וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסד: "המערב התרגל לתת לנו הוראות. אנו דוחים אותן"

ניר יהב

6.1.2013 / 12:04

בנאום תקיף ובלתי מתפשר דחה הנשיא הסורי התערבות בינלאומית והציג את פתרונו לעימות "בין המולדת לאויביה": הפסקת מימון המורדים במקביל לגיבוש הפסקת אש

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

נשיא סוריה, בשאר אסד, נאם היום (ראשון) לראשונה מאז חודש יוני השנה, בבית האופרה בדמשק. בנאומו הציג אסד את פתרונו למשבר, שכולל בשלב ראשון התחייבות של המדינות להפסיק לממן את החמושים בסוריה, במקביל לגיבוש הפסקת אש. לאחר מכן הציע לקדם דיאלוג עם כל הפלגים והעדות בסוריה "שמטרתו למצוא פתרון למשבר", וכן לחוקק חוק חדש בנושא המפלגות בסוריה ובנושא הבחירות, להעמיד את האמנה הלאומית בפני משאל עם ולהקים ממשלת אחדות.

עוד הבטיח הנשיא הסורי להעניק חנינה לכל הסורים שנעצרו במסגרת הלחימה והוסיף כי מדובר בינתיים בכותרות בלבד "שיש לפרוט אותן לפרטים". הממשלה הסורית, לדבריו, אחראית לעקוב אחר הנושא ובימים הקרובים היא תפרסם תכנית נרחבת ומפורטת. לדבריו, הפתרון הזה מוצע "לכל מי שמעוניין בפתרון פוליטי" ולא בשימוש "בדרכי טרור": "אני מבטיח לכולם שאמשיך להיאבק בטרור כל עוד יש אפילו טרוריסט אחד".

"כל החלטה תתקבל במשאל עם, לא על ידי הנשיא או הממשלה", הבטיח אסד. לדבריו, המטרה של תכניתו היא לקדם יציבות בסוריה "באמצעות שלב מעבר". הוא אמר עוד כי הוא הביע תמיכה ביוזמת ז'נבה, מלבד סעיף אחד שלה שלגביו הייתה לו הסתייגות - הסעיף הנוגע לשלב המעבר "שהיה מעורפל".

נשיא סוריה בשאר אסד נואם, ינואר 2013. רויטרס
"עם מי ננהל דיאלוג?" נאומו של אסד, היום/רויטרס

"יש כאלו שאומרים שהרפורמות הן הפתרון לבעיה, אלא שזהו חלק מהבעיה", המשיך. "אין רפורמות מבלי ביטחונות. מי שאומר שסוריה בחרה פתרון ביטחוני - לא רוצה לראות ולא רוצה לשמוע. מדוע כשהמדינה מגנה על העם שלה ועל המולדת אומרים שהיא בחרה בפתרון ביטחוני? הפתרון שלנו הוא להגן על עצמנו. אנו לא רואים כרגע שום פרטנר לפתרון פוליטי בתקופה הקרובה".

"עם מי ננהל דיאלוג?" שאל אסד. "עם אלו שמחזיקים בתפיסות קיצוניות? עם הבובות של המערב? המערב התרגל לתת לנו הוראות, אבל אנחנו דוחים אותן". אסד גם הודה "לכל אזרח במדינה, שלקח חלק בלחימה בטרור".

בהתייחסו להתערבות הבינלאומית במשבר אמר: "סוריה מוכנה לקבל עצות, אך לא הכתבות. סוריה מוכנה לקבל סיוע אך לא עריצות. לא נסכים לקבל אף יוזמה אם היא לא תעלה בקנה אחד עם האינטרס הסורי. כל יוזמה שקיבלנו עד כה יצאה מנקודת הנחה שהריבונות הסורית ורצון העם הסורי - יישמרו".

לדבריו, "המערב ניסה להיפטר מהטרור הזה בכמה ניסיונות בעירק, באפגניסטן ובמדינות נוספות. המערב כשל. כשהחלו האירועים בעולם הערבי הטרוריסטים הללו נשלחו לסוריה כדי להיפטר מאויבי המשטר הסורי. לא קשה יהיה לסלק אותם כשנהיה כולנו מאוחדים. עלינו גם לטפל בכל התפיסות הרעיוניות שלהם, שכן הרעיונות של הטרוריסטים עלולים להתפשט בחברה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הפגנות נגד אסד בסוריה 28 בדצמבר 2012. AP
הבטיח כי "כל החלטה תתקבל במשאל עם". הפגנות נגד אסד, בשבוע שעבר/AP

אסד הודה למנהיגים שדווקא כן עמדו לצידו: "מדינות רבות - ובראשן אירן, רוסיה וסין - מתנגדות להתערבות בעניינים הפנימיים שלנו, וזאת משום שרק אנו יכולים לפתור את המשבר. כמה משכנותינו ניסו להחליש את סוריה ולהשתלט עליה. סוריה והעם הסורי לא ישכחו את מה שעושות אותן מדינות שכנות. לאור זאת אנו מודים לרוסיה, סין ומדינות נוספות שלא מתערבות בעניינינו".

"לאור כל אלו", אמר אסד, "אי אפשר לדבר על פתרון מבלי לקחת בחשבון את כל הגורמים הללו. כל צעד שיינקט לא יכול לשנות את הגורמים הללו. הפתרון חייב לבנות מולדת ולא להרוס אותה".

"חלק מדברים על פתרון פוליטי וחלק על פתרון ביטחוני", הוסיף הנשיא הסורי. אף אחד לא מדבר על פתרון חברתי. הדיאלוג חייב להיות כולל ולכלול את כל המישורים. אנו מעודדים יוזמות לאומיות ואני מברך את מי שמקדם יוזמות כאלו. בניגוד למה שנאמר, אנו מושיטים את ידינו לדיאלוג כלפי כל מי שמושיט את ידו אלינו וחולק עליו מבחינה פוליטית".

לדבריו, "אין ביטחון ברחובות המדינה. מתוך רחם הכאב חייבת לצמוח תקווה. רגשות הכאב והעצב הם הדלק. סוריה לא תצא מתוך המשבר שבו היא נמצאת אלא במהלך לאומי. זה המהלך היחיד שישאיר את סוריה כגורם משמעותי וחזק מבחינה פוליטית ואסטרטגית. זהו לא עימות על כיסא או משרה, אלא עימות בין המולדת לאויביה".

קרבות בין כוחות המורדים בסוריה לבין צבא אסד. רויטרס
הרס מהקרבות בסוריה, בשבוע שעבר/רויטרס

אסד נשא את נאומו בפני קהל תומך, אשר קטע את נאומו מדי כמה דקות בצעקות "ברוח, בדם, נפדה אותך בשאר!". בנוסף מחא הקהל כפיים וקרא קריאות תמיכה נלהבות כשאסד ברך את צבא סוריה ואת כוחות הביטחון. "הסבל שורר בכל מקום ברחבי סוריה, אין שום מקום לשמחה באף מקום, סוריה עומדת בפני מתקפה שאין לה תקדים בהיסטוריה", פתח אסד את נאומו. "זהו עימות בין העם לבין רוצחים נפשעים. אנו נלחמים בכופרים, שרבים מהם בכלל לא אזרחים סורים. הם הסירו את המסכות שלהם, הרימו את הנשק וניסו לכבוש את הערים בסוריה. ככל שהם הגבירו את המתקפות שלהם שלהם - כך הגביר העם הסורי את ההתקוממות שלו". לדבריו, "כניסת הטרוריסטים לתוך שטחי סוריה היא דבר מסוכן, אך לא בלתי אפשרי שנסלקם"

אסד אף התייחס לאופוזיציה שהוקמה במדינה: "כשאנו מדברים על אופוזיציה, אנו לא מדברים על מקום הימצאה אלא על המימון שלה וההגיון שלפיו היא פועלת. אנו נמצאים במצב של מלחמה בכל מובן המילה. אלו מלחמות קשות ומסוכנות יותר מהמלחמות הקונבנציונליות".

"המדינה נמצאת במצב כואב וקשה", הוסיף אסד. "אני חש את מה שהעם הסורי חש. אני מבטיח שסוריה תהיה אפילו חזקה יותר. היו מי שניסו להחליש את סוריה כדי שנשכח את הנושאים המרכזיים: רמת הגולן שלנו, פלסטין שעומדת בראש סדר העדיפויות שלנו. עברתם הרבה בשנתיים האחרונות, אך למרות הכאב נמשיך קדימה. הכדורים שלכם לא מפחידים אותנו. אנו הולכים עם האמת, אללה תמיד נמצא בצד של האמת". עם סיום נאומו הסתער עליו הקהל באהבה והוא הוברח החוצה על ידי מאבטחיו.

אתמול דווח כי יישא את "הנאום החשוב ביותר שלו"

העיתון "אל-אחבאר" דיווח אתמול כי אסד צפוי לשאת את הנאום החשוב ביותר שלו, שבו ישרטט את הפתרון המקובל עליו למשבר בארצו. העיתון ציטט גורמי הנהגה סורים שאמרו כי הפתרון של אסד יתבסס על עקרונות שגובשו בפגישה שקיים בז'נבה שליח האו"ם לסוריה, אל-אחדר איברהימי, עם נציגים רוסים ואמריקאים. בין השאר נטען כי אסד צפוי להסכים לכך שיתמודדו נגדו מועמדים נוספים בבחירות לנשיאות בשנת 2014 וכן יסכים לקיום בחירות חופשיות לפרלמנט תחת פיקוח בינלאומי.

האופוזיציה הסורית דחתה את היוזמה לפתרון המשבר. מפקד הגזרה הדרומית בצבא הסורי החופשי, יאסר עבוד, אמר כי יוזמה זו אינה מקובלת: "אין פתרון אחר מלבד התפטרות של אסד והעמדה לדין שלו ושל כל הכנופייה שלו", אמר.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully