וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ההפגנה הגדולה בתולדות מצרים": 5 הרוגים ומאות פצועים

1.7.2013 / 5:31

מחאת ענק נגד הנשיא מורסי, מיליונים יצאו לרחובות בקהיר ובערים נוספות; לפחות חמישה נהרגו מאש על מפגינים מדרום לקהיר, כ-200 נפצעו; ירי על מטה האחים המוסלמים בקהיר

צילום: רויטרס, סרטונים שהועלו לרשת, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

"הפגנת המיליון" הבטיחה - וקיימה: מיליוני מצרים מילאו בשעות הערב אמש (ראשון) את כיכרות הערים ברחבי מצרים, בגל ההפגנות הגדול ביותר מאז המהפכה במדינה. בבירה קהיר, מאות אלפי מפגינים מציפים את כיכר תחריר שבמרכז העיר, מנופפים בדגלי המדינה וקוראים להדיח את הנשיא מוחמד מורסי. הפגנה גדולה נוספת, של רבבות מפגינים, נערכת במיקום אסטרטגי בבירה המצרית: מול ארמון איתיחאדייה, ארמון הנשיאות של מורסי. עוד מיליונים נוספים התקהלו באלכסנדריה, בסואץ ובערים נוספות ברחבי המדינה. מקור בצבא מצרים מסר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי מדובר ב"הפגנה הגדולה בתולדות מצרים". סוכנות הידיעות AP דיווחה כי מארגני ההפגנות החלו להיערך לקראת הצעד הבא במחאתם נגד הנשיא, וקראו לפתוח החל מהבוקר בשביתה כללית במדינה.

לאחר כמה שעות של הפגנות שקטות אחר-הצהריים, עלה אתמול בשעות הערב מפלס האלימות. באזור אל-מקטם בקהיר, יידו מפגינים אבנים על משרדי האחים המסלמים, ואף דווח על ירי לעבר המשרדים - אם כי לא נמסר על נפגעים במקום. במקביל, דווח על לפחות חמישה הרוגים מאש שנורתה על המפגינים מתנגדי מורסי, ככל הנראה על ידי מפגינים מקרב תומכיו, אחד מהם בבני סוויף ושלושה אחרים באסיוט. בכך עלה מניין ההרוגים במהומות מאז סוף השבוע לתשעה, ול-13 בסך הכל מאז החלו ההפגנות ביום רביעי. כמו כן דווח על תקרית ירי נוספת סמוך למשרדי האחים המוסלמים בעיר הדרומית אסיוט, לאחר שמפגינים ניסו לפרוץ אליהם, ועל כמה אירועים אלימים נוספים. בשעת לילה דיווח משרד הבריאות המצרים כי במהלך היום נמנו ברחבי המדינה 228 פצועים. עם זאת, נראה כי ברוב חלקי המדינה נשמר באופן יחסי הסדר בהפגנות, ולא נרשמו עימותים או אירועים אלימים בהיקף נרחב.

במקביל, נערכה גם הפגנת ענק של תומכיו של הנשיא המצרי ואנשי תנועת האחים המוסלמים, שמאות אלפים מהם התאספו סמוך למסגד ראבעיה אל-עאדוויה, כמה קילומטרים מכיכר תחריר - אולם מדובר בהפגנה קטנה יותר באופן יחסי לאלו של מתנגדי המשטר. בין המפגינים במקום היו גם כאלו החמושים במקלות.

מפגינים נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי בכיכר תחריר בקהיר, יוני 2013. רויטרס
מפגינים וזיקוקים, הלילה בכיכר תחריר/רויטרס
מפגינים נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי בקהיר, יוני 2013. רויטרס
הפגנת הענק נגד הנשיא מורסי, אמש בקהיר/רויטרס
הפגנות נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי. כיכר תחריר, קהיר, 30 ביוני 2013. AP
מפגינים בכיכר תחריר צופים במסוק אפאצ'י של הצבא, בצהריים/AP

מעל הכיכר המפורסמת במרכז קהיר חגו אחר-הצהריים מסוקי אפאצ'י חמושים של צבא מצרים. הצבא הזהיר כי הוא מוכן להתערב בנעשה ולעצור את ההפגנות אם אלה ייצאו משליטה. שר ההגנה, עבד אל-פתאח א-סיסי, אמר בשבוע שעבר כי במקרה הצבא "ימנע ממצרים להידרדר למנהרה אפלה של אי-סדר אזרחי ומעשי הרג".

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, דרש מהצדדים במצרים להימנע ממעשי אלימות, והפציר במשטרה ובצבא לשמור על איפוק בפיזור המפגינים. אובמה, המבקר באפריקה, אמר כי על מורסי והאופוזיציה "להיכנס לדיאלוג בונה שיעסוק בבניית המדינה".

מוקדי ההפגנות ברחבי מצרים:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
הפגנות נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי. כיכר תחריר, קהיר, 30 ביוני 2013. רויטרס
רבבות המתקהלים מקווים שמספר המפגינים יגיע למיליון. כיכר תחריר, בצהריים/רויטרס

יריביו של מורסי, שהתאגדו תחת תנועת הגג "א-תמרוד", טוענים שהוא נכשל בשיקום הכלכלה במדינה. מוקדם יותר הבוקר, דחה מורסי את דרישות המפגינים להתפטר ולקיים בחירות מוקדמות. "לא תהיה הפיכה שנייה", הדגיש בראיון לעיתון הבריטי "גרדיאן". הוא אמר כי "מותר להפגין, ואנשים רשאים להביע את דעתם, אבל לא נסבול כל הפרה של הסדר החוקתי". מורסי, שעזב את ארמונו, הזהיר כי התפטרותו תערער את הלגיטימיות של ממשיכיו בתפקיד - ותהיה מתכון לאסון.

מורסי גם הביע ביטחון בכך שהצבא לא ייאלץ לתפוס את השלטון, ואמר כי התקשורת הפרטית במצרים מנפחת את היקף ההפגנות. "זה כאילו שהמדינה כולה חיה באלימות", טען. לדבריו, האלימות בהפגנות היא פרי הסתה של בריונים שנשכרו על ידי "שאריות של השלטון הקודם".

הפגנות נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי. כיכר תחריר, קהיר, 30 ביוני 2013. AP
מפגינה עם כרזה של תנועת המחאה "א-תמרוד" ועם נעל על דיוקנו של מורסי/AP

בסוף השבוע נהרגו ארבעה אנשים בהפגנות הסוערות במצרים, אחד מהם אזרח אמריקני, אנדרו פוצ'ר. בתגובה הזהירה וושינגטון את אזרחיה שלא לבוא למצרים, ובריטניה וצרפת קראו לאזרחיהן להימנע מלהגיע למוקדי ההפגנות. סוכנות הידיעות המצרית דיווחה כי 60 אלף נוסעים עזבו את המדינה ב-48 השעות האחרונות. גם כמה מאנשי הסגל של השגרירות האמריקנית התפנו מקהיר.

מאות רבות של מפגינים עשו את ליל אמש בכיכר, שהפכה לפני שנתיים וחצי למוקד המחאה נגד הנשיא חוסני מובארק. ההפיכה במצרים, שסימלה את שיאו של "האביב הערבי", הובילה להתפטרותו של מובארק, וסללה את דרכו של מורסי לשלטון.

תומכיו של נשיא מצרים, מוחמד מורסי, מפגינים ברובע נסר במזרח קהיר. 30 ביוני 2013. רויטרס
תומכיו של מורסי מנופפים במקלות ובקוראן ברובע נסר שבמזרח קהיר, הבוקר/רויטרס

אחד המפגינים, אחמד שאוקי, אמר כי העם המצרי בחר במורסי כדי לספק ביטחון, מזון, חשמל, גז ובנזין. "אחרי שנה בשלטון, ובשנים שאחרי המהפכה, הוא לא סיפק שום דבר. אז אנחנו חייבים להפיל את האחים המוסלמים. את האחים כולם, לא רק את מורסי".

מפגין נוסף, מוחמד א-סאי, סיפר: "אנחנו כאן היום כדי לומר לאמריקה ולאירופה שהאדם שבחרתם יסולק. באנו לכאן כדי להיפטר ממוחמד מורסי". המפגינה עאליה חאלד הזהירה: "אנחנו כרגע בנקודה שבה זה אנחנו או הם. אם האנשים יוותרו בקלות היום, כולנו נלך הביתה כאילו כלום לא קרה. אסור לנו לתת למדינה לחמוק מידינו".

בישראל חוששים מהידרדרות ביטחונית בגבול

במערכת הביטחון בישראל מנהלים דו-שיח שוטף עם המשטר המצרי באמצעות גורמים במוסד, אגף התכנון בצה"ל ומשרד הביטחון, אך למרות זאת נשמרת דריכות גבוהה משינויים באזור. גורם ביטחוני בכיר שניתח את המצב במצרים, אמר לאחרונה: "נראה במצרים חוסר יציבות כרוני לתקופה ארוכה. אני לא מעריך שהאחים המוסלמים ישרדו כמשטר לתקופה ארוכה".

לדבריו, המצב במצרים מקרין גם על רצועת עזה ועל סיני ומביא לחוסר יציבות באזור. קצין מצרי ואזרח פלסטיני נרצחו אתמול סמוך לאל-עריש. מרבית המנהרות מתחת לציר פילדלפי, שעוסקות בהברחת מזון ודלקים נסגרו, ומנהלת המנהרות שפועלת שבכביש סלאח א-דין המוביל מעזה למצרים מקרטעת. במערכת הביטחון בישראל מעריכים כי אם לא תגיע תרומה ברגע האחרון לא תהיה לממשלת חמאס אפשרות לשלם משכורות לעובדים לקראת חג הרמדאן.

בהכנת הידיעה השתתף אמיר בוחבוט

תומכיו של נשיא מצרים מוחמד מורסי, בדרך לארמון הנשיאות. רובע נסר, מזרח קהיר, 30 ביוני 2013. AP
תומכי מורסי נושאים מקלות בדרכם לארמון הנשיאות, בצהריים/AP
תומכיו של נשיא מצרים מוחמד מורסי, בדרך לארמון הנשיאות. רובע נסר, מזרח קהיר, 30 ביוני 2013. AP
תומכיו של נשיא מצרים מוחמד מורסי, בדרך לארמון הנשיאות. רובע נסר, מזרח קהיר, 30 ביוני 2013/AP
תומכיו של נשיא מצרים מוחמד מורסי, בדרך לארמון הנשיאות. רובע נסר, מזרח קהיר, 30 ביוני 2013. AP
תומכיו של נשיא מצרים מוחמד מורסי, בדרך לארמון הנשיאות. רובע נסר, מזרח קהיר, 30 ביוני 2013/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully