וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: התקדמות במגעים על הסכם להפסקת אש

אל-מיאדין הלבנוני טען שראש המודיעין הפלסטיני הגיע לקהיר עם טיוטת הסכם שגובשה לאחר פגישת אבו מאזן ומשעל בקטאר, על בסיס יוזמת מזכ"ל האו"ם, שנחשפה לראשונה בוואלה! חדשות

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי

שידור חי מגבול הרצועה:

LIVE

(צילום: שי מכלוף)

ראש המודיעין הפלסטיני, מאג'ד פרג', הגיע הערב (שני) במפתיע לקהיר עם טיוטת הסכם חדשה להפסקת אש חדשה בין ישראל לבין חמאס – כך דיווחו גורמים פלסטינים לעיתון אל-מיאדין הלבנוני. על פי הדיווח, הטיוטה החדשה לסיום מבצע "צוק איתן" גובשה לאחר פגישה בקטאר בין ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. ההצעה גובשה על בסיס היוזמה של מזכ"ל האום, באן קי מון, שפרטיה נחשפו לראשונה בוואלה! חדשות. על פי הסיכום בין הניה ומשעל, ממשלת האחדות הפלסטינית תערוב להסרת המצור מעזה יחד עם ארצות הברית.

שבועיים למבצע "צוק איתן": עדכונים שוטפים

במקביל, בכירים במצרים דיווחו לסוכנות הידיעות רויטרס כי קהיר תהיה מוכנה לבצע שינויים ביוזמה שלה להפסקת אש, על מנת לרצות את חמאס, שסירב להצעה. בין היתר סוכם כי לאחר עצירת האש יידון האופן שבו ייפתח מעבר רפיח, יועברו משכורות לפקידי חמאס ויהיו הקלות במעבר סחורות בין ישראל לבין רצועת עזה. "למצרים לא אכפת להוסיף כמה תנאים לטובת חמאס, במידה שכל הצדדים המעורבים יאשרו זאת", טענו הגורמים.

"מבצע צוק איתן" - כותרות אחרונות
תחקיר החדירה: המחבלים לבשו מדי צה"ל ופתחו באש
צפו: הנאום המדהים של הפרשן המצרי שתומך בישראל
כך צה"ל מקים ברגע בית חולים שדה. צפו

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס נפגש עם ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל – דוחה, קטר, 5 במאי 2014. רויטרס
הטיוטה החדשה גובשה לאחר פגישת אבו מאזן ומשעל בקטאר/רויטרס

בתוך כך, אמר הערב ראש ממשלת חמאס לשעבר, איסמעיל הניה, בנאום שהעניק לרשת הטלוויזיה של חמאס כי "ההתנגדות לא תוותר על דרישותיה", וכי יש להסיר את המצור מעל עזה. הניה, שהתייחס למבצע "צוק איתן" ולפעילות הקרקעית ברצועת עזה, הוסיף כי "יש לשחרר את העצורים שנשבו על ידי הציונים. אלה הן דרישות צודקות, ואני קורא לכל העמים הערבים ומוסלמים שיעמדו לצד העם הפלסטיני ולצד עזה, ויתמכו בדרישות אלה".

מוקדם יותר מסרו מקורות פלסטיניים לוואלה! חדשות כי מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, בוחן את האפשרות להודיע מחר בקהיר בנוכחות אבו מאזן, ושר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, על הפסקת אש הומניטרית ארוכת טווח ברצועת עזה. באן מוביל בימים אלה, יחד עם כמה מדינות באיחוד האירופי, יוזמה חדשה-ישנה להפסקת אש בין ישראל לבין חמאס.

המזכ"ל תכנן תחילה להציג יוזמה שתהיה מבוססת על התכנית המצרית להפסקת אש, בנוסף לכך שיינתנו ערבויות מצריות לפתיחת מעבר רפיח בעתיד, עם נוכחות של כוחות מטעם הרשות הפלסטינית. זאת, לצד הקלות להן יזכו תושבי רצועת עזה בהכנסת סחורות מישראל והקמת מנגנון שיעביר את המשכורות לפקידי ממשלת חמאס באופן מוסדר, תוך הפרדה בין אלה שעבדו עבור המשרדים האזרחיים של חמאס לבין אלה שעובדים בכוחות הביטחון של הארגון ובזרוע הצבאית.

ראש ממשלת חמאס בעזה איסמעיל הנייה בעצרת הזדהות עם האסירים במחנה הפליטים ג'באליה, מאי 2014. AP
"ההתנגדות לא תוותר על דרישותיה". איסמעיל הניה/AP

למרות הכוונות הטובות, לא ברור אם תכניתו של באן תצא אל הפועל. זאת, משום שלעת עתה אין עדיין הסכמה מצרית בנוגע להעברת ערבויות לפתיחת מעבר רפיח. קהיר שבה ודורשת כי חמאס יפסיק קודם כל את האש ורק לאחר מכן יידונו שאר הפרטים. גם חמאס אינו נענה בחיוב בשלב זה ליוזמה. מכאן, שגם לא ברור אם אכן מחר יכריז מזכ"ל האו"ם על הפסקת האש ההומניטרית ארוכת הטווח. עם זאת, מזכ"ל האו"ם שכנע את אבו מאזן במהלך פגישתם אתמול להצטרף אליו לקריאה זו.

על מנת לקדם את היוזמה, צפוי באן להגיע מחר לישראל. קודם לכן, הוא יגיע היום לקהיר וייפגש עם נשיא מצרים, עבד אל-פתאח סיסי, במקביל להגעתו של שר החוץ של ארצות הברית לקהיר, ג'ון קרי.

אחר הצהריים התייחס נשיא ארצות הברית ברק אובמה לביקורו של שר החוץ ג'ון קרי במצרים. "הנחיתי אותו (את קרי) לפעול ליישום מידי של הפסק האלימות, בהתבסס על הפסקת האש של נובמבר 2012 (אחרי מבצע "עמוד ענן") בין ישראל וחמאס בעזה. העבודה לא תהיה פשוטה. כמובן, יש להט עצום בשני הצדדים, וגם סוגיות אסטרטגיות שמעורבות, אך הנחיתי אותו לעשות כל שביכולתו להביא להפסקה מידית של פעולות עוינות. אנחנו לא רוצים לראות עוד אזרחים נהרגים".

המשבר בסוריה: ועידת שלום תתקיים בינואר בז'נבה. רויטרס
יודיע מחר על יוזמת הפסקת האש? באן קי מון/רויטרס

עוד אמר אובמה: "כפי שאמרתי פעמים רבות, לישראל זכות להגן על עצמה מפני ירי רקטות ומתקפות באמצעות מנהרות טרור על ידי חמאס. כתוצאה מהמבצע הצבאי, ישראל כבר גרמה נזק משמעותי לתשתיות הטרור בעזה. הצהרתי גם שאנו מודאגים מהמספרים הגדל של ההרוגים הפלסטינים ומאובדן חיים בצד הישראלי. זו הסיבה שכעת אנו וקהילה הבינלאומית הם אלה שצריכים להתמקד בזה, כדי להביא להפסקת אש שתסיים את הלחימה, ותעצור את הרג האזרחים החפים מפשע – בעזה ובישראל.

אמש אמרה דוברת משרד החוץ בוושינגטון בתדרוך לכתבים כי "ארצות הברית ושותפותיה בעולם מודאגות מהאפשרות של הסלמה נוספת ומאובדן חיי חפים מפשע. אנחנו מאמינים כי יש להחיל הפסקת אש בהקדם האפשרי – כזו שתשחזר את הבנות נובמבר 2012".

סאקי הוסיפה כי קרי "פועל על מנת לקדם את היוזמה המצרית להשגת ההבנות האלה, והוא יגיע לאזור לשם כך". דובר חמאס ברצועה סאמי אבו זוהרי אמר היום כי הפעילות הבינלאומית נועדה "להציל את הכיבוש מתבוסה". לדבריו, "'ההתנגדות' לא תיענה ללחצים ותכפה את תנאיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully