וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולטימטום למורסי: התפטר מיד - או שנשבית את מצרים

1.7.2013 / 7:42

תנועת "תמרוד" המנהיגה את המאבק נגד השלטון מאיימת להשבית את המשק אם הנשיא לא יפרוש מתפקידו תוך 24 שעות. על פי דיווחים מהמדינה, נהרגו אמש שבעה בני אדם בהפגנות הענק

צילום: רויטרס, סרטונים שהועלו לרשת, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

(שידור חי מכיכר תחריר)

המחאה במצרים מחריפה: ראשי תנועת "א-תמרוד" (המרד) – מתנגדי משטר הנשיא מוחמד מורסי נתנו הבוקר (שני) אולטימטום לנשיא המצרי להתפטר מתפקידו עד מחר, ואם לא יעשה כן יפתחו בשביתה כללית ברחבי מצרים. החל מיום שלישי בשעה 17:00, קוראים אנשי התנועה לכל פקידי הממשלה, חיילי הצבא, השוטרים ושאר האזרחים במצרים, להפסיק את עבודתם אם מורסי לא יודיע על התפטרותו. כמו כן, אמרה האופוזיציה כי בהפגנות הבאות יופנו התהלוכות לעבר ארמון אל-כובה, שם שהה מורסי בימים האחרונים נוכח חשש שהמפגינים יפרצו לארמון אל-איתיחאדייה – מקום מושבו הקבוע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מפגינים מציתים אש במהלך הפגנת המחאה נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי בקהיר. רויטרס
לך הביתה תוך 24 שעות. מפגינים נגד מורסי, אמש בקהיר/רויטרס

אמש היו עשרות הפגנות נגד המשטר בכמה ערים מצריות, בגל ההפגנות הגדול ביותר במדינה מאז ההפיכה בפברואר 2011, בה הודח הנשיא לשעבר חוסני מובארק. בבירה קהיר, מאות אלפי מפגינים הציפו את כיכר תחריר שבמרכז העיר. הם נופפו בדגלי המדינה וקראו להדיח את הנשיא. הפגנה גדולה נוספת בבירה, של רבבות מפגינים, נערכה מול ארמון הנשיאות. עוד מיליונים התקהלו באלכסנדריה, בסואץ ובערים נוספות ברחבי המדינה. מקור בצבא מצרים מסר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי מדובר ב"הפגנה הגדולה בתולדות מצרים".

מוקדי ההפגנות אמש

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
מפגינים נגד מוחמד מורסי. כיכר תחריר, קהיר. 1 ביולי 2013. AP
"ההפגנה הגדולה ביותר במצרים". קהיר, לפנות בוקר/AP

לאחר כמה שעות של הפגנות שקטות אחר-הצהריים, עלה אתמול בשעות הערב מפלס האלימות. באזור אל-מקטם בקהיר, יידו מפגינים אבנים לעבר משרדי האחים המסלמים, ואף דווח על ירי לעבר הבניין, אך לא נמסר על נפגעים.

מניין ההרוגים בהפגנות עלה ל-15

במקביל, דווח על לפחות שבעה הרוגים מאש שנורתה לעבר מתנגדי מורסי, ככל הנראה על ידי מפגינים מקרב תומכיו. בכך עלה מניין ההרוגים במהומות מאז סוף השבוע ל-11, ול-15 בסך הכל מאז החלו ההפגנות ביום רביעי שעבר. כמו כן דווח על תקרית ירי נוספת סמוך למשרדי האחים המוסלמים בעיר הדרומית אסיוט, לאחר שמפגינים ניסו לפרוץ אליהם, ועל כמה אירועים אלימים נוספים. בשעת לילה דיווח משרד הבריאות המצרים כי במהלך היום נמנו ברחבי המדינה 228 פצועים. עם זאת, נראה כי ברוב חלקי המדינה נשמר באופן יחסי הסדר בהפגנות, ולא נרשמו עימותים או אירועים אלימים בהיקף נרחב.

אתמול, דחה מורסי את דרישות המפגינים להתפטר ולקיים בחירות מוקדמות. "לא תהיה הפיכה שנייה", הדגיש בראיון לעיתון הבריטי "גרדיאן". הוא אמר כי "מותר להפגין, ואנשים רשאים להביע את דעתם, אבל לא נסבול כל הפרה של הסדר החוקתי". מורסי, שעזב את ארמונו, הזהיר כי התפטרותו תערער את הלגיטימיות של ממשיכיו בתפקיד - ותהיה מתכון לאסון. מורסי גם הביע ביטחון בכך שהצבא לא ייאלץ לתפוס את השלטון, ואמר כי התקשורת הפרטית במצרים מנפחת את היקף ההפגנות. "זה כאילו שהמדינה כולה חיה באלימות", טען. לדבריו, האלימות בהפגנות היא פרי הסתה של בריונים שנשכרו על ידי "שאריות של השלטון הקודם".

מפגינים נגד מוחמד מורסי. כיכר תחריר, קהיר. 1 ביולי 2013. AP
נעל מונחת על תמונתו של מורסי בקהיר, לפנות בוקר/AP
מפגינים נגד מוחמד מורסי. כיכר תחריר, קהיר. 1 ביולי 2013. AP
הצתה במשרדי האחים המוסלמים בקהיר, לפנות בוקר קהיר/AP
מפגינים נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי בכיכר תחריר בקהיר, יוני 2013. רויטרס
מורסי OUT! קהיר, אתמול/רויטרס
מפגינים נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי בכיכר תחריר בקהיר, יוני 2013. רויטרס
תשעה נהרגו בהפגנות. קהיר, אמש/רויטרס
הפגנות נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי. כיכר תחריר, קהיר, 30 ביוני 2013. רויטרס
הפגנות נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי. כיכר תחריר, קהיר, 30 ביוני 2013/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully