וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: טייס קרב סורי ערק עם מטוסו לירדן

ניר יהב

21.6.2012 / 14:22

גורמי ביטחון בירדן אישרו כי הטייס נחת בבסיס חיל אוויר בצפון המדינה. בארה"ב טוענים שסוכני CIA מסייעים לשכנותיה של סוריה בחימוש המורדים. היום: "61 הרוגים בסוריה"

בעוד האלימות ברחבי סוריה לא פוסקת, טייס קרב סורי ערק מסוריה לירדן עם המטוס שלו, מסוג מיג-21. הטלוויזיה הסורית דיווחה מוקדם יותר היום (חמישי) כי בשעה 10:34 אבד הקשר עם הטייס, חסן מרעי חמאדה, שדרגתו מקבילה לדרגה אלוף-משנה. כמו כן, דווח כי הוא נעלם באזור הגבול הדרומי של סוריה. מאוחר יותר דיווחו גורמי אופוזיציה כי המטוס, ועליו הטייס, נמצאו באזור ירדן.

שר ההסברה הירדני אמר כי הטייס הסורי שנחת בירדן, חסן מרעי חמאדה, עם מטוסו מסוג מיג-21 ביקש מקלט פוליטי בממלכה.

עריקים מצבא סוריה שהצטרפו לצבא הסורי החופשי בשכונת אל-ביאדה, פרבר של העיר חומס, פברואר 2012. רויטרס
זוהי הפעם הראשונה שטייס קרב סורי עורק. עריקים מהצבא הסורי שערקו והצטרפו לצבא סוריה החופשי, פברואר/רויטרס

גורמי ביטחון ירדנים אישרו את הדיווח על עריקת החייל, ומסרו כי המטוס נחת בבסיס חיל האוויר אל-מפרק שבצפון ירדן. שר ירדני הוסיף כי כעת מבקש הטייס לקבל מקלט מדיני בירדן. על אף שחיילים סורים רבים ערקו משורות הצבא מאז תחילת ההתקוממות במדינה בתחילת השנה שעברה, אולם זוהי הפעם הראשונה שטייס קרב עורק מהצבא הסורי.

צבא סוריה מפגיז בטלביסה, הסמוכה לחומס

בתוך כך, גורמים רשמיים אמריקאים וגורמי מודיעין ערביים טוענים כי קבוצה קטנה של סוכני CIA פועלים בחשאי בדרום טורקיה, ומסייעים לבעלות ברית של ארצות הברית להחליט לאילו מכוחות האופוזיציה הסורים להעביר כלי נשק ללחימה נגד כוחות המשטר. על פי הגורמים, שצוטטו ב"ניו יורק טיימס", כלי הנשק, הכוללים רובים אוטומטיים, רקטות RPG, תחמושת ומערכות הגנה נגד טנקים, מועברים ברובם דרך הגבול הטורקי, באמצעות רשת חשאית של מתווכים, בהם תנועת האחים המוסלמים בסוריה, וממומנים על ידי טורקיה, ערב הסעודית וקטאר.

על פי אחד הגורמים האמריקאים, סוכני ה-CIA נמצאים בדרום טורקיה מזה כמה שבועות, בין היתר על מנת לסייע למנוע מהנשק להגיע לידי לוחמים המקושרים לאל-קאעדה או ארגוני טרור אחרים. על ידי כך שהם מסייעים לברור את ארגוני המורדים הסוריים, סוכני המודיעין המוצבים בטורקיה מקווים ללמוד יותר על רשתות האופוזיציה המתרחבות ומשתנות, ולבסס קשרים חדשים.

ארה"ב שוקלת לסייע למורדים להקים שירות מודיעין

גורמים רשמיים בארצות הברית וסוכנים לשעבר ב-CIA טוענים כי הממשל שוקל גם להרחיב את הסיוע למורדים, לדומה על ידי אספקת תצלומי לוויין ומידע מודיעיני בנוגע למיקומם ותנועתם של הכוחות הסוריים. עוד נמסר כי הממשל שוקל אם לסייע לאופוזיציה להקים שירות מודיעין ראשוני משל עצמם. עם זאת, לא התקבלו עדיין החלטות רשמיות בנושאים אלה.

הממשל האמריקאי הכחיש בשבועות האחרונים כי הוא מספק כלי נשק לכוחות המורדים בסוריה. עם זאת, הוא הכיר באפשרות ששכנותיה של סוריה יעשו כן.

"סוכני ה-CIA נמצאים שן והם מנסים להשיג מקורות חדשים ולגייס אנשים", ציין אחד מגורמי המודיעין הערביים, אשר מקבל תדרוכים שוטפים מעמיתיהם האמריקאים. מדובר במאמץ איסוף המודיעין החשאי המפורט ביותר שנודע במסגרת התמיכה המוגבלת של ארצות הברית במערכה הצבאית נגד המשטר הסורי.

לחימה עזה בין המורדים לכוחות אסד. רויטרס
בחומס מתקיימת לחימה רצופה מזה למעלה מעשרה ימים/רויטרס

בינתיים, פעילי אופוזיציה בסוריה מדווחים כי 61 בני אדם נוספים נהרגו היום בעימותים בין המורדים לכוחות הביטחון במדינה. על פי הדיווחים, 17 בני אדם נהרגו באזור פרברי הבירה דמשק, ברובם על ידי הפגזות מצד כוחות הביטחון. 24 נוספים נהרגו בעיר חמה, ושבעה בדרעא. שאר ההרוגים היו בערים שונות ברחבי המדינה, בהן אידליב וחומס, שם מתקיימת לחימה רצופה מזה למעלה מעשרה ימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully