וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה וירדן לצד מצרים, ונצואלה מחזירה השגריר

העולם לא נותר אדיש להרג מאות המפגינים במדינה המסוכסכת. בעוד שהשכנות במזרח התיכון גיבו את צעדי הרשויות, ונצואלה תקפה את מצרים וארה"ב. בריטניה וצרפת גינו את האלימות

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(תומכי "האחים המוסלמים" ממשיכים במאבקם, אתמול במצרים)

העולם מגיב על מותם של כ-700 בני אדם במצרים מאז יום רביעי – והעמדות חצויות: שר החוץ הירדני נאסר ג'ודה אמר אמש (שישי) כי ירדן, תחת הנהגתו של המלך עבדאללה השני, עומדת לצד מצרים בניסיונותיה לאכוף את החוק ולהחזיר את היציבות ואת הביטחון לעם המצרי, תוך מאבק במעשי הטרור. בדברים שמסר לסוכנות הידיעות הירדנית פטרה הוסיף ג'ודה כי ארצו תומכת במצרים בהתנגדותה להתערבות בינלאומית בענייניה.

שר החוץ של ירדן אף בירך את מלך סעודיה עבדאללה, שהשמיע אמש באופן חריג עמדה דומה. המלך הסעודי לעולם הערבי לעמוד יחד נגד "הניסיונות לערער את יציבותה של מצרים", ובכך הביע תמיכה בממשלת המעבר ובמשטר הצבאי הזמני. בנאום טלוויזיוני שנשא אמר מלך סעודיה כי ההנהגה והאזרחים בארצו "עומדים לצדם של המצרים ונגד הטרוריסטים". גיבוי לפעולותיה של מצרים נשמע גם מצד הנוצרים הקופטים במדינה, שסבלו בימים האחרונים מהתנכלויות ומשריפת כנסיות ברחבי מצרים במסגרת האירועים האלימים. גם הפלסטינים הביעו תמיכה בהשבת השקט והיציבות למדינה הערבית, וכך גם איחוד האמירויות הערביות.

הפיכה במצרים - כותרות אחרונות:
יום מדמם במצרים: עשרות נהרגו, אלפים נצורים במסגד בקהיר
כאוס במצרים: מסוקי קרב, טנקים ועשרות הרוגים
פרשנות / יום רביעי השחור במצרים: זעזוע לשלטון שעודו בחיתוליו

אזרחים מצרים מסייעים לאחד הפצועים שנפגעו במהלך ההפגנה של תומכי מורסי בכיכר רעמסס. AP
פינוי של אחד הפצועים בקהיר, אתמול/AP

מנגד, באירופה דווקא גינו את הממשלה המצרית. נשיא צרפת פרנסואה הולנד וראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון קיימו שיחה טלפונית בנושא, שבה הסכימו כי שפיכות הדמים והרג מאות המפגינים אינם מקובלים. הנשיא הצרפתי הדגיש בשיחה כי יש צורך לשגר "מסר חריף מאירופה" עקב הנעשה במצרים. "יש לשים סוף לאלימות ולדיכוי, לכבד את זכויות האדם ולחדש את הדיאלוג באופן מיידי", נמסר מארמון האליזה בפריז לאחר השיחה בין שני האישים. בתוך כך, בריטניה שבה אתמול והזהירה את אזרחיה מפני הגעה למצרים, ובפרט לחצי האי סיני, עקב גורמי הטרור הפועלים שם ביתר שאת לאחרונה.

שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון אמרה אתמול כי פנתה לממשלות האיחוד וביקשה מהן לדון ב"אמצעים הראויים" שעל מדינות הארגון לנקוט בתגובה לאלימות במצרים. "אני נמצאת בקשר קבוע עם שרי החוץ של מדינות האיחוד האירופי וביקשתי מנציגי המדינות לדון בצעדים הראויים שעל האיחוד לנקוט בתגובה למצב במצרים". היא הוסיפה כי האחריות לטרגדיה במצרים "מונחת על כתפיה של ממשלת המעבר".

ונצואלה הייתה כנראה המדינה שהשמיעה את הטון התקיף ביותר כלפי מצרים. הנשיא ניקולס מדורו הודיע כי ארצו החליטה להחזיר את השגריר המוצב במצרים. "ראינו שפיכות דמים במצרים", אמר מדורו. "הזהרנו כי ההפיכה נגד מוחמד מורסי מנוגדת לחוקה. מורסי נחטף והאחראי לכך הוא השלטון". הוא ניצל את ההזדמנות כדי להשתלח בארצות הברית והוסיף: "לארה"ב אין ידידים, יש לה אינטרסים, והאינטרס שלה הוא לשלוט בעולם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בניין עולה באש בקהיר, הלילה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ארגון אמנסטי הבינלאומי קרא לקהילייה הבינלאומית לערוך "חקירה מקיפה" שתבחן את פעולותיה של ממשלת מצרים השבוע. בארגון אמרו כי לפי דיווחים של עדי ראייה, כוחות הביטחון השתמשו בכוח מוגזם נגד המפגינים ולא אפשרו את פינוים של הפצועים. "בהתבסס על עדויות וראיות ראשוניות שאספנו, אין ספק כי כוחות הביטחון פעלו תוך פגיעה בחיי אדם", אמר מנהל אגף המזרח התיכון וצפון אפריקה בארגון, פיליפ לותר.

ארגון טליבאן ביקש גם הוא להגיב לנעשה במצרים, וגינה את צעדי הממשלה. כמו כן, בארגון הטרור העולמי קראו להחזרתו לכס הנשיאות של מוחמד מורסי. אנשיו כינו את פעולותיהם של כוחות הביטחון נגד המפגינים "מתקפה הבלתי אנושית ולא-מוצדקת על מפגינים שקטים, ובכללם נשים, ילדים וזקנים". טליבאן הפציר באו"ם ובמנהיגי דת להתערב ב"שפיכת דמם של חפים מפשע" במצרים.

אחר הצהריים צפוי ארמון הנשיאות במצרים לכנס אחר הצהריים מסיבת עיתונאים שבה יסביר השלטון לעולם את עמדתו באשר למצב שבו נתונה המדינה. מאז אתמול נהרגו לפחות 60 בני אדם בעימותים האלימים בין כוחות הביטחון לבין מפגינים התומכים בהחזרת השלטון לידי הנשיא המודח מוחמד מורסי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully