וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיתונאי אירני בארץ: המרוץ לגרעין עשוי להיפסק

העיתונאי מזיאר בחארי שישב בכלא האירני העריך כי המשטר יעשה כל שביכולתו כדי לשרוד, ואף להשעות את תכנית הגרעין. לדבריו, היחס לישראל באירן מהול בשנאה, בבורות - ובהערצה

המשטר האירני יעשה כל שביכולתו כדי לשרוד, ואם יגיע למסקנה שהדרך היחידה לכך היא להפסיק את המרוץ להשגת נשק גרעיני - הוא אכן יעצור אותו - כך העריך הערב (שני) מזיאר בחארי, עיתונאי אירני המבקר בישראל. בחארי, המחזיק גם באזרחות קנדית, הגיע לישראל לצורך הכנת סרט על יחסי ישראל ואירן עבור רשת הטלוויזיה הבריטית BBC.

בהרצאה במרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן, אמר בחארי כי הוא סבור שמשטרו של מחמוד אחמדיניג'ד "ישלם ביוקר" על מעשיו תוך שנתיים עד שלוש. לדבריו, העם האירני מאוכזב ממדיניות המשטר והשסע בין החברה לשלטון הולך וגדל, בעיקר כתוצאה מהדרדרות המצב הכלכלי במדינה. בחארי אמר כי הוא פסימי לגבי הסיכויים שייערכו במשטר שינויים בטווח הנראה לעין.

בחארי נעצר בשנת 2009 באירן, בהיותו שליח המגזין "ניוזוויק" בתקופת הבחירות לנשיאות במדינה. במהלך המעצר, עבר בחארי עינויים קשים, והואשם בהיותו איש קשר בין האופוזיציה במדינה לארגוני ביון מערביים.

בהרצאה, אמר בחארי כי יחסו של המשטר האירני לישראל מעורב בשנאה עצומה ובהערצה. על פי התפיסה האירנית, אמר, אם ארה"ב היא השטן הגדול, הרי שישראל היא השטן הקטן והערמומי. כמו כן, סיפר כי אחד מחוקריו בכלא שמסיאר, אמר כי "אם הציונים יכלו לחטוף את אייכמן, גם אנחנו יכולים לפעול בשיטות דומות נגד אויבינו". לדעת בחארי, האובססיה של הנשיא אחמדינג'ד כלפי ישראל והכחשת השואה שלו נועדו לצרכים פופוליסטים משום שהם זוכים לאהדה בעולם הערבי, ולדעתו, בכירי המשטר האירני חסרי הבנה בסיסית לישראל או ידע לגביה.

מזיאר בחארי, עיתונאי אירני. AP
עבר עינויים בבית הכלא באירן. בחארי/AP

מוקדם יותר היום, אישרו גורמים בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) את הודעת אירן מהצהריים, לפיה היא החלה להעשיר אורניום לרמה של 20% במתקן התת-קרקעי בפורדו, ליד קום, והבהירו כי הפעילות שם נעשית "תחת פיקוח". ארה"ב הגיבה בחריפות להודעה האירנית, והודיעה כי אם אירן אכן מעשירה אורניום לרמה כזו, הרי שמדובר ב"הסלמה נוספת" בהפרותיה את החוקים הבינלאומיים שהיא כפופה אליהם, במסגרת העיצומים שהטילה מועצת הביטחון של האו"ם.

האיחוד האירופי הקדים את ההכרעה על אמברגו הנפט

האתר בפורדו ממוקם מתקן העשרת אורניום תת-קרקעי, מבוצר וחפור בצלע הר. ההודעה הרשמית על הפעלתו הגיעה אחרי שבועות רבים של דיווחים סותרים. באירן מקווים כי העברת כל פעילות ההעשרה - תהליך מרכזי בייצורו של נשק גרעיני - מהמתקן הגלוי ליד נתנז, למתקן ליד קום, תקשה מאוד לתקוף אותו מהאוויר.

ההודעה האירנית גררה גם הכרזה מצד דיפלומטים באיחוד האירופי, לפיה הם פועלים להקדים את פגישת שרי החוץ האירופים ל-23 בינואר - יום שני בעוד שבועיים - כדי להחליט בה על גורל אמברגו הנפט שהם מציעים להטיל על אירן. הפגישה המקורית הייתה אמורה להתקיים בבריסל, ב-30 בינואר.


עוד באותו נושא:
אירן מאשרת: התחלנו להעשיר אורניום מתחת לאדמה
אחמדינג'ד יוצא מחר לדרום אמריקה: "נואש לידידים"
ארה"ב לאירן: העשרת האורניום בקום - "לא מקובלת"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully