וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: נפעל נגד דאעש, אך לא ניכנס לעוד מלחמה

מטוסי קרב בריטים כבר המריאו לטיסות סיור בעומק עיראק, אך ראש הממשלה קמרון הבהיר כי לא ישלח כוחות קרקע להילחם ב"מדינה האיסלאמית". דיווחים סותרים על השליטה בסכר מוסול

דיוויד קמרון מבהיר כי "בריטניה לא תיכנס למלחמה נוספת בעיראק". קמרון דיבר הבוקר (שני) אחרי שקבוצה קטנה של חיילים בריטים נשלחו לאירביל, בירת המחוז הכורדי שבצפון עיראק, כדי לסייע בחילוץ בני המיעוט היזידי. לדבריו, בריטניה תשקול ברצינות לספק נשק לפשמרגה, המיליציה הכורדית. "כמובן שאנחנו עובדים עם השכנים שלנו ובנות בריתנו כדי להפעיל לחץ מרבי על 'המדינה האיסלאמית'", אמר.

ביממה האחרונה נשמעו קולות סותרים בלונדון לגבי האפשרות שבריטניה תתערב במבצע הצבאי בעיראק. שר ההגנה, מייקל פאלון, הזהיר כי "המבצע הבריטי בעיראק יימשך שבועות ואפילו חודשים", אך קמרון הבהיר כי המבצע יהיה מצומצם בהיקפו, והדגיש כי לא ישלח כוחות קרקע להילחם ב"מדינה האיסלאמית".

מטוס טורנדו של חיל האוויר הבריטי. GettyImages
מטוס טורנדו של חיל האוויר הבריטי/GettyImages

ראש הממשלה הבריטי שהה בתקופה האחרונה בחופשה פרטית בפורטוגל. המחוקקים בלונדון לחצו עליו לשוב ללשכתו, ולכנס את הפרלמנט לישיבת פגרה מיוחדת, שבה יובהר תפקידה של בריטניה במבצע. קמרון קטע את חופשתו בסוף השבוע, ובמקביל, נשלח שר ההגנה פאלון לקפריסין, לשוחח עם טייסים בריטים בבסיס אקרוטירי לפני צאתם האפשרית לעיראק.

שר ההגנה פאלון אישר היום כי חיל האוויר הבריטי כבר חרג מהמשימה ההומניטרית, ואינו מסתפק רק בהצנחת מזון לכורדים. לדבריו, שישה מטוסי טורנדו ומטוס ריגול שיצאו לעיראק בשבוע שעבר כבר מבצעים גיחות בשמי המדינה, ועוקבים אחרי תנועותיהם של אנשי "המדינה האיסלאמית".

ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון במרכז להכנת חבילות סיוע הנשלחות לעיראק – 14 באוגוסט 2014. לשכת ראש ממשלת בריטניה, אתר רשמי
דיוויד קמרון במרכז להכנת משלוחי סיוע לכורדים בעיראק, בסוף השבוע האחרון/אתר רשמי, לשכת ראש ממשלת בריטניה

הדיון האם לשלוח כוחות צבא לעיראק אחרי המערכה המדממת הקודמת מעסיק את בריטניה זה כמה שבועות. בחודש יוני, קרא טוני בלייר למדינות המערב להתערב צבאית בעיראק, בטענה כי "המשבר הנוכחי משפיע על כולנו".

בלייר, שהיה ראש ממשלת בריטניה בזמן הפלישה לעיראק ב-2003, שהתבססה על ההנחה המוטעית שסדאם חוסיין מחזיק בנשק להשמדה המונית, אמר כי "אפשר להתווכח על החלטות קודמות, אבל ההחלטות הנוכחיות הן אלה שישפיעו. במשך שלוש שנים ראינו את סוריה שוקעת בתהום, והיא גוררת אותנו מטה ביחד איתה".

ראש העיר לונדון, בוריס ג'ונסון, אמר בתגובה כי מדובר ב"טענות מטורפות", ואמר שהפלישה לעיראק הייתה טעות טראגית ושטות שהושגה בגניבה". "הגעתי למסקנה שטוני בלייר התחרפן לגמרי", פסק ג'ונסון.

שליח הקוורטט טוני בלייר נפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א סיסי בארמונו – קהיר, 12 ביולי 2014. רויטרס
"התחרפן לגמרי". טוני בלייר בחודש שעבר בקהיר עם הנשיא סיסי/רויטרס

אתמול הושמדו מהאוויר עשרה כלי רכב צבאיים של "המדינה האיסלאמית", שבעה ג'יפים ושני נגמ"שים. גורמים בצבא עיראק הודיעו הבוקר כי סכר מוסול שוחרר מידיהם של המורדים הסונים. מטוסים אמריקנים ומל"טים תקפו יותר מ-20 יעדים באזור הסכר, כדי לסייע ללוחמים הכורדים להשתלט עליו. עם זאת, במהלך הבוקר דווח על חילופי אש באזור הסכר, בשעה שמהנדסים הגיעו למקום כדי לפנות מטעני נפץ שאנשי "המדינה האיסלאמית" הותירו בקרבתו. עיתונאים זרים הנמצאים בקרב הסכר דיווחו כי הכורדים עדיין לא השתלטו עליו לחלוטין.

סכר מוסול, הבנוי על נהר החידקל, נחשב למקום בעל חשיבות אסטרטגית גבוהה לשליטה צבאית, משום ששליטה על הסכר מהווה שליטה על החשמל והמים באזור. אם הוא היה נותר בידי הארגון הקיצוני, שכבש חלקים נרחבים מעיראק ומסוריה בחודשיים האחרונים, היה בידם לאיים בהצפת ערים רבות בעיראק ולהפסיק את אספקת המים והחשמל באזור, ואף לבירה בגדאד.

לוחמי המיליציה הכורדית "פשמרגה" השתלטו מחדש על סכר מוסול בצפון עיראק מידי פעילי "המדינה האיסלאמית" (דאעש). AP
לוחמים כורדים סמוך לסכר מוסול, אתמול/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully