וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פירות המבצע: שיחות הפיוס הפלסטיני יתחדשו בסוף החודש

ניר יהב

23.11.2012 / 20:48

גורמים בפתח ובחמאס אישרו כי חלה התקרבות בין התנועות בעקבות המבצע הישראלי ברצועת עזה, והשיחות בין הצדדים צפויות להתחדש בקהיר עם שובו של אבו מאזן מהאו"ם

המבצע הישראלי ברצועת עזה, שהסתיים ביום רביעי בערב בהפסקת אש שנחתמה בקהיר, הצליח להביא אמנם להתחזקות במעמדו של חמאס ברחוב הפלסטיני, אך במקביל הוביל להתקרבות משמעותית בין פתח לחמאס. גורמים בכירים משני הארגונים אישרו כי אכן חלה התקרבות בין שני הארגונים, ובכיר חמאס ד"ר אחמד יוסף אף מסר הערב (שישי) כי שיחות הפיוס בין חמאס לפתח יתחדשו בקהיר לאחר שיו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ישוב מהאו"ם בסוף החודש.

בחגיגות "הניצחון" שפרצו ברצועת עזה עם סיום המבצע הישראלי, אירעו לראשונה מזה שנים עצרות משותפות לחמאס ולפתח, שבהן נראו דגלים של חמאס לצד דגלי פתח. ביום רביעי בערב אף שוחח יו"ר הרשות אבו מאזן עם ראש ממשלת חמאס ברצועת עזה, איסמעיל הניה, ובירך אותו על הניצחון. אבו מאזן אף קיבל מהניה ומבכיר הג'יהאד האיסלמי מוחמד הינדי הבטחה חסרת תקדים לתמוך בפנייתו לאו"ם לשם שדרוג מעמד הרשות למעמד של מדינה משקיפה.

אבו מאזן ואסמעיל הנייה בישיבת הממשלה הפלסטינית ב-2007. GettyImages
יחדשו את השיחות. אבו מאזן והניה/GettyImages

אבו מאזן יגיש את פנייתו לאו"ם ב-29 בנובמבר, ועם שובו לאזור צפויים כאמור להתחדש המגעים בין חמאס לפתח – מגעים שהוקפאו לפני חודשים ארוכים. ד"ר אחמד יוסף אמר כי מצרים תבקש מהפלסטינים לשוב לשולחן המשא ומתן לשם גיבוש הסכם פיוס בין הפלגים. "בראש סדר העדיפויות של חמאס עומד כרגע הרצון לסיים את הפילוג הפנים-פלסטיני. המגעים יתחדשו לאחר שובו של אבו מאזן, שכן כרגע הוא עסוק בנושא הפנייה לאו"ם בלבד".

חגיגות בעזה לאחר הפסקת האש, אוקטובר 2012. רויטרס
חגיגות בעקבות הפסקת האש ברצועת עזה/רויטרס

בתוך כך, ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, עזב הערב את קהיר ושב לקטאר, לאחר שבוע ששהה במצרים לצורך דיונים על הפסקת האש. במקביל דווח כי בכיר פתח, סאיב עריקאת, הגיע לביקור בן מספר ימים בקהיר, שם ייפגש עם בכירים מצרים וידון עמם באפשרות להתניע את שיחות הפיוס עם חמאס. עדות נוספות להתקרבות שחלה בין פתח לחמאס הייתה שיגורו של בכיר פתח נביל שעת' לרצועה במהלך ימי המבצע הישראלי. שעת' הבהיר כי המבצע יוביל לחידוש הפיוס בין הארגונים.

חמאס ופתח חתמו על הסכם הפיוס בתחילת השנה בקטאר, אך יישומו נתקע בשלב גיבוש ממשלת האחדות. בשבועות שלאחר ההסכם, נועדו כמה פעמים אבו מאזן ומשעל, דנו בנושא, ואף טענו כי הם נמצאים "בדרך הנכונה", אולם מאז הוקפאו המגעים בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully