וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן ניטרלה את מלאי האורניום המאפשר פיתוח פצצה

אי-פי

21.7.2014 / 12:45

סוכנות הגרעין של האו"ם הודיעה כי טהראן עמדה באחד התנאים החשובים ביותר של הסכם הביניים, ודיללה את המאגרים המסוכנים. עד חודש נובמבר ימשיך המו"מ בנושאי המפתח הנותרים

שר החוץ של איראן ג'וואד זריף עם נציגת האיחוד האירופי קתרין אשטון. וינה, אפריל 2014. AP
שר החוץ האיראני זריף ונציבת החוץ של האיחוד האירופי, אשטון, בשבוע שעבר/AP

האו"ם אומר כי איראן דיללה את כל מאגרי האורניום המועשר שהיו לה, והמירה אותו לרמה שאינה מסוכנת, ושאינה מתקרבת לרמה המאפשרת ייצור פצצת גרעינית. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) אישרה אתמול כי איראן עומדת בתנאי ההסכם שנחתם בחודש ינואר.

אמש (ראשון) פג תוקפו של הסכם הביניים שעליו חתמה איראן עם שש המעצמות בסוף השנה שעברה. בסוף השבוע הסכימו נציגי הצדדים להאריך את השיחות בארבעה חודשים עד לחתימת הסכם קבע.

במסגרת ההסכם, התחייבה איראן לעצור את העשרת האורניום לרמה של 20%, ולהפוך את האורניום שכבר העשירה, למוטות דלק גרעיני לשימוש אזרחי. המשא-ומתן בין איראן לשש המעצמות - ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה - יתחדש בחודש ספטמבר. המועד האחרון לחתימת הסכם הקבע נקבע ל-24 בנובמבר.

חדשות נוספות מהעולם:
מאות הפגינו בירדן: "חמאס, שגרו רקטות לזכר המתים"
דיווח בסודאן: ישראל תקפה מחסן נשק בחרטום
הבדלנים "גנבו" את הגופות מהמטוס שהתרסק באוקראינה

מנהיג איראן עלי חמינאי והנשיא חסן רוחאני בתפילה משותפת – טהראן, יולי 2014. לשכת המנהיג, אתר רשמי
המנהיג העליון של איראן חמינאי, בתפילה עם הנשיא רוחאני ובכירי הממשל, השבוע בטהראן./אתר רשמי, לשכת המנהיג

במסגרת הסכם הביניים, איראן התחייבה להגביל את תכנית הגרעין שלה בתמורה להקלה בעיצומים שהוטלו עליה. ארה"ב הודיעה בשבוע שעבר כי בכוונתה להפשיר 2.8 מיליארד דולרים שהוקפאו מחשבונות בנקים איראניים. וושינגטון מוכנה להעביר את הכסף לטהראן בשבועות הקרובים, בהמשך להתקדמות המו"מ בין הצדדים. עם זאת, המגבלות על מכירת נפט לא יוסרו בשלב זה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

קרי: אפילו 10,000 צנטריפוגות זה יותר מדי

בחודש נובמבר 2013, כשנחתם הסכם הביניים, איראן החזיקה בכ-210 ק"ג של אורניום מועשר לרמת 20%. כ-230 ק"ג או כ-250 ק"ג של אורניום מועשר לרמה זו, אמורים להספיק לייצור חומר בקיע עבור פצצה אחת, אם יעברו העשרה נוספת לרמה של 93%.

הצדדים חלוקים בכמה נקודות מהותיות, בהן הגבלת יכולתה של איראן להקים כור פלוטוניום והשאלה כמה סרכזות (צנטריפוגות) איראן תוכל לשמור. טהראן דורשת לשמור כ-18 אלף סרכזות. שר החוץ ג'ון קרי אמר כי "ברור כשמש שאפילו 10,000 הן יותר מדי", ומקורות בוושינגטון אמרו כי לא צפוי שארה"ב תתיר לטהרן לשמור יותר מ-2,000.

כ-300 חברי קונגרס חתמו לאחרונה על מכתב שהוגש לנשיא אובמה, ובו דרשו להטיל על איראן מגבלות נוספות במסגרת הסכם הקבל, כולל לגבי תכנית הטילים שלה ותמיכתה בארגוני טרור. עם זאת, בממשל מבהירים כי נושאים אלה אינם קשורים למשא-ומתן הגרעיני, וכי הם ידונו במסגרת אחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully