וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקדמים לעבר בגדד: לוחמי ג'יהאד השתלטו על תיכרית

הארגון "המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה" השתלט על חלקים נרחבים בצפון עיראק, ונמצא במרחק 150 קילומטרים מהבירה. ראש הממשלה קרא לאזרחים להתאחד ולהצטרף לכוחות הביטחון

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(ארה"ב: "על ההנהגה בעיראק לקחת אחריות")

לוחמי ארגון "המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה" המזוהה עם אל-קאעדה השתלטו היום (רביעי) על העיר תיכרית, מקום הולדתו של סדאם חוסיין, כ-150 קילומטרים מהבירה בגדד. בנוסף, כך לפי דיווח ברשת "סקיי ניוז" בערבית מפי עדי ראייה, חטפו אנשי הארגון את אחמד אל-ג'בורי מושל מחוז סלאח א-דין, בה נמצאת תיכרית.

הלוחמים השתלטו על כמה ערים בצפון המדינה במהלך היום, בהם מוסול, השנייה בגודלה בעיראק, שם השתלט ארגון הג'יהאד על הקונסוליה הבריטית ולקח 48 בני ערובה, בהם הקונסול הראשי.


עוד כותרות מהעולם בוואלה! חדשות:
מפלה מביכה לאחד הרפובליקנים החזקים בארה"ב
ניגריה: "'בוקו חראם' חטף כ-40 צעירות נוספות"
חצי מיליון נמלטו ממוסול: "אין מי שיעזור לנו"

עימותים בין כוחות הביטחון וארגון המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה במוסול, עיראק. רויטרס
העימותים במוסול, אתמול/רויטרס

ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאלכי, קרא היום לאזרחי המדינה להתאחד ולהצטרף לכוחות הביטחון בלחימה נגד ארגוני הג'יהאד בצפון המדינה. "יש להעניש את אלה שלא מתחמשים או שנטשו את תפקידם בנסיבות קריטית אלה", אמר אל-מאלכי במסיבת עיתונאים שכינס, על רקע השתלטות "המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה" על העיר מוסול, ועל חלקים נוספים בצפון המדינה.

אל-מאלכי הבטיח לצייד מחדש את יחידות הצבא שהותקפו במחוז נינווה, ואף הודיע: "נקים צבא מתנדבים בעלי רצון עז" להילחם בארגוני הג'יהאד.

אזור העיר תיכרית, עיראק:

בתוך כך, לפי הדיווח ברשת "אל-ערביה", ראש העיר באיג'י בצפון המדינה הכריז כי כוחות הביטחון העיראקיים בשיתוף עם לוחמים מהשבטים המקומיים השתלטו מחדש על העיר. מוקדם יותר היום, לוחמי ארגון הג'יהאד "המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה" השתלטו על העיר ועל שדה הנפט שסמוך אליה, הגדול ביותר במדינה.

לפי הדיווח, לוחמי הג'יהאד הצליחו להשתלט על שדה הנפט לאחר ש-250 המאבטחים במקום הסכימו להתפנות לאחר שהובטח להם כי יפונו לעיר אחרת. עם זאת, הלחימה באזור נמשכת, עם השתלטות החמושים על העיר מוסול והימלטות כחצי מיליון אזרחים מהאזור.

פעילי המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה, ארכיון. AP
פעילי "המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה"/AP

גורמים ביטחוניים בעיראק דיווחו כי 15 אנשי ביטחון הוצאו להורג על ידי לוחמי הג'יהאד בעיר קירקוק, לאחר שהשתלטו על שדה הנפט הסמוך לעיר. עובדת עיריית מוסול, אום כראם, סיפרה לרשת BBC: "המצב כאוטי ואין אף אחד שיעזור לנו. אנחנו מפחדים".

שר החוץ של עיראק, הושיאר זבארי, אמר כי נפילת מוסול בידי "המדינה האיסלאמית", המזוהה עם אל-קאעדה, חייבת להביא את מנהיגי המדינה לפעול יחד, וכי היא מציבה "איום חמור וקטלני" על עיראק. זבארי אמר את הדברים בוועידת שרי החוץ של הליגה הערבית והאיחוד האירופי באתונה, והוסיף כי בגדד תשתף פעולה "באופן צמוד" עם כוחות פשמרגה הכורדים.

מאות אלפי הפליטים ממוסול ומסביבותיה נמלטו בעיקר למחוז הכורדי האוטונומי בצפון המדינה, בסיוע כוחות הביטחון הכורדיים. מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, הדגיש אתמול כי הוא "מודאג באופן חמור" מהידרדרות המצב בעיראק. דובר האו"ם, סטפן דוז'ריק, מסר: "המזכ"ל קורא לכל המנהיגים הפוליטיים להפגין אחדות לאומית נגד האיומים".

(עדכון ראשון: 16:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully