וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פצצת זמן": בירדן חוששים מתמיכת הצעירים בדאעש

30.8.2014 / 0:14

הרשויות במדינה השכנה החלו לפעול במלוא הכוח נגד אזרחים ירדנים הנוטשים את חייהם על מנת להצטרף לכוחות "המדינה האיסלאמית", וחוששים מפני פעילות על אדמת ירדן. "מדובר בתאי טרור רדומים"

לוחמי "דאעש" במצעד צבאי בעיר רקה בצפון-מזרח סוריה – יוני 2014. רויטרס
"צעירים רבים שינו את ראייתם לגבי הארגון אחרי שראו את הישגיו בשטח"/רויטרס

שכנתה של ישראל ממזרח, הממלכה הירדנית, ניצבת בפני איום הולך וגובר. צעיר ירדני בן 25 נעלם החודש באופן מפתיע, כשהוא מותיר מאחוריו קריירה רפואית ואת משפחתו. הוא לא סיפר דבר להוריו, עד התקשר אליהם ממיקום לא ידוע, והודיע כי "הקדיש את חייו לתהילת האיסלאם", כך סיפר קרוב משפחה של הצעיר.

הוא ככל הנראה בין הראשונים מהמדינה שזבו את חייהם והצטרפו לכוחות "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בסוריה. "לבו של אביו נשבר, ואמו הובהלה לבית החולים לאחר שסבלה מהלם", הוסיף בן משפחתו, שביקש לשמור על פרטיו חסויים מסיבות ביטחוניות.

מסע הכיבוש של דאעש - כותרות אחרונות:
שפחות מין בנות 14: הסיוט של היזידיות בכלא דאעש
אובמה: "עדיין אין לנו אסטרטגיה נגד דאעש בסוריה"
דיווח: דאעש בסוריה השתמש בשיטות עינויים של ה-CIA

תומכי האחים המוסלמים בהפגנה נגד ישראל בעמאן. 8 באוגוסט 2014. רויטרס
ירדנים רבים הצטרפו ללחימה, אך לא לצד ארגון כה קיצוני - עד כה. הפגנת תמיכה ב"אחים המוסלמים" בירדן/רויטרס

סיפורו של הצעיר הזה מצביע על התמיכה הגוברת לה זוכה הארגון האיסלאמיסטי מאז ההכרזה על חליפות איסלאמית בשטחים שבשליטתו בעיראק ובסוריה. עם התגברות התמיכה הזאת בקרב האזרחים, הרשויות בממלכה ההאשמית חוששים מהשלכות האפשריות עליה.

סוכנויות הביון הירדניות מפעילות משאבים רבים על מנת להתמודד עם האיום. המלך עבדאללה הצהיר כי מדינתו "מעולם לא הייתה מוכנה יותר" להתמודד עם האיום הרדיקלי האזורי. "צעירים רבים שינו את ראייתם המעוותת של 'המדינה האיסלאמית' לאחר שראו את פעילות הארגון בשטח, את הישגיו, ואת האופן שבו המערב התנפל עליו", הסביר לוחם ממוצא ירדני, שמשתמש בכינוי גריב אל-חואן אל-אורדוני.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה בשנת 2011, יותר מ-2,000 ירדנים הצטרפו לכוחות המורדים נגד משטרו של הנשיא בשאר אסד. הלוחמים מגיעים מרקעים שונים, חלקם צעירים שמגיעים מרקע קשה, חלקם רופאים ובעלי מקצועות חופשיים, ודווח אף על מקרה של טייס חיל האוויר המלכותי שערק והצטרף לכוחות בסוריה.

עם זאת, מדובר כעת במקרים הראשונים של ירדנים שמצטרפים לארגון האיסלאמיסטי הקיצוני. בנוסף למניעת מעבר ירדנים ללחימה בסוריה, הרשויות בממלכה פועלות נגד מתקפות אפשריות בירדן עצמה. גורם ביטחוני במדינה העריך כי ירדן עלולה להפוך לחממה ל"מאות אם לא אלפי תומכים פוטנציאליים, שיהפכו לתאי טרור רדומים ופצצות זמן מסוכנות".

עם כל זאת, המלך עבדאללה הבהיר: "אני מרוצה מפעולות ההכנה של כוחות הצבא וסוכנויות הביטחון. התכוננו במשך חודשים ארוכים, ואני יכול להבטיח שעמדתנו הנוכחית מבחינה פוליטית, ביטחונית וצבאית היא יותר חזקה ויותר יציבה מבעבר".

12 אזרחים ירדניים נעצרו בשבוע האחרון לאחר שהביעו תמיכה בדאעש ברשתות החברתיות. כמו כן, האבטחה במתחמים ממשלתיים ומוקדים רגישים נוספים הודקה, כך לפי גורמים רשמיים במדינה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בעמאן עם עבדאללה מלך ירדן. 16 בינואר 2014. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם המלך עבדאללה/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

כמו כן, לפי דיווח באתר החדשות "דיילי ביסט", הירדנים מתכננים לפנות בבקשת סיוע לישראל ולארצות הברית במקרה שהממלכה תותקף על ידי החמושים הסונים. "הדאגה היא כי ירדן לא תצליח להדוף מתקפה של הסונים בעצמה בשלב זה", אמר סנאטור אמריקני, בתום תדרוך מסווג בנושא שמסרו השבוע בכירים בממשלו של הנשיא ברק אובמה.

סנאטור נוסף העריך כי ההנהגה הירדנית "תבקש מישראל ומארצות הברית כל עזרה שהם יכולים לקבל". הצהרה רשמית טרם נמסרה מירושלים, אולם דווח כי מאחורי הקלעים, דיפלומטים ישראלים הבהירו לעמיתיהם האמריקנים כי יהיו מוכנים לנקוט פעולה צבאית למען המדינה השכנה.

"ישראל וארצות הברית רואות איום ממשי לירדן כאיום לעצמן, ויציעו לירדנים כל מה שהן יכולות", העריך תומס סנדרסון, עובד לשעבר של סוכנות המודיעין האמריקנית DIA, והוסיף כי הסיוע יכלול כוח אווירי ומשאבים מודיעיניים. לדבריו, "בלתי אפשרי לשלול לחלוטין כוח יבשתי מישראל או מארצות הברית, אך מדובר בתרחיש הכי פחות סביר. עמאן תצטרך להיות תחת מצור כדי שדבר כזה יקרה".

(עדכון ראשון: 23:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully