. דאעש יפעל לדעתו באופן דומה, התמונה לא תשתנה מהותית", הסביר פרופ' זיסר. יורם שווייצר, ראש תכנית המחקר טרור ולוחמה בעצימות נמוכה במכון לביטחון לאומי, הוסיף: "המטרה כרגע היא להחליש את הארגון, האמריקנים מתגברים את הצבא העיראקי, כרגע כשחקן חיזוק. אולי בעתיד הם ישלחו כוחות מיוחדים שיתפרסו על הקרקע".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"הפצצת סכר מוסול תגרום אסון גדול יותר מהירושימה"

מלבד הקושי לחסל את הארגון בתקיפות מהאוויר בלבד, חלק מהנקודות שבהן הוא שולט הן אתרים אסטרטגיים, כמו סכר מוסול, בתי זיקוק, ומתקני נפט בסוריה. אם ארצות הברית תפציץ אותם, היא לכל הפחות תפגע באינטרסים של עצמה, או תגרום אסון הומניטרי קשה, לפי ד"ר דינה ליסננסקי, מומחית לתנועות איסלאמיות באוניברסיטת חיפה.

"ארצות הברית אינה פועלת אמורפית, יש בנק מטרות ברור - לדאעש יש טנקים וארטילריה שנמצאים בבסיסים", הסביר זיו. "המאמץ הראשוני באסטרטגיה יהיה לפגוע במטרות הנייחות האלו. ההפצצות יערערו את התנועה של הארגון ויפגעו בבסיסי היציאה והכניסה שלו. כך הם יצטרכו למעשה להתנייד תחת לחץ והאמריקנים יוכלו לפגוע בהם ביעילות דרך המרחב האווירי".

דאעש. AP
המהלך הבא - התחפרות בתוך אוכלוסייה אזרחית. פעילי דאעש/AP

הארגון נמצא בעיקר באזורים כמעט ריקים מאוכלוסייה. "'המזל' של האמריקנים כרגע הוא שברוב השטחים שדאעש כבשו כמעט שלא נותרה אוכלוסייה מקומית – הרוב נרצחו, ברחו או גורשו. במוסול, למשל, רוב האוכלוסייה נמלטה על נפשה", הסבירה ד"ר ליסננסקי. עם זאת, המומחים מעריכים כי תקיפות ארצות הברית לא יהיו כירורגיות, והפגיעה באזרחים תהיה בלתי-נמנעת. זיו מעריך שהמהלך הבא של הארגון יהיה דומה לטקטיקה של חמאס - התחפרות בתוך אוכלוסייה אזרחית.

לטענת ד"ר ליסננסקי, ההכרזה של ארצות הברית שלא תפעל בסוריה במערכה נגד דאעש היא פוליטית בלבד. "כבר הייתה שם פעולה של ארצות ברית לפני כחודש, והיא הוכחשה כדי לא להיגרר למבוכה מול אסד", היא הסבירה. "תהיה גם פעולה עתידית בסוריה, זה בלתי-נמנע.

עוד במהדורה:

חנן גולדבלט שב לתאטרון: שנתיים אחרי שהשתחרר מן הכלא, חנן גולדבלט, השחקן הידוע מתכנית הילדים "בלי סודות" ועבריין מין מורשע, חוזר אל קדמת הבמה ומציג מחזמר חדש שכתב על חייהם של אסירים בכלא. המחזמר יוצג בפסטיבל מחזות הזמר בבת ים, "חג המחזמר", שיתקיים בדצמבר הקרוב. עוד לפני שהוצג הוא מעורר את מחאתם של ארגוני הנשים וקורבנותיו שמתנגדות לקאמבק שלו לתאטרון. "זה מזעזע", אומרת אחת מהן. "כל פעם שאני רואה אותו אני מקבלת שיתוק".

"אינתיפאדה" בישיבה פוניבז' היוקרתית: מאבקי שליטה ואלימות אינם פוסחים גם על העולם החרדי. עימות הנוגע לזהות נשיא הישיבה הבא הוליד מאבק אלים בין שני מחנות, שהשבוע הסב הרס של עשרות אלפי דולרים לישיבה. אתמול אף בוצעו מעצרים על ידי המשטרה.

חייל, עדכן הופעתך: אתמול פורסם כי בקרוב יותאמו כומתות ללא צמר לחיילים טבעונים. מהדורת וואלה! עם עוד כמה הצעות שיסייעו לצבא להתאים עצמו לטרנדים המשתנים - ממדי סקיני להיפסטרים ועד לצלחות במבוק לטובת שומרי האקולוגיה. צה"ל, גרסת 2014.

התחזית: מחר עלייה בטמפרטורות וחם מהרגיל בעונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully