וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: מועצת הביטחון תקרא להחליף את אסד בסגנו

על רקע קרבות הרחוב בפרברי דמשק, דנה מועצת הביטחון בהצעת הליגה הערבית להחלפת השלטון בסוריה. טיוטת החלטה שנחשפה דורשת לעשות זאת "ללא אלימות". לא ברור אם רוסיה תומכת

רויטרס

ההתקוממות בסוריה הולכת וקרבה לשלבי ההכרעה בצעדי ענק - והלחץ על שלטונו של בשאר אסד הולך וגובר, הן מבית והן מחוץ. על רקע הקרבות הנמשכים בימים האחרונים בפרברי הבירה דמשק, בין צבא סוריה לכוחות המורדים מ"הצבא הסורי החופשי", מגיע היום (שלישי) המצב במדינה לדיון במועצת הביטחון של האו"ם - שם הולך וגובר הלחץ על רוסיה וסין להסיר את התנגדותן להחלטה בינלאומית חריפה נגד שלטונו של אסד.

סוכנות AP דיווחה היום בצהריים כי הגיעה לידיה טיוטה של הצעת ההחלטה, ולפיה המועצה מתכוונת לקרוא לפרישתו של אסד, ולהעברת כל סמכויותיו לידי סגנו, פארוק א-שרע, שיעמוד בראש "ממשלת אחדות לאומית שתוביל את המעבר למערכת דמוקרטית". ההחלטה, שלפי הדיווח ניסוחה נעשה בהובלת מרוקו, כוללת קריאה לשלטונות סוריה "לחדול באופן מיידי מכל הפרות זכויות האדם וההתקפות נגד אלו המשתמשים בחופש הביטוי שלהם". בהחלטה מובהר כי החלפת השלטון בסוריה "לא תיעשה בדרך של שימוש בכוח".

לא ברור עדיין אם כל חברות המועצה תומכות בהחלטה, אולם כבר אתמול דווח כי במועצה יש ככל הנראה רוב התומך בהצעת ההחלטה שהגיש יו"ר הליגה הערבית, נביל אל-ערבי, הקוראת לאסד לפנות את מקומו לממשלת שיקימו ארגוני האופוזיציה. התוכנית זכתה לתמיכה רחבה בין מדינות המערב, אולם רוסיה, המחזיקה בזכות וטו במועצה, ניצבה איתנה בסירובה לתוכנית, ובדרישתה להסתפק בקריאה למו"מ בין השלטון לאופוזיציה. משרד החוץ הרוסי אף פרסם אתמול קריאה לכל הצדדים להגיע לשיחות במוסקבה. היום הוסיף דיפלומט רוסי בכיר, לפי סוכנות "אינטרפקס", כי "הפתרון שהמערב מציע יביא את סוריה למלחמת אזרחים".

לפי דיווחי דיפלומטים על התקדמות השיחות בניו יורק, רוסיה וסין, ולצדן גם הודו, מקשות מאוד על גיבוש החלטה מוסכמת. במערב מקווים כי תדריך שימסרו היום ראשי הליגה הערבית במטה האו"ם בניו יורק יסייע בריכוך ההתנגדות. מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, אמר היום כי הוא "מקווה שחברות המועצה יגיעו לאחדות דעים".

ההתקוממות בסוריה - התפתחויות אחרונות:
מסתמן: רוב להדחת אסד במועצת הביטחון
עדי ראייה: אסד הניס את המורדים מפרברי דמשק
סוריה: "הקפאת משימת המשקיפים תעודד החמושים"

עשן עולה מעל ערבין, פרבר של דמשק, במהלך הלחימה בין צבא סוריה למורדים, 29 בינואר 2012. רויטרס
עשן עולה מעל עירבין, פרבר של דמשק, השבוע/רויטרס

הביקורת העולמית על עמדת רוסיה הולכת וגוברת. "במהלך עשרת החודשים האחרונים ראינו את השלכות ההזנחה מצד מועצת הביטחון, לא משום שהמועצה אינה להוטה לפעול - אלא משום שיש שתי חברות רבות עוצמה במועצה שאינן מעוניינות בפעולה כזו", אמרה אתמול שגרירת ארה"ב באו"ם, סוזן רייס, בהתייחסה לרוסיה וסין, שכבר הטילו וטו על גינוי סוריה באוקטובר. "אם המגעים ייכשלו שוב השבוע, אנו מסתכנים בעוד אלימות ובהחרפה של התוהו-ובוהו".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"נגיע למטרה גם בלי הרוסים"

גם מזכירת המדינה הילרי קלינטון חזרה אמש ומתחה ביקורת על "האלימות הברוטלית" של השלטון הסורי, ואילו דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, סיכם: "המשטר איבד שליטה על רוב המדינה, ובסופו של דבר ייפול". הצהרות חריפות אף יותר נשמעו מבריטניה ומהאיחוד האירופי, שהאשימו את משטר אסד באחריות ל"זוועות קשות".

גם האופוזיציה הסורית דחתה מכל וכל את ההצעה הרוסית, והבהירה כי עזיבתו של אסד היא תנאי הכרחי לכל הסדר. "אנחנו מצויים בנקודה במשבר, בה הוא עלול להידרדר למלחמת אזרחים", אמר אתמול הייתם מנאע, אחד מראשי "המועצה הסורית הלאומית", מסגרת-גג של ארגוני האופוזיציה היושבת בטורקיה. "יש אזורים שלמים בהם אין שליטה. ישיבה לשולחן המו"מ רק תחזיר אותנו אחורה". חברה נוספת במועצה, באסמה קודמאני, שהשתתפה במגעים ביממה האחרונה עם שגריר רוסיה באו"ם, ויטאלי צ'ורקין, הוסיפה: "אם לא נשיג את תמיכתה של רוסיה, זה יהיה תהליך מסובך יותר עם מחיר גבוה יותר, אבל בסופו של דבר, נגיע למטרה גם בלי הרוסים".

בדמשק, כמובן, תוקפים בחריפות את עמדת המערב. "ההצהרות האמריקאיות והמערביות האגרסיביות נגד סוריה מסלימות בצורה שערורייתית", נמסר בהודעה מטעם משרד החוץ הסורי, שפורסמה בסוכנות הידיעות הממלכתית SANA. "אנחנו נביס את מדיניות הכאוס".

אתמול: לפחות 95 הרוגים, רובם בחומס

בשטח, נמשכת כל העת הלחימה, וקציר הדמים הולך וגדל מיום ליום. לפי נתוני "ועדות התיאום המקומיות", אחד מגופי האופוזיציה המרכזיים הפועלים בשטח, אתמול נהרגו ברחבי המדינה לפחות 95 בני אדם, 72 מהם באזור העיר המרכזית חומס, משם עלו לרשת מספר סרטונים המתעדים לחימה קשה ובאחד מהם אף נראה טנק של הצבא מתפוצץ בכפר רסטאן.

עוד 15 הרוגים נמנו בעיר הדרומית דרעא, אולם עיקר תשומת הלב מופנית לעבר פרבריה של הבירה דמשק, שם יצא הצבא בימים האחרונים למתקפת נגד והניס ככל הנראה את המורדים שהתשלטו על כמה שכונות. אמנם ככל הידוע, אתמול נהרגו באזור דמשק רק שישה בני אדם, אולם קרבות הרחוב בקרבת מרכז השלטון הם ללא ספק סימן מדאיג עבור אסד. השלטון, מנגד, דיווח כי הרג אתמול "מספר גדול של טרוריסטים" בפרברים המזרחיים של הבירה. לפי דיווחי האופוזיציה, רק אתמול ירה הצבא 225 פגזי טנקים באזור זה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הפרברים נמצאים תחת עוצר לא רשמי", סיפר לרויטרס תושב בשכונת עין טרמא, שהוסיף כי חיילי הצבא מתקדמים ויורים באוויר. "חנות מכולת אחת אצלנו נפתחה הבוקר, אך אז באו חיילים, הרביצו לבעל החנות והכריחו אותו לסגור". תושבים ברובעים אחרים סיפרו בכמה מהפרברים המזרחיים, איפשרו החיילים לתושבים להימלט לפני שהמשיכו בהתקדמותם.

בצד הדרומי של העיר, סיפר ל"ניו יורק טיימס" תושב שכונת דראיה שהזדהה בשם "אבו אחמד", כי גם ברחובותיה עוברים כל העת כלי רכב צבאיים, וקולות הירי אינם פוסקים לרגע. "אנחנו מפחדים", אמר. "אנחנו שומעים כל הזמן ירי ופיצוצים עזים. אנחנו לא יודעים מה יקרה".

עדכון ראשון: 13:25

חיילים של "הצבא הסורי החופשי" בעיירה כפר נבל, צפון סוריה, ינואר 2012. רויטרס
עריקים חברי "הצבא הסורי החופשי" בכפרנבל שבצפון סוריה, השבוע. ארגון המחתרת ערך אתמול הלוויות ל-22 מחייליו שנהרגו בקרבות האחרונים. במקביל, התקבלו דיווחים לא מאומתים כי באחד הקרבות נהרג אחד מראשי כוחות המורדים, הקולונל חוסיין חורמוש, אחד מראשוני הקצינים הבכירים שערקו מצבא סוריה לשורות המורדים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully