וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היורש: בנו של מנהיג אירן מושך בחוטים

משה-חי הגיגת

31.3.2012 / 9:44

מוג'תבא, בנו השני של האייתוללה עלי חמינאי, ממלא תפקיד מפתח בדיכוי הפגנות האופוזיציה, מכריע במינוי ובהדחת נשיאים ותופר קומבינות שמתפיחות את הון המיליארדים המשפחתי

לפני כחודש פורסם דיווח בכמה אתרי אופוזיציה אירניים בנוגע לביקור מפתיע שערך מוג'תבא חמינאי, בנו של המנהיג העליון של אירן, האייתוללה עלי חמינאי, אצל מנהיג האופוזיציה "הירוקה" שנתון כבר מעל שנה במעצר בית, מיר-חוסיין מוסווי. קשה לקבוע אם מדובר בדיווח נכון או בעוד ניסיון פסיכולוגי לייצר "התקרבות" בין הצדדים, שבסופו של דבר, היו בעבר ידידים קרובים: מוסווי היה ראש הממשלה האחרון של אירן בזמן שחמינאי היה הנשיא, בתחילת ה-80, והשניים ניהלו יחד את ענייניה של איראן תחת מנהיגותו של מייסד הרפובליקה האיסלמית, רוחאללה חומייני. אולם כך או כך, מדובר בעדות נוספת למקום הבכיר שאותו הולך ותופס בשנים האחרונות בנו של המנהיג העליון במסדרונות שבהם מתקבלות ההחלטות החשובות באמת באירן.

מוג'תבא, כבן 43, הוא בנו השני של המנהיג חמינאי. לפי תיאורים שפורסמו, מדובר באדם קפדן, מחמיר ומתנזר, שנחשב לשמרן וקיצוני אף יותר מאביו. כמו רוב אישי המפתח בשלטון, הוא בוגר המלחמה עם עירק, בה שירת באותה היחידה עם בנו של אכבר השמי רפסנג'אני, הנשיא לשעבר ויו"ר "המועצה לאבטחת האינטרסים של המשטר". במלחמה רכש קשרים חזקים במשמרות המהפכה ובמנגנון הבסיג' הסמי-אזרחי הנאמן לשלטון - ששימשו אותו כשמילא תפקיד מפתח בדיכוי ההפגנות נגד השלטון לאחר הבחירות לנשיאות ב-2009.

וואלה! חדשות סוקר בסדרת כתבות את מוקדי הכוח והאישים הבולטים בהנהגת הרפובליקה האיסלמית של אירן. לכתבות קודמות בסדרה:
ברווז צולע בטהרן: החיסול הפוליטי של אחמדינג'ד
יוצא לאור: קאסם סולימאני, איש הצללים של הטרור האירני

המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי (שני מימין) עם בנו, מוג'תבא חמינאי (שלישי מימין). מהתקשורת האירנית, ספק 500
נפגשים שלוש פעמים בשבוע. המנהיג עם בנו/ספק 500, מהתקשורת האירנית

פרט מעניין בביוגרפיה של מוג'תבא נוגע לשהות שלו בלונדון לתקופה מסוימת, יחד עם אשתו. השניים, לפי פרסומים, עברו שם טיפולי פוריות, לאחר שלא הצליחו להביא צאצא לעולם. הטיפול הצליח, ובסופו בא לעולם של נכדו של המנהיג, באקר חמינאי. לנישואיו של מוג'תבא, לבתו של יו"ר הפרלמנט (המג'לס) לשעבר, גולם-עלי חדאד-עאדל (ממובילי המחנה השמרני-דתי הקיצוני במג'לס), היה צורך באישור ממשרד המודיעין האירני - כפי שנדרש לכל קשר משפחתי בין בני משפחתו של המנהיג העליון לשאר אזרחי המדינה.

הוא עוד לומד

בסרט "סודות חייו של חמינאי" מלפני כשנתיים, סימן הבמאי האירני המוערך מוחסן מחמלבאף את מוג'תבא כאחד משלושת אנשי הסוד הקרובים ביותר למנהיג, לצדם של וחיד חקיניאן, מבכירי לשכת המנהיג, וראש לשכתו, מוחמדי גולפאיגאני. המנהיג, אליבא דמחמלבאף, חילק בין ארבעת בניו את האחריות על התחומים השונים במדינה, ולמוג'תבא נתן את האחריות על התחום החשוב ביותר - נושא ביטחון הפנים והמודיעין.

המנהיג ובנו נועדים שלוש פעמים בשבוע לפגישות עבודה בנות שעה בעניינים אלו, בימים שבהם הבן נמצא בטהרן. בשאר הזמן הוא נמצא בעיר הקדושה קום, משלים את חובותיו בלימודי הדת. לטענת גורמי אופוזיציה, המנהיג, שכבר חצה את שנתו ה-70 זה מכבר, עושה זאת כדי להכשירו כיורשו. סימן לכך ניתן לראות בכך שבתקשורת האירנית הממלכתית מוצג חמינאי האב יותר ויותר כ"עלי של תקופתנו" - ברמז לעלי, אימאם השיעים, שבחר בבנו ליורשו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי, במפגש עם אנשי משמרות המהפכה. מסומן בחץ אדום: בנו, מוג'תבא חמינאי. בחוץ צהוב: ראש לשכתו, וחיד חקיניאן. מהתקשורת האירנית, ספק 500
חמינאי במפגש עם אנשי משמרות המהפכה. מסומן בחץ אדום: מוג'תבא. בחץ צהוב: וחיד חקניאן/ספק 500, מהתקשורת האירנית

מהלכיו של מוג'תבא חמינאי בשלטון הלכו והתרבו בעשור האחרון, והוא מילא, בין היתר, תפקיד מרכזי בהמלכתו של הנשיא הנוכחי, מחמוד אחמדינג'ד. בתקופה שלפני הבחירות ב-2005 ביקש חמינאי הבן מהנשיא הקודם, מוחמד חאתמי, לחתום על הסכם עם חברת סלולר דרום-אפריקאית. חאתמי העדיף לקדם מו"מ בעניין זה דווקא עם חברה טורקית, ומוג'תבא - כך על פי מחמלבאף - איים עליו דרך חותנו, יו"ר הפרלמנט (המג'לס) דאז, רולם-עלי חדאד-עאדל.

האיום לא עזר, והדין נחרץ: מוג'תבא השפיע על אביו להעדיף את אחמדינג'ד כנשיא הבא, והאב מיהר להעביר את ההוראה המכריעה לאנשי משמרות המהפכה והבסיג' לתת לו את קולם ביום הבחירות. אחמדינג'ד מילא את חלקו, והחלטתו הראשונה כנשיא הייתה לחתום עם אותה חברה דרום-אפריקאית - ולגזור עבור מוג'תבא קופון שמן.

חברי הבאסיג' במצעד לציון מלחמת אירן-עירק אירן באסיג' בסיג'. רויטרס
הקשרים מתחילים שם. מצעד של אנשי הבסיג' לציון מלחמת אירן-עירק/רויטרס

השחיתות האופיינית הזו תרמה עוד נתח להונו המתעצם של מוג'תבא הצעיר, המוערך במיליארדי דולרים - רק חלק מההון המשפחתי של המנהיג, העומד לפי הערכות על כ-36 מיליארד דולרים - רובם מעסקאות נפט שעליהם היה אחראי אחיו של המנהיג, חסן, מבכירי משרד הנפט בעבר, שאותו החליף מוג'תבא.

קשר לרצוח את אביו?

מוג'תבא חמינאי מילא תפקיד מרכזי גם בפרק האחרון של דרמת תיאטרון הבובות הפוליטי בטהרן. אותם אנשי משמרות המהפכה והבסיג' שבבחירות ב-2005 תמכו בהשפעתו באחמדינג'ד, פעלו שוב כאיש אחד בבחירות האחרונות לפרלמנט כדי לחסום דרכם של את נאמניו - השלב הסופי בחיסול הפוליטי של הנשיא שסר חינו בעיני המנהיג ובנו.

אולם הצד השני אינו נכנע ללא קרב - והקרב הזה, בין מוקדי הכוח בלשכות המנהיג העליון ובלשכת הנשיא, מתנהל, בין היתר, בבית המשפט - שם נדונה בימים אלו שערוריית שחיתות אדירה של גניבת שלושה מיליארד דולרים מכספי ציבור. הפרשה מלווה בהדלפות ופרסומים סותרים על זהות האחראים לשליחת היד הארוכה לקופת המדינה - אנשיו של אחמדינג'ד או של חמינאי הבן.

המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי (משמאל) עם בנו, מוג'תבא חמינאי. מהתקשורת האירנית, ספק 500
בדרכי האימאם עלי? חמינאי האב והבן/ספק 500, מהתקשורת האירנית

על רקע זה יש לראות גם את הדיווחים שצצו לכאורה לפני כמה חודשים על חשיפת קשר לרצוח את חמינאי ולהפיל את לשטונו, במסגרתו אף נעצר לא אחר מאשר בנו מוג'תבא. לא נמצא לדיווח הזה אימות כלשהו במרוצת הזמן, וניתן להעריך כי גם הוא היה חלק ממלחמת ההכפשות הנמשכת בין הצדדים. המאמצים הללו לפגוע בשמו של מוג'תבא מעידים יותר מכל על הכוח הרב בו הוא מחזיק כיום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully