וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקיפה בסיני: החדשות מעודדות, האיומים מדאיגים

10.8.2013 / 0:01

איש לא קיבל אחריות לתקיפה שבה נהרגו לכאורה 5 פעילי ג'יהאד בסיני. אולם בין אם מדובר בפעולה של חיל האוויר או של צבא מצרים, ברור כי המאבק בטרור נמשך על אף ההפיכה

דובר צבא מצרים הכחיש אמש (שישי) את הדיווחים על תקיפה ישראלית על אדמת סיני. לטענתו, בניגוד לדיווחים הקודמים, גם לא נעשה שום תיאום בין הצדדים בכל הנוגע ל"פיצוצים באזור רפיח". אולם נסיבות התקיפה שהייתה אתמול בשעות הערב המוקדמות באזור רפיח המצרית, שבמהלכה נהרגו על פי דיווחים בסוכנויות הידיעות חמישה פעילי טרור איסלאמי קיצוני, עדיין אינן ברורות, בעיקר בכל הנוגע לזהותו של מבצע התקיפה.

מל"ט מדגם הרון של התעשייה האווירית. GettyImages
מל"ט ישראלי/GettyImages

הדיווחים הראשונים שפורסמו בסוכנות הידיעות "מען" הפלסטינית ולאחר מכן בסוכנות אי. פי ציטטו גורמי ביטחון מצריים באל-עריש, שטענו כי מטוס ישראלי ללא טייס שיגר טילים לעבר מקום שבו אוחסנו רקטות ארוכות טווח, סמוך למעבר כרם שלום, באזור משולש הגבולות בין ישראל, מצרים ורצועת עזה. על פי אותם דיווחים, חמשת ההרוגים והפצועים במקום השתייכו לאחת מאותן קבוצות ג'יהאדיסטיות הפועלות בחצי האי סיני ומנסות לפגוע במקביל בצבא המצרי ובמטרות ישראליות.

בצד הישראלי נמנעו מלהתייחס לאירוע. בכירים ישראלים שנשאלו אודות התקיפה סירבו בכל תוקף לאשר או להכחיש כי צה"ל היה מעורב בהפצצה, ורק הסתפקו באמירות כלליות בדבר הפעילות המצרית הנמשכת בסיני נגד ארגוני הטרור המזוהים עם אל-קאעדה.

שריוניות של צבא מצרים בדרך לעיר אל-עריש, סיני. מאי 2013. רויטרס
צבא מצרים ליד אל-עריש בצפון סיני/רויטרס

אם אכן בוצעה תקיפה ישראלית על אדמת מצרים, הרי שזו הפעם הראשונה מאז נחתם הסכם השלום בין המדינות שצה"ל פועל שם, לפחות באופן גלוי. אולם בשעות שלאחר התקיפה ניכר מאמץ מצרי להרגיע את הרוחות. מקורות מצריים מסרו לאי. פי כי ההפצצה בוצעה בתיאום בין קהיר ותל אביב. יתרה מכך, גורם מצרי בכיר ששוחח עם וואלה! חדשות טען כי לא ישראל היא שפגעה בחוליה של אנשי הג'יהאד העולמי, אלא מסוקי קרב של צבא מצרים, כחלק מניסיון לסכל כוונה לשגר טילים לעבר ישראל. לדבריו, האירוע הערב קשור להתרעה שהייתה אתמול, שהביאה לסגירת שדה התעופה באילת. הגורם הסביר כי צבא מצרים נטרל באמצעות התקיפה את החוליה שביקשה לירות על ישראל. אולם, כאמור, קצת לפני השעה עשר בלילה פורסמה הכחשה רשמית של צבא מצרים בדבר הפצצה ישראלית בסיני.

תמו ימי "החבר" מובארק

את המסר המרגיע מהכיוון המצרי ניתן לייחס גם לרצון להרגיע את הרוחות בקהיר. בזמן שהחלו לדלוף הדיווחים בדבר תקיפה ישראלית לכאורה, הפגינו עשרות אלפי בני אדם, תומכי האחים המוסלמים, נגד המשטר החדש במצרים והמעורבות של הצבא בפוליטיקה. ניתן לנחש שהידיעות בדבר פגיעה ישראלית בריבונותה של מצרים אינן מועילות לצבא. ניכר גם שבצד הישראלי מבקשים בימים האחרונים להנמיך פרופיל בכל הקשור לתיאום הביטחוני בין שתי המדינות.

נשיא סוריה בשאר אסד צופה בתרגיל צבאי. SANA, AP
האלטרנטיבה גרועה יותר. נשיא סוריה בשאר אסד/AP, SANA

כך או כך, בחינה של האירועים בסיני ובגזרות אחרות מובילה לכמה מסקנות, חלקן חיוביות עבור ישראל – אחרות מדאיגות במיוחד. ישראל מוצאת עצמה מתמודדת כיום עם איום גובר של ארגונים המאמצים את האידיאולוגיה של אל-קאעדה, בגבול הדרומי, ובגבול הצפוני – בסוריה. מספרם של פעילי הג'יהאד העולמי בסוריה הולך ועולה וכך גם כוחם ביחס לקבוצות אופוזיציה אחרות במדינה. המציאות הנרקמת מבחינת ישראל בצפון היא שהאלטרנטיבה המסתמנת לנשיא בשאר אסד בסוריה נראית לעת עתה גרועה אפילו יותר מהנשיא ובעלי בריתו.

החדשות החיוביות יחסית מגיעות מכיוון סיני. שם אמנם ניכר מאמץ של פעילי הג'יהאד העולמי לבצע פיגועים נגד ישראל, אך הפעילים הללו הפכו בשבועות האחרונים ליעד לחיסול מצד צבא מצרים. לטענת קהיר, הצליח הצבא לחסל עד כה 60 פעילי ג'יהאד עולמי, מתוך כמה מאות הפועלים בסיני. במבצע של צבא מצרים בסיני משתתפים 11 גדודי חי"ר וכן כוחות מיוחדים , גדוד טנקים, חיל האוויר והמודיעין מצרי. בשונה מהימים של "החבר" חוסני מובארק, המאמץ הממשי הזה לא נפסק למרות הבעיות הקשות שעמן הצבא המצרי מתמודד מבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully