וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפגינים התאספו ברחבי הארץ: "חוזרים לשכונות, כל העם אופוזיציה"

ענת שלו

13.5.2012 / 0:21

בתל אביב, ירושלים, בקרית שמונה, בחיפה ובאשדוד, מחו המונים תחת הכותרת "אנחנו המדינה, ונשבר לנו". אלפים היו בכיכר רבין בתל אביב. 11 נעצרו כשניסו לחסום כבישים

גדעון צנטנר

(צילום: דניאל בוק; עריכה: יותם בן-דוד)

אלפים נקראו להפגין הערב (שבת) בכמה מוקדים ברחבי הארץ, כחלק מאירועי תנועת "Occupy" העולמית, במטרה להתניע מחדש את מראות הקיץ שעבר, אז יצאו המונים לרחובות ודרשו צדק חברתי. ההפגנה, שתוכננה מזה זמן מה והייתה אמורה להתרחש לפני שבועיים, צברה תאוצה בשבוע האחרון על רקע ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות ותחושות מיאוס מהפוליטיקה המקומית.

אלפי בני הגיעו לכיכר רבין בתל אביב, בה התקיימה ההפגנה המרכזית. 11 מהם נעצרו בתום ההפגנה כשניסו לחסום כבישים.

רבים מהם צעדו לכיכר מדרום תל אביב, ואמרו: "את המחאה הזו מנהיגים אזרחים למען אזרחים. זאת מהפכה של העם. כל העם – אופוזיציה", הכריזו המארגנים עם פתיחת העצרת. בתוך כך, פרץ עימות פיזי בין מפגינים מימין ומשמאל על רקע פוליטי. לא דווח על נפגעים. מארגני ההפגנה ביקשו מהמפגינים "להוריד את השלטים שלא יהיו עימותים מיותרים" בהתכוונם לשלטים המזוהים עם מפלגות.

בקהל בלטו שלטים כגון "ביבי הביתה", "Occupy Israel" ו-"פוליטיקה היא לא מילה גסה". חלק מהמפגינים אף קראו "צדק חברתי זה כן פוליטי". עוד קראו המפגינים "העם דורש את ביבי לגרש".

העצרת כללה קטעי הנחיה, מופעים מוזיקלים וקטעי וידאו בנושא המחאה. בקרב חלק מהמפגינים הובעה טרוניה על חוסר ארגון של ההפגנה.

מעצרים בשולי הפגנת המחאה בתל אביב. מאי, 2012. יותם רונן
11 מפגינים נעצרו סמוך לכיכר/יותם רונן

"תשאלו את עצמכם למה לראש הממשלה בישראל לא אכפת לעשות עלינו ספינים מבלי לחשוש למעמדו. למה נוח להם כל כך לשקר לנו?" אמרו מנחי העצרת, קוואמי דה לה פוקס ולירון תאני, עם תחילתה. בשלב מאוחר יותר פנה תאני לקהל וקרא "מחר יכתבו בעיתונים שאלף הזויים הפגינו. תסתכלו מסביב: אתם לא הזויים. שאול מופז אמר שהוא ינהיג את המחאה החברתית. לא רוצים, תודה, את המחאה הזאת אנחנו מנהיגים. הערב לוקחים את הכוח מהפוליטיקאים בחזרה".

מציינים שנה למחאה החברתית. כיכר רבין, מאי 2012. רויטרס
מציינים שנה למחאה החברתית. כיכר רבין, מאי 2012/רויטרס

"מחזירים את המדינה שהפוליטיקאים גנבו והרסו"

ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר לוואלה! חדשות כי "מי שחושב שהמחאה מאחורינו צריך להגיע לכיכר רבין ולראות את ההמונים שנמצאים פה. יש פה הרבה אנרגיה. זה מזכיר את הקיץ שעבר וזה מעודד מאוד לראות".

אחת המפגינות, דינה פלר מתל אביב, סיפרה כי "באנו הנה היום להחזיר את המדינה שהפוליטיקאים גנבו והרסו לנו. אני חושבת שהמחאה תגדל ותגבר מהמחאה שהייתה בשנה שעברה. אנשים חייבים לצאת מהאדישות שלהם ולצאת לרחובות. הרבה אנשים שואלים מה זה יעזור אבל זה ועוד איך יעזור".

מציינים שנה למחאה החברתית. כיכר רבין, מאי 2012. דרור עינב
"זה לא דיון תיאורטי אלא דיון אקטואלי על העתיד של המדינה שלנו"/דרור עינב

מפגין נוסף, יוסי ברוך, הביע צער על כך שמארגני ההפגנה מנסים להימנע מפוליטיזציה של המחאה ואמר כי "ההפגנה היום היא ההתחלה ואני מקווה שהבאות יהיו ממוקדות יותר ופוליטיות הרבה יותר. מה שקורה פה הוא פוליטי. מחאה נגד השיטה היא פוליטית והיא צריכה לקבל ביטוי מפלגתי. זה לא דיון תיאורטי אלא דיון אקטואלי על העתיד של המדינה שלנו".

מארגני עצרת המחאה סיפרו כי המטרה היא להחזיר את ההמונים לרחובות. בעמוד הפייסבוק של האירוע, אליו הצטרפו כ-6,000 איש, נכתב: "אנחנו המדינה הזאת ונשבר לנו! נשבר לנו מפוליטיקה ישנה ומושחתת שאטומה למצוקות שלנו. נשבר לנו מכלכלה ששוברת את גבינו. נשבר לנו מפוליטיקאים שלא רואים אותנו ממטר. נשבר לנו מהתעסקות בספינים ובקומבינות ובעבודה בעיניים במקום בטובתנו". עוד כתבו המארגנים בדף הפייסבוק של האירוע: "אנחנו הרוב, אנחנו ה-99 אחוז (ביטוי רווח ואחד מסמלי תנועת "Occupy" העולמית, ע"ש) ואנחנו דורשים את המדינה שלנו בחזרה. ב- 12 למאי אנחנו בישראל, כמו גם אזרחים מכל המדינות האחרות, נאמר ביחד לעולם כולו 'לא עוד! לא ניתן למצב הזה להימשך!'".

בתוך כך, לנוכח המחאה, ביקשו בסביבת ראש הממשלה נתניהו להדגיש את הפעולות שעשתה הממשלה בשנה האחרונה למען מעמד הביניים, חלקם במסגרת יישום מסקנות ועדת טרכטנברג לבחינת המדיניות החברתית-כלכלית. בין היתר, ציינו גורמים בסביבת נתניהו, חוקקה הממשלה את חוק חינוך חינם מגיל 3 ופעלה להגדלת היצע הדירות ומתן הטבות בדיור, כמענה לבעיית יוקר הדיור וכן הוספו נקודות זיכוי במס להורים עובדים.

מציינים שנה למחאה החברתית. כיכר רבין, מאי 2012. דרור עינב
מציינים שנה למחאה החברתית. כיכר רבין, מאי 2012/דרור עינב

המארגנים מקווים להשתתפות של כמה אלפים לפחות, כמו בהפגנה הראשונה שהחלה את גל המחאות החברתיות של הקיץ שעבר. מעבר למפגינים בתל אביב, כ-300 בני אדם השתתפו בהפגנה בחיפה, במסגרתה החלו המשתתפים בצעדה מכיכר ספר שבאזור אחוזה והגיעו למרכז חורב, שם מתקיימת העצרת. מהמשטרה נמסר כי עד כה לא נרשמו אירועים חריגים בעצרת בחיפה.

"אנחנו עורכים את ההפגנות בכמה מוקדים, בתל אביב בכיכר רבין, בירושלים, בקרית שמונה ובחיפה, וגם באשדוד. אנחנו מקווים שיגיעו לפחות כמה אלפים. נמאס לנו לשתוק ואנחנו לא מתכוונים לשבת בצד בזמן שכמה פוליטיקאים עסקנים משחקים לנו על העתיד במשחק של כסאות מוזיקליים", אמר יותם רונן, בן 29 מתל אביב, שהגיע הערב להפגנה בתל אביב.

ההפגנה המרכזית החלה בשמונה וחצי בכיכר רבין, כאשר קודם לכן יצאה "צעדת שכונות" משכונת התקווה דרך כיכר הבימה לעבר כיכר רבין, לקראת האירוע המרכזי. פעילים ריכזו מאמצים רבים בארגון הלוגיסטי של העצרות, כמו גם בהפצת האירוע במדיה החברתית, בין היתר ברשתות החברתיות ובאמצעות סרטונים שעלו לאתר יוטיוב. האירוע, כאמור, הוא חלק מאירועי תנועת "Occupy" העולמית, שתקיים במהלך היממה הקרובה עצרות גם במספר מוקדים באירופה, בין היתר בבריסל ובלונדון, בניו יורק ובסיאטל בארצות הברית ובעוד מקומות. האם זו תהיה יריית הזינוק לקיץ החברתי של 2012? נצטרך לחכות ולראות.

לקריאה נוספת
ביום שלישי: מאות מחו נגד האחדות; שישה נעצרו, בהם עיתונאים
אחד במאי בתל אביב: המחאה של הקיץ מתחילה היום

(עדכון ראשון: 20:11)

לפניות לכתבת: anat.shalev2184@walla.com

מציינים שנה למחאה החברתית. כיכר רבין, מאי 2012. דרור עינב
מציינים שנה למחאה החברתית. כיכר רבין, מאי 2012/דרור עינב
מציינים שנה למחאה החברתית. כיכר רבין, מאי 2012. יותם רונן
מציינים שנה למחאה החברתית. כיכר רבין, מאי 2012/יותם רונן
מציינים שנה למחאה החברתית. ירושלים, מאי 2012. עומר מירון
מציינים שנה למחאה החברתית. ירושלים, מאי 2012/עומר מירון
מציינים שנה למחאה החברתית. ירושלים, מאי 2012. עומר מירון
מציינים שנה למחאה החברתית. ירושלים, מאי 2012/עומר מירון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully