וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסין עד צרפת: העולם מנסה לעצור את הסחף לשורות דאעש

התפשטות "המדינה האיסלאמית" והצלחת הארגון לגייס לוחמים זרים מאלצת ממשלות רבות להתמודד עם האיום בדרכים שונות. קרי בא לקהיר במאמץ לגבש קואליציה רחבה נגד דאעש

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

צרפת משקיעה מאמצים כדי למנוע מאזרחיה לעזוב את המדינה, בעוד בריטניה מנסה לעצור מאזרחיה לשוב הביתה. תוניסיה מגבשת חוק שיגדיר עזרה ללוחמי ג'יהאד שנוסעים לעיראק ולסוריה עבירה פלילית, בעוד רוסיה הוציאה מחוץ לחוק קבוצות חמושות "שלא עולות בקנה אחד עם המדיניות הרוסית".

ההתפשטות המהירה של "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בעיראק ובסוריה, ויכולתו של הארגון לגייס אליו לוחמים מכל קצוות תבל הדליקו נורות אדומות בקרב מנהיגים רבים. בשל העובדה כי 12 אלף אזרחים זרים בארגוני טרור בעיראק ובסוריה – בעיקר בדאעש – מגיעים מ-74 מדינות שונות, מדינות שבדרך כלל אינן חולקות אינטרסים משותפים אחת עם השנייה מנסות כעת לחוקק שורה של חוקים בניסיון לבלום את הסחף של אזרחים המבקשים להצטרף לפעילות הטרור.

מסע הכיבוש של דאעש || סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
משפחתו של ג'יימס פולי: "איימו עלינו בתמיכה בטרור"
המחלוקת שמפריעה לגיבוש הקואליציה העולמית נגד דאעש
רשימת המוות של אובמה: בכירי דאעש על הכוונת

לוחמי "דאעש" במצעד צבאי בעיר רקה בצפון-מזרח סוריה – יוני 2014. רויטרס
התגייסות כלל-עולמית נגד הארגון. לוחמי דאעש בעיר א-רקה בסוריה, בירת "המדינה האיסלאמית"/רויטרס

מקורם של רוב הלוחמים אמנם במדינות מוסלמיות, כגון תוניסיה או ערב הסעודית, אולם רבים מהם מגיעים ממקומות נוספים מהעולם. כך למשל, רק הבוקר (שבת) הודיעה הפיליפינים כי פתחה בחקירה בנוגע למעורבותם של שני אזרחי המדינה במלחמה בסוריה. זאת בעקבות דיווח על כך שהשניים נהרגו בעת שלחמו בשורות דאעש.

את הטיפול בנושא מובילה ארצות הברית, והיא דוחפת בימים אלה לגבש החלטה רשמית של מועצת הביטחון של האו"ם, שתחייב את כל מדינות העולם לנקוט צעדים ש"ימנעו וידכאו" את שטף האזרחים המבקשים להצטרף לארגוני טרור במזרח התיכון. הדבר מצטרף לצעדים שכבר נקטה מועצת הביטחון בעבר, בעיקר לאחר אירועי ה-11 בספטמבר. למשל, כבר היום אוסרת המועצה על הענקת סיוע לארגונים שנמצאים ב"רשימה השחורה", כדוגמת אל-קאעדה וג'בהת א-נוסרה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

החרמת דרכונים או שינוי חוקי האזרחות

מדינות רבות אחרות מתלבטות כיצד ומתי נכון לשפוט את אזרחיהן בגין לחימה עבור מדינה אחרת. יתרה מכך, ממשלות ברחבי העולם נמצאות תחת לחץ לאזן בין רצונן לשפוט אזרחים שמהווים סכנה בשטחן - הן בשל הסכנה שיילחמו במזרח התיכון והן בשל הסכנה לפיגועים בעריהן - לבין האינטרס הברור שלהן לא לפגוע במרקם החיים העדין ממילא המתקיים בהן.

אולם, מדינות רבות, חלקן אירופיות, מצאו צעדים מתונים שביכולתן לנקוט כדי להילחם בתופעה. החרמת דרכונים ולקיחת צעירים מתחת לגיל 18 למשמורת של המדינה הם רק חלק מהם. בריטניה, למשל, שופטת כעת כ-50 מאזרחיה ששבו מסוריה, הודות לחוק המאפשר כבר כיום לרשויות לבטל את אזרחותו של אזרח שהורשע בהצטרפות לארגון טרור.

בני זוג עומדים מול המוזיאון היהודי בבריסל  בו אירע פיגוע הירי בזוג הישראלים עמנואל ומירה ריווה, יוני 2014. רויטרס
חשש מפני פיגועים על אדמת אירופה. תושבי בריסל מחוץ למוזיאון היהודי בעיר לאחר הפיגוע שאירע במקום/רויטרס

גרמניה, שכבר חוקקה בעבר חוק המתיר לשלול את הדרכונים במקרים מסוימים, שוקלת לחוקק חוק שיאפשר לה לבטל את תעודות הזהות הלאומיות שרוב הגרמנים הוציאו, המאפשרות להם לעבור באופן חופשי למדינות כמו טורקיה, אשר דרך גבולה עוברים רבים מהאירופים לעיראק וסוריה. הולנד שוקלת לאחרונה לשנות את חוקי האזרחות שלה, באופן כזה שיאפשר לרשויות להחרים את אזרחותו של מי שמתנדב להצטרף לארגון טרור.

אולם לא רק באירופה נוקטים צעדים חוקיים בניסיון להתמודד עם הבעיה. בתוניסיה, למשל, שבה מתנהל בימים אלה דיון בפרלמנט בנוגע לחוק חדש נגד טרור, הממשלה מנעה לאחרונה, עוד בטרם חוקק החוק, מ-8,000 מאזרחיה לעבור לסוריה.

קרי נחת בקהיר

גם בכל הנוגע למינוחים, בימים האחרונים נרשמה עליית מדרגה ביחסה של וושינגטון לאיום דאעש, ובפעם הראשונה מוגדר המאבק "מלחמה".

אמש, בתדרוך לעיתונאים, חזר דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט שלוש פעמים על האמירה כי ארצות הברית נמצאת ב"מלחמה עם דאעש, כפי שהיא במלחמה עם אל-קאעדה". כמה דקות לפני כן, השתמש דובר הפנטגון, האדמירל ג'ון קירבי, באותו ניסוח בדיוק, כשטען ש"לא מדובר כיום במצב כמו זה שהיה במהלך המלחמה בעיראק ב-2002, אבל שלא יהיו טעויות: אנו במלחמה עם דאעש". מאוחר יותר אמרה דוברת משרד החוץ ג'ן סאקי דברים ברוח דומה.

שר החוץ ג'ון קרי נמצא בימים אלה במזרח התיכון ומנסה לגבש קואליציה בינלאומית נגד המורדים הסונים. לפני הצהריים הוא נחת בקהיר, שם ייפגש עם מזכ"ל הליגה הערבית, נביל אל-ערבי וכן עם עמיתו המצרי סאמח שוכרי. אמש, בעת ביקור באנקרה בירת טורקיה, הוא הבהיר כי המאמצים להרכבת הקואליציה העולמית עדיין בהתהוות. "לא נוכל בנקודה זו להתחיל לפרט מדינה אחר מדינה, מה כל מדינה תעשה", אמר, "בזמן המתאים, כל תפקיד יובהר בפרטי פרטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully