וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיראק: צוות האו"ם יחקור פשעי דאעש נגד האנושות

מועצת האו"ם לזכויות אדם קיבלה את הצעת עיראק וצרפת למנות צוות חקירה, שיגיש את ממצאיו תוך חצי שנה. "הדיווחים חושפים מעשים בלתי-אנושיים בקנה מידה שלא ניתן להעלות על הדעת"

ילדים במחנה עקורים של האו"ם באירביל שבצפון עיראק. 30 באוגוסט 2014. AP
"טיהור אתני ודתי". מחנה עקורים של האו"ם בצפון עיראק/AP

מועצת האו"ם לזכויות אדם החליטה אתמול (שני) בישיבת חירום שנערכה בז'נבה, לשלוח צוות חקירה שיבחן את הפשעים לכאורה נגד האנושות שמבוצעים "בקנה מידה עצום" על ידי לוחמי "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בעיראק.

השר העיראקי לזכויות אדם, מוחמד שיעה א-סודאני, הצהיר במהלך הישיבה כי "אנו עומדים בפני מפלצת טרוריסטית", וטען כי פשעי הארגון מבוצעים "בקנה מידה עצום". ההצעה הוגשה על ידי עיראק בשיתוף עם צרפת, וקובעת כי יישלחו 11 חוקרים שיגישו את ממצאיהם עם חודש מרץ 2015.

עוד כותרות מהעולם בוואלה! חדשות:
גורם ביטחוני: המורדים הסורים לא יעזו לפתוח חזית עם ישראל
פוטין איים: אם ארצה - אכבוש את קייב תוך שבועיים
תקדים בארה"ב: אישה מוכה קיבלה מקלט מדיני

ועידת חירום של המועצה לזכויות אדם של האו"ם לגבי דאעש בעיראק, ז'נבה. רויטרס
"מעשים בלתי-אנושיים בקנה מידה שלא ניתן להעלות על הדעת". ישיבת מועצת האו"ם, אתמול/רויטרס

לדברי סגנית נציבת האו"ם לזכויות אדם, פלאביה פנסיירי, קיימות "ראיות ברורות" כי דאעש פעלה באמצעות המרת דת בכפייה, התעללות מינית ועינוי. "הדיווחים שקיבלנו חושפים מעשים בלתי-אנושיים בקנה מידה שלא ניתן להעלות על הדעת".

פנסיירי התייחסה לדאגת הארגון בנוגע לרדיפת נוצרים, יזידים, שיעים וטורקמנים, והוסיפה כי "טיהור אתני ודתי" מסוג זה עשוי להגיע לכדי פשעים נגד האנושות. לדבריה, ילדים מקבוצות המיעוט גויסו בכפייה ללחימה כמגנים אנושיים, או שנלקחו מהם מנות דם. כמו כן, נשים שסירבו למלא את החוקים הנוקשים של "המדינה האיסלאמית" הוכו.

על פי נתונים שפורסמו אתמול על ידי האו"ם, לוחמי הארגון האיסלאמיסטי הביאו להימלטות יותר מ-1.2 מיליון בני אדם מבתיהם במהלך השנה. עוד נמסר כי לפחות 1,420 בני אדם נהרגו בלחימה בעיראק במהלך חודש אוגוסט.

כבר לפני כשלושה חודשים, אמרה נציבת זכויות האדם של האו"ם, נאווי פילאי, כי באופן כמעט ודאי, לוחמי "המדינה האיסלאמית" ביצעו פשעי מלחמה בהוצאה להורג של מאות אזרחים בעיראק . "למרות שלא ניתן לאמת את מספר ההרוגים לפי שעה, סדרת ההוצאות להורג הדם קר, רובם בכמה מקומות באזור תכרית, ככל הנראה מהוות פשעי מלחמה", אמרה פילאי. היא הוסיפה כי התקבלו דיווחים על לכידה והוצאה להורג של חיילים, מתנדבים לשירות צבאי, שוטרים ואזרחים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"ארגון 'המדינה האיסלאמית' נוטף מברבריות", הוסיף א-סודאני בדבריו למועצה, "המדינה של בבל העתיקה נתונה לאיומים, החל מאיום לריבונותה. הם מנסים לשנות את ההרכב הדמוגרפי והתרבותי שלה. מעשי דאעש מאיימים לא רק על עיראק, אלא על האזור כולו ועל העולם".

במקביל, העלתה פנסיירי חשש כי כוחות ממשלת עיראק פעלו גם הם באופן שעלול להיחשב פשעי מלחמה. לדבריה, מיליציות הנתמכות על ידי הממשלה פתחו באש לעבר מסגד במחוז חנאקין, מצפון-מזרח לבגדד, ממנה נהרגו 73 גברים וילדים. כמו כן, החיילים העיראקיים הביאו למותם של אזרחים רבים בהפצצות ובתקיפות אוויריות רבות. עם זאת, א-סודאני הבהיר כי הרשויות בבגדד יחקרו את הטענות האלה בעצמן.

כמו כן, דוח של ארגון זכויות האדם "Human Rights Watch" שפורסם אתמול קובע כי לוחמי דאעש בסוריה השתמשו בפצצות מצרר לפחות באזור אחד בצפון סוריה בשבועות האחרונים. זאת, על בסיס "ראיות אמינות" שמקורן בדיווחים מבכירים כורדים וצילומים.

פצצת מצרר בסוריה. AP
פצצות מצרר שנמצאו בסוריה/AP

לפי הדוח, הלוחמים השתמשו בפצצות, אשר השימוש בהן נאסר במסגרת האמנה הבינלאומית על פצצות מצרר שנחתמה בשנת 2008, באזור העיירה עין אל-ערב במחוז חאלב, בין ה-12 ביולי וה-14 באוגוסט.

"השימוש בפצצות מצרר על ידי גורמים כמו דאעש מבהיר את הצורך הדחוף עבור סוריה וכל מדינות העולם שטרם עשו זאת להצטרף לאיסור נגד הפצצות ולהשמיד את מצבוריהם", נמסר מהארגון. עוד נטען כי כוחותיו של הנשיא בשאר אסד "השתמשו בפצצות מצרר מאז יוני 2012, חרף גינוי בינלאומי נרחב".

לדברי הארגון, מדובר בתיעוד הראשון של שימוש בפצצות מצרר על ידי דאעש, וטרם התברר כיצד שמו הלוחמים האיסלאמיסטים את ידיהם עליהן. בתקיפה הידועה האחרונה, ב-21 באוגוסט, שישה אזרחים נהרגו ויותר מ-40 נפצעו.

דוח נוסף של "הקואליציה נגד פצצות מצרר" העלה כי לפחות 1,584 בני אדם נהרגו כתוצאה משימוש בהן בשנים 2012-2013, ומאות נוספים בחצי הראשון של 2014. כ-97% מבין ההרוגים הם אזרחים שלא היו מעורבים בלחימה. נציגי המדינות החתומות על האמנה יגיעו היום לפגישה בקוסטה ריקה בנוגע לשימוש בפצצות מצרר בסוריה, אוקראינה ודרום סודאן.

נשים יזידיות שנלטו מסינג'ר צועדות לעבר גבול טורקיה. אוגוסט 2014. רויטרס
נשים יזידיות שנמלטו מצפון עיראק צועדות לעבר גבול טורקיה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully